یکی از نکاتی که اغلب مردم در مورد روند تدریجی و پایدار در بازار سهام همواره نادیده می‌گیرند، توجه به امور جزئی است…

وارن بافت: ” لزومی ندارد ما باهوش‌تر از دیگران باشیم ولی ناگزیریم منظم‌تر از دیگران عمل کنیم “

ارزش سهام (در آمریکا) طی ۹۰ سال گذشته سالانه ۱۰ تا۱۱% رشد یافته است. چنین بازدهی می‌تواند هر آمریکایی از طبقه متوسط جامعه را به یک میلیونر تبدیل کند، البته اگر یک سرمایه‌گذاری پایدار چند دهه داشته باشد.

بافت می‌گوید: ” اگر نمی‌توانید کاهش ارزش سهام خود را تا ۵۰% تحمل‌کنید، پس هرگز وارد بازار سهام نشوید! “

هر شرکتی در هرزمانی می‌تواند دچار ورشکستگی شود. یک مثال قدیمی، شرکت اَنرون است. این شرکت برای پروژه‌های جاه‌طلبانه‌اش بسیار مورد تحسین بود و برای شش سال از طرف مجله (Fortune) به‌عنوان ” خلاقانه‌ترین شرکت امریکا “ نام‌گذاری شد. کل ارزش دارایی آن ۶۰ بیلیون دلار بود و شرکت محبوب و برگزیده وال‌استریت محسوب می‌شد؛ اما فقط یک سال بعد، ورشکسته شد!شاید تصور کنید که یک سرمایه‌گذار هوشیار باید متوجه این روند سقوط می‌شد؛ اما در مورد شرکت انرون این پیش‌بینی تقریباً غیرممکن بود.

متخصصان و تحلیلگران مالی، زمان زیادی را به مطالعه دلایل ورشکستی انرون اختصاص دادند که درنهایت به عملکرد ضعیف و تقلب آمیز حسابرسی شرکت پی بردند. حتی مدیران انرون متوجه روند سقوط و ضرر بیلیون دلاری شرکت نشدند! به همین دلیل برای یک سرمایه‌گذاری نسبتاً خوب و قابل‌قبول، ایجاد تنوع و تشکیل سبد سهام ، بسیار ضروری است.

حتی در یک پرتفوی متنوع نیز نوسان وجود دارد. این قسمتی از بازار سرمایه است..

اختصاص تمام سرمایه در یک سهام خاص، در صورت ضرر آن سهم، می‌تواند فوق العاده برای سرمایه‌گذار، زیان‌بار باشد.
باوجوداینکه داشتن یک پرتفوی متنوع و یک چشم‌انداز بلندمدت بسیار حیاتی است ولی همچنان این امکان وجود دارد که در یک‌لحظه عملکرد شما به سرانجام مطلوب نرسد؛ زیرا ممکن است شما سعی کنید زمان ورود و خروج به بازار سهام را پیش‌بینی کنید. ضرب‌المثل قدیمی ” کم بخر و زیاد بفروش ” در کلام ساده است ولی در عمل، سخت اجرا می‌شود. دستیابی به “موفقیت در بازار سهام ” از مهم‌ترین خواسته‌های سرمایه گذاران است.

افراد باهوش و موفق اغلب، در این زمینه عملکرد ضعیف‌تری دارند، زیرا با توجه به توانایی‌ها و غریزه‌شان همواره در طول زندگی‌شان افراد موفقی بودند ولی برعکس در بازار سهام، ما نیاز به یک سرمایه‌گذاری منطقی داریم نه یک عملکرد غریزی!

وارن بافت: محتاطانه عمل کنید، زمانی که دیگران طمع کارانه عمل می‌کنند.

ویلیام فیدر می‌گوید: یکی از موضوعات جالب در بازار سهام این است که هم خریدار و هم فروشنده فکر می‌کنند که زیرکانه عمل کرده‌اند.
لزومی به سرمایه‌گذاری بزرگ در بازار سهام نیست و ماندگاری در این بازار به رموز خاصی نیاز ندارد؛ ولی قطعاً بعضی از استراتژی‌ها بهتر از بقیه هستند، حقایقی سودمند وجود دارد که در همه زمان‌ها پایدار باقی می‌مانند. حفظ تنوع، داشتن چشم‌انداز بلندمدت و عدم تلاش برای رسیدن به ” شانس در بازار سهام “, سه عامل اساسی هستند که ما را برای داشتن پرتفوی‌ای غنی و در حال رشد یاری می‌کنند.

فرهنگ سازی بورس

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *