به استناد گزارش های ماهانه شرکت جم پیلن نرخ فروش پلی پروپیلن روند نزولی دارد و از طرف دیگر کاهشی در قیمت پروپیلن به عنوان خوراک مصرفی دیده نمی شود. این شرکت در سال گذشته ۲۲۲هزار تن محصول فروخت اما روند ماهانه نشان می دهد که مقدار فروش می تواند خود را به سطح ۲۷۰ هزار تن طی سال جاری نزدیک کند.

ظرفیت این شرکت ۳۰۰ هزار تن است که به دلیل کمبود خوراک قادر به تحقق آن نبوده است. با وجود تمام شرایط مورد اشاره سود ناخالص عملیاتی این شرکت حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال و سود بانکی بیش از ۲ هزار میلیارد ریال خواهد بود که طبق ترازنامه، مانده نقد شرکت نیز روند صعودی دارد. با در نظر گرفتن این موارد، می توان گفت این شرکت رقمی در سطح ۷۰۰۰ ریال eps قابل تکرار دارد که با نوسانات نرخ پروپیلن و پلی پروپیلن اندکی کاهش و افزایش می یابد. نکته مثبت اینجاست که جم پیلن عمدتا تمام سود را نیز تقسیم می کند و در فضای بازار جهانی، زمانی که قیمت ها افت می کند، قیمت ماده اولیه نیز نزولی می شود لذا تا حد بسیار زیادی نسبت به کاهش قیمت جهانی، سپر دفاعی دارد که مزیتی بر سایر پتروشیمی ها است.

در مجموع انتظار می رود این شرکت طی سال جاری ۷۰۰۰ ريال eps بسازد. سود بانکی به کمک شرکت آمده و تا حدی نسبت به کاهش قیمت جهانی، سپر دفاعی دارد.

ولید هلالات

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *