۱) طی روز گذشته ورق گرم مبارکه در بورس کالا ۴۷٫۸۵ میلیون ريال در هر تن مورد معامله قرار گرفت. مفتول مس نیز ۶۵۶میلیون ريال هر تن با قرارداد نسیه به فروش رسید. شمش فولادی چادرملو ۳۴٫۳میلیون ريال هر تن قیمت خورد.

۲) گزارش های ماهانه در سامانه کدال مربوط به عملکرد شهریور شرکت های بازار سرمایه در حال انتشار است. این گزارش ها می تواند دورنمایی از میزان سودآوری فصل تابستان شرکت ها ایجاد کند.

۳) ایران پیشنهاد (اجرای سریع‌تر) دو تعهد متقابل ۲۰۲۳ را در برجام داده است و گفته در مقابل آمریکا تحریم ها را متوقف کند و در جلسه اعضای ۱+۵ دیدار کند. پس از رسانه ای شدن این پیشنهاد، ترامپ در بخشی از سخنان خود گفت فکر نمی کند که در اینجا با روحانی دیدار کند. این نشان می دهد پیشنهاد ایران برای ترامپ جذاب نیست، ایران بازرسی های گسترده از تاسیسات هسته ای را در مقابل لغو تحریم ها پذیرفته اما آمریکا مباحث موشکی و منطقه ای را مورد بحث قرار می دهد.

۴) طرح صلح هرمز، چیزی است که روحانی آنرا به نیویورک برده تا تنش ها را کاهش دهد. ترامپ می گوید طرحی که باعث پایان جنگ یمن شود، شنیدن دارد! او طی روزهای قبل هم گفت منتظرم تا طرح روحانی را بشنوم اما طرح روحانی توسط روس ها تا حدودی اعلام شده است. طرح پیشنهادی ایران تشکیل ائتلافی متشکل از کشورهای ساحلی خلیج فارس یعنی عراق، ایران، عربستان سعودی، بحرین، قطر، کویت، امارات و عمان زیر نظر سازمان ملل برای تامین امنیت خلیج فارس است! اروپا و آمریکا به این مساله پاسخی سرد داده اند.

۵) روز گذشته ۳ کشور اروپایی ایران را مسئول حمله به آرامکو دانستند. منابع خبری می گویند عربستان به پشتوانه این حمایت غربی قصد دارد در سازمان ملل بر علیه ایران سخنرانی کند.

۶) بوریس جانسون می گوید باید توافق جدیدی با ایران صورت گیرد. این مساله به معنای نادیده گرفتن برجان است، ترامپ ازین سخنان شادمان است و بوریس را بسیار حمایت کرده است. بوریس جانسون این روزها در بریتانیا شدیدا تحت فشار است، ممکن است او حاضر باشد برای ماندن در قدرت و جلب حمایت ترامپ، برجام را به باد دهد.

۷) مدیرعامل شرکت ساز و کار مالی ایران و اروپا از تعیین یک بانک اروپایی برای تسویه مبادلات مالی اینستکس خبر داد و اعلام کرد که دومین بانک نیز در شرف انتخاب است.

۸) داده‌های کشتیرانی نشان داد در هفته گذشته بیش از ۴۰۰ هزار تن بنزین و مواد ترکیبی بنزین برای بارگیری در ماه سپتامبر امسال و ارسال از اروپا به خاورمیانه، سفارش داده شده‌اند. این رقم معادل حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز است. حملات به آرامکو، منجر به رشد سود پالایشگاه های خاورمیانه شده است. ستاره خلیج فارس ایران، بنزین خود را ۶۰۰ دلار هر تن، قیمت گذاشته است.

۹) مرکز آمار ایران اعلام کرد، نرخ تورم سالیانه منتهی به شهریور ماه نسبت به مدت مشابه سال به ۴۲.۷ درصد رسیده است.

۱۰) دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت می گوید بحث تغییر نرخ خوراک، رسانه ای است. به عبارتی او می گوید تغییر با اهمیتی در جریان نیست.

۱۱) قانون بانکی: بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، جریمه دیرکرد یا همان وجه التزام در تسهیلات مشارکتی علاوه بر اصل تسهیلات بر سود و بازدهی حاصل از دریافت برای تسهیلات‌گیرنده اعمال خواهد شد و همچنین برای تسهیلات مبادله‌ای و قرض‌الحسنه، جریمه دیرکرد متناسب با اقساط سررسیدشده‌ای که به بانک پرداخت نشده است تعیین می‌شود.

۱۲) مدیرعامل مدبران اقتصاد می گوید ما به رکوردشکنی‌های جدید هلدینگ خلیج فارس در بازار بورس با توجه به استقبال گسترده بازار از سهام این هلدینگ و شرکت‌هایش و همچنین وضعیت مناسب بازار سرمایه کاملا خوش‌بین هستیم.

۱۳) منابع خبری می گویند: با وجود محدودیت‌ها و چالش های موجود در زمینه تامین و تولید خودرو، ایران خودرو برخی از تعهدات معوقه محصولات خود را به روز کرده و به روزرسانی تعهدات سایر محصولات نیز در دستور کار قرار دارد.

۱۴) وزیر راه خبر داد: ریل مورد نیاز مترو اصفهان-بهارستان از طریق ذوب‌آهن اصفهان تامین می‌شود. شرکت ذوب آهن اصفهان در حال حاضر هر سه نوع ریل برای قطار شهری،حمل و بار و مسافر و همچنین قطارهای پرسرعت را تولید می‌کند. منابع خبری می گویند برای راه اندازی طرح ۳۰۰۰ تن ریل نیاز است که طی ۵ قرارداد ۶۰۰ تنی، ریل آن از طریق شرکت ذوب آهن اصفهان تامین خواهد شد.

۱۵) تعداد ۱۰ دستگاه واگن باری لبه بلند به ناوگان ریل‌پرداز سیر اضافه شد. مدیرعامل حریل می گوید ۲۰ دستگاه باقیمانده از سری دوم این قرارداد تا پایان مهر امسال تحویل می‌شود.

۱۶) شرکت سیمان غرب جهت فروش کلینکر به شرکت هایی از بصره عراق به توافق رسیده است.

۱۷) بهای الکترود گرافیتی به شدت در حال سقوط است. تولید کنندگان در بازار جهانی به زیان افتاده اند. هزینه سالانه شرکتی همچون فولاد خوزستان با ظرفیت ۳٫۵ میلیون تن، برای تامین الکترود بیش از ۵۰۰میلیارد تومان است، کاهش ۷۰درصدی قیمت ها رویداد مثبتی است.

۱۸) استیل مینت می گوید قیمت شمش ایران به ۳۵۰ دلار در هر تن رسیده است.

۱۹) نشریه های پتروشیمی می گویند که قیمت پلی پروپیلن به دلیل تقاضای فصلی و همینطور مشکلات آرامکو روند صعودی پر قدرت گرفته اما تقاضا به لحاظ مقداری تضعیف شده چون خریداران نمی دانند که این وضعیت تا چه زمان ادامه یابد.

موفق باشید. ۲ مهر ۱۳۹۸

ولید هلالات

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *