نمودار فوق شاخص و نسبت P/S به روشTTM را نشان میدهد.

تاریخ شروع نمودار از فروردین ۸۹ (سمت راست) تا ابتدای شهریور ۹۸ است. کمترین میزان نسبت قیمت به فروش به ترتیب مربوط به شهریور ۹۱ به میزان ۰٫۹۲ و بیشترین در اردیبهشت ۹۳ به میزان ۲٫۳۷ بوده است. اگر به افت تاریخی شاخص کل بورس در دی ماه ۹۲ تا اواخر سال ۹۴ نگاه کنیم روند افت P/S تا سطح ۱٫۱۳ را میبینیم.
بطور کلی میتوان دریافت که P/S طی سالهای ۸۹ تا ۹۸ حدود ۱ تا کمی بالاتر از ۲ در نوسان بوده و در حال حاضر در سطح ۱٫۷ قرار دارد. برای بررسی دقیق تر شرایط بازار به نسبت P/E باید توجه نمود که به آن نیز پرداخته شده است.

با توجه به نمودار بالا

دراوج بازار،دیماه۹۲ نسبتP/Eدر سطح ۸٫۳۱ قرار گرفته ودر اواخر۹۴ به سطح ۵٫۳ افت داشته. پایینترینP/Eدر شهریور۹۱ در سطح ۴٫۴۲ و بیشترین ۸٫۵۵ در تاریخ آبان۹۷ بوده. در حال حاضراین نسبت در سطح ۵٫۸۸ قرار دارد و هیچگاه بازار از این سطح افت رکودی را تجربه نکرده است. همچنین باتوجه به روند ۹ سال گذشته شاخص نه در سطح حداقلی قرار دارد و نه سطح حداکثری، درحالی که باتوجه به گزارشهای تولید و فروش ۵ ماهه ۹۸ انتظار میرود گزارشهای۶ماهه مساعد باشند وموجب کاهش سطح هردو نسبت گردد.

ازسویی با توجه به الزام افزایش سرمایه برای صنعت فلزات و معادن ازسوی ایمیدرو، شرکت های این صنعت با استقبال مواجه خواهند شد و نیزبا تاکید وزارت صمت به تجدید ارزیابی بنگاه های اقتصادی جهت اصلاح ساختارمالی میتواند موجب ورود نقدینگی به بازار سرمایه گردد. این موضوع تا زمانی میتواند ادامه یابد که گزارشهای تولید وفروش نیمه دوم سال منتشر شود.اگر روند تولید وفروش وارد روند نزولی گردد میتواند مسیر بازار را تغییر دهد. این درحالیست که با توجه به کسری بودجه و شرایط فروش نفت روند افزایش نرخ ارز میتواند تاثیر بسزایی داشته و ادامه روند بازار تا پایان سال راتعیین نماید.

eco reports

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *