۱) اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا با جهش مناسبی مواجه شده به شکلی که با آمدن گزارش هایی از اقتصاد این کشور، نگرانی از وقوع رکود تا حدی کاهش یافته است. عملکرد مطلوب مراکز فروش آمریکا در ماه گذشته یکی از آمارهای مثبت گزارش شده بود.

۲) احتمالا آذراب و واگن پارس به مپنا واگذار می شود.

۳) وزیر نفت عربستان گفت اعضای اوپک در اجلاس روز پنجشنبه خود در مورد افزایش تولید و صادرات نفت شیل آمریکا، کند شدن اقتصاد جهان و کاهش تحریم های آمریکا علیه ایران گفتگو کرده اند. این مساله نشان می دهد کشورهایی نظیر عربستان احتمال صدور معافیت برای تحریم های نفتی ایران را بالا می دانند!

۴) جان بولتون توسط ترامپ برکنار شد. نحوه مذاکره جان بولتون با رهبر کره شمالی به گونه ای بوده که منجر به ناراحتی و آزمایش موشکی توسط این کشور شده است همچنین تیم بولتون اطلاعات اشتاهی در خصوص طالبان به ترامپ داده و در لحظه تصمیم گیری برای توافق با طالبان به ترامپ گفته “میخواهی با کسی توافق کنی که خون سربازان آمریکایی را ریخته؟” ترامپ با شنیدن این جملات از توافق منصرف می شود اما بولتون را هم برکنار می کند. علت شادمانی سیاستمداران ایرانی از برکناری بولتون به سال ۱۳۸۳ باز می گردد. جایی که ظریف و روحانی زیر نظر رئیس جمهور وقت، اقای خاتمی با اروپایی ها در خصوص مسائل اتمی کنار آمده بودند اما بولتون این توافق را شکست و ایران را به سمت جنگ با آمریکا در سال ۱۳۸۵ کشاند لذا سیاستمداران ایرانی می دانند که بولتون چه میزان تاثیر منفی داشته است.

۵) شبنم نعمت‌زاده به ‘اخلال عمده درنظام اقتصادی’ متهم شد. او در سال های قبل منجر به سقوط بسیاری از شرکت های داروسازی از جمله داروسازی فارابی با نماد “دفارا” شده بود. حالا امیدهایی وجود دارد تا یک فضای مثبتی برای چنین داروسازهایی جهت جبران خسارت فراهم شود.

۶) تحلیلگران اقتصادی می گویند ازانجا که مجموع دستمزد در دو سال اخیر کمتر از ۴۰درصد رشد کرده و مجموع تورم بیش از ۷۰درصد بوده، نیمه دوم سال، رکود عمیقی در اقتصاد خواهیم داشت.

۷) تمامی طرف‌های اروپایی برجام (فرانسه، بریتانیا، آلمان و دفتر عالی سیاست خارجی اروپا) با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی عمیق از اقدامات اخیر ایران، از تهران خواستند به تمامی تعهداتش در برجام پایبند بماند.

۸) تحلیلگران عرصه ارز و طلا می گویند بانک مرکزی اونس و نرخ دلار را به گونه ای هماهنگ کرده تا قیمت یک مثقال طلا حدود ۱٫۸ میلیون تومان باقی بماند. به باور آن ها هرچه اونس جهانی رشد می کند، دلار به همان تناسب کاهش می یابد و برعکس.

۹) سخنگوی دولت می گوید اینکه تحریم باشد یا نباشد برای کار با بانک‌های دنیا نیاز به FATF داریم. موضع دولت، همان موضع قبلی است.

۱۰) آذر سال جاری، بودجه دو سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ توسط دولت به مجلس ارائه می شود. ازین پس دولت بودجه خود را ۲ ساله می دهد.

۱۱) مسکو و پکن در حال کار بر روی یک طرح جدید در راستای کاهش وابستگی خود به دلار هستند و در همین راستا روسیه در حال برنامه‌ریزی برای عرضه نخستین بار اوراق قرضه به یوآن چین است.

۱۲) چین و آمریکا رفتار بهتری در زمینه جنگ تجاری در پیش گرفته اند. هر دو کشور برخی تعرفه ها را کاهش دادند و یا موعد اجرای آنرا به تعویق انداختند. این مساله موج مثبتی در بازارهای جهانی ایجاد کرد.

۱۳) رییس‌جمهور آمریکا بار دیگر از فدرال‌رزرو خواست تا نرخ بهره خود را به صفر یا کمتر از آن کاهش دهند. او گفت نرخ بهره منفی می‌تواند موجب صرفه‌جویی در پرداخت بدهی دولتی شود. این سخنان پس ازان مطرح شد که اتحادیه اروپا نرخ بهره خود را کاهش داد.

۱۴) کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که حاوی دستورالعمل‌هایی درباره تحقیقات لازم برای استیضاح ترامپ است اما چون اکثریت سنا در دست جمهوری خواهان است، این مساله به نتیجه ای نمی رسد.

۱۵) مدیرعامل صبافولاد زیر مجموعه وصندوق گفته برنامه ای برای واگذاری این شرکت به سایر فولادسازان وجود ندارد. پیشتر شایع بود که یکی از فولادی ها سهام صبا را خریداری می کند.

۱۶) حسن روحانی: امروز شاخص‌های اقتصادی به ویژه بورس، ارز خارجی و امیدی که در زمینه رشد اقتصادی و سرعت تولید ایجاد شده بسیار دلگرم‌کننده است و نشان می دهد با ایستادگی و مقاومت خود می‌توانیم دشمن را مأیوس و به پیروزی برسیم.

۱۷) صنعت خودرو را دارای سهم قابل توجهی در اقتصاد کشور برشمرد و افزود: افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌ها نیز یکی از اقداماتی است که در حال اجرا و پیگیری آن هستیم.

۱۸) تعطیلی هفته آینده در چین به همراه حکم دادگاه جهت توقف معدنی در برزیل منجر به رشد قیمت سنگ آهن شده است.

موفق باشید. ۲۳ شهریور ۱۳۹۸

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *