تابستان طلایی رفت !

بهترین ۳ ماهه سال و فصل لاکچری بازها برای بازار سرمایه هم خوب و طلایی و لاکچری بود و در نهایت با ۳۰۰هزارواحد و یک روز داغ و خوب به کار خود پایان داد تا وارد فصل مهر فصل پر خبر سیاسی و گزارش ها شویم. مهر همیشه برای بازار یادواور توفانی از گزارش ها در کدال و صحنه های سازمان ملل و … بوده .

البته سال قبل مهر بیشتر صحنه های غیراخلاقی برای بازار داشت که تحملش برای سهامداران سخت بود …

خلاصه این هم پایان تابستان بی شک تابستانی که پشت سرگذاشتیم یکی از طلایی ترین تابستان های بازار سرمایه بود که احتمالا تا مدت ها خاطره خواهد شد و به یاد ماندنی خواهد بود ( البته سال قبل هم همین را میگفتیم !!) تابستانی که ابتدای ان شاخص حدود ۲۱۲ هزار واحد بود و انتهای ان شاخص به ۳۰۰ هزار رسیده بود رشد نزدیک به ۹۰ هزار واحدی طی ۳ ماهه طلایی که به واقع بازار داغ بود .

ولی یک نکته را دقت کنید …

سال ۹۷ که بازار اغاز شد شاخص در ابتدای تابستان ۹۵ هزار و در انتهای تابستان حدود ۱۶۰ هزار بود یعنی در سال ۹۷ هم تابستانی داغی را داشتیم و شاخص بیش از ۶۵ هزار واحد رشد کرده بود تازه درصدی هم بگیرید عدد درصد رشد تابستان ۹۷ بسیار بیشتر از سال ۹۸ است .این یک نکته را نشان میدهد بازار با ان سرعتی که برخی میترسند به خصوص روی سهم های بزرگ رشدی نکرده و این سهم های خاص و کوچک بودند که رشد عمده ای داشتند از همین رو شاید سرعت رشد برخی قیمت ها از سال ۹۷ بیشتر به نظر برسد اما کلیت بازار رشد کمتری را داشته است.

و اما امروز

واقعا بازار فراتر از انتظار ظاهر شده و چرخش قهرمانانه ای به سمت سهم های بنیادی داشت . اگر به خاطر داشته باشید چند وقت پیش دسته بندی را در مورد بازار نوشتیم و گفتیم دسته اول و دوم که رشد قیمت های عجیبی را داشته و از سرعت سود سازی جلوتر است با ایتم گزارش ها محک میخورند به نظر بازار هوشمند و عاقلانه رفتار کرده و سراغ دسته سوم و چهارم رفته است تا وضعیت بنیادی و گزارش شرکت ها بتواند بازدهی را با ثبات کند .

شاید ۶ ماهه دوم وقت این باشد که سودی که در این چند وقت فعالان به دست اوردند تا حدودی سیو کنند ضرر نکردن و از دست ندادن این سود طی این مدت بیش از کسب سود های نجومی ۶ ماهه اول است .

بازار امروز با حرکت به سمت سهم های بنیادی شکل گرفته بود و جریان خرید قوی در این سمت دیده میشد . امار دیروز صندوق ها که هنوز ورود پول را نشان میدهد و افزایش ریسک برخی سهم ها باعث شده تا کم کم پول های فعال در بازار به فکر حفظ سرمایه و حرکت روی گام های استوار باشند .

نکته مهم این است که

برای ادامه این روند باید خبر بنیادی برسد که به نظر گزارش ماهانه شهریور و گزارش ۶ ماهه شرکت ها می تواند یکی از مهم ترین این اتفاقات باشد . بازار به استقبال گزارش های ماهانه رفته و احتمالا از دل این گزارش ها به خصوص در گروه پتروشیمی خبرهای خوبی بیرون می زند .جریان پول هنوز در بازار تمام نشده و حرکت میکند این جریان نمود خوبی در بین فعالان بازار گرفته است و برخی با خود میگویند اگر قرار است بازارهای رقیب تضعیف شوند و سرکوب و سرخورده بمانند بهترین جا برای نقدینگی فعلا بازار سرمایه است …

اما امروز یک نکته خاص دیگر را باید گفت صدای کفگیر و دیگ دولت به گوش میرسد …

به نظر بودجه دولتی در وخیم ترین وضعیت ممکن به سر میبرد دولت برای جبران وضعیت به چاپ اوراق رواورده است منطق اقتصادی میگوید باید مراقب چند چیز بود اول از همه نرخ سود ! باید مراقب بود که دولت برای فروش این اوراق نرخ سود بالا را تعیین نکند البته امروز خبری رسید که نشان میداد همه چیز از قبل هماهنگ شده است محدودیت سرمایه‌گذاری بانک‌ها در اوراق بهادار دولتی لغو شد.

بانک مرکزی دستورالعمل اصلاحی سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار را ابلاغ کرد که بر اساس آن سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار منتشره و یا تضمین شده توسط دولت یا بانـک مرکزی از شمول حدود دستورالعمل قبلی مستثنی شد. دقیقا یعنی قرار است دولت چاپ کند بانک ها خرید کنند ! ولی نرخ این وسط مهم است که بازار های موازی را دچار التهاب نکند . نکته بعد وقتی این حجم از کسری بودجه روشن است به نظر ریزش دلار کمی بعیداست از همین رو معتقدیم جریانی که معتقد به افت دلار است کم کم تضعیف شده و دلار هم که برای بازار حکم مرگ وزندگی را دارد به این راحتی دچار تردید و ریزش نمی شود . در مورد بحث های اقتصادی مفصل تر صحبت خواهیم کرد فعلا همین دو نکته را داشته باشیم …

و اما در مورد بازار پایه …

در مورد بازار پایه دیروز برای برخی عزیزان سوتفاهم هایی پیش آمد که لازم به توضیح است ببنید این را باید قبول کنید در بازار پایه اتفاقاتی رخ داده که معمولی و روال عادی نداشته است البته در همین بازار بورس و فرابورس هم کم نبوده ولی شدت ان در بازار پایه بیشتر بوده .افرادی که جریان پولی را پشت سر سهمی انداخته و سر اخر فروخته و همچون اوار بر سر سهامداران بیچاره خراب شدند و یا اگر جلوی ان گرفته نمی شد می شدند !! .

که این اتفاق به نظر اگر با این شدت پیش می رفت ضرر و زیانش از شرایط فعلی بدتر بود البته روشی هم که فرابورس در پیش گرفته است کمی پیچیده و می شود فضای بهتری را رقم زد ولی حرف ما این است در بازار چه بورس چه فرابورس و چه بازار پایه در نهایت جریان نقدینگی هم جایی مغلوب جریان سود سازی شرکت ها می شود یعنی کفه اصلی ترازو شاید در مقطعی جریان پول باشد ولی در نهایت به سمت جریان سود سازی سنگینی خواهد کرد .

در بازار پایه نیز این انتقاد به عزیزان در بورس وارد است که روشی که انتخاب کرده اند روش درستی نیست .

بازهم میگوییم باید جریان نقدینگی در بازار پایه بتواند ورود و خروج داشته باشد می توان اهرم های دیگری شبیه حجم مشخص برای ثبت دامنه نوسان را به کار گرفت ولی این روش بیشتر دافعه ای برای این بازار خواهد بود و بازهم تکرار میکینم فشار اصلی باید به مدیران این شرکت ها وارد شود تا با گزارش دهی و اطلاعات دهی درست شفافیت ایجاد کرده و زمینه برای انتقال به بازارهای بالاتر فراهم شود .

بتا سهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *