بند بازی در ۳۲۰!

امروز شنبه در اولین روز هفته بازار با یک جهش عالی و خوب نشان داد که خیلی هم انگار منتظر تحولات سیاسی و جریان کدالی نیست و انچه امروز برای او مهم است همان جریان پولی است که این روزها جولان میدهد و منفی بافی های بنیادی و تکنیکال را در کیسه کرده است . جالب است که امروز برخی فروشده ها نیز کمی محافظه کارانه سهممی فروختند در مورد ایتم سیاسی مفصل روز های بعد بحث میکنیم.

همین یک نکته را بدانیم که ممکن است تحولات مختلفی در دنیای سیاست رخ داده باشد و بازار هنوز از ان بی خبر باشد ولی فعلا در محاسبات خود باید اصل را بر نبود اتفاق خاص گذاشت و دنبال دو عامل دیگر رفت یکی کدال و دیگری جریان پول … در مورد این دو موضوع امروز بیشتر صحبت میکنیم و سعی میکنیم سراغ یک نامه هم برویم …

بازار با شرایط خاصی مواجه است در مورد این بازار امروز چند نکته مهم است

روزهای قبل در مورد اهمیت پول و جریان پولی و عرضه های اولیه صحبت شد رکورد عرضه اولیه روز چهارشنبه شکسته شده یک درصد مردم کشور در این عرضه حضور داشتند دقت کنید عدد یک درصد را با ۹۹درصد مقایسه کنید این پتانسیل بازار ماست که می تواند مورد توجه باشد و از دید ما هنوز مورد اغفال عزیزان در سازمان است باید هر چه در توان دارید رو کنید این بازار به راحتی توانایی جذب ۴ هزار میلیارد تومان جذب پول از طریق عرضه های اولیه را در ماه دارد چرا از این ابزار و ابزارهای دیگر استفاده نمی شود بازار ظرفیت بالایی در جذب پول دارد باید فکر های جدید کرد این روش های سنتی را فراموش کنید و ایده جدید بدهید .

مدیران سازمان این روزها به ظاهر شکل مدرنی گرفته اند که البته انصافا از خیلی از سازمان های دیگر بورس ما مدرن تر است ولی برای شرایط فعلی سیستم علی پروین را در زمین بازی پیاده میکنند باید نشست و فکر های جدید برای پول های جدید کرد باور کنید حیف است در این مقطع زمانی مهم این پول ها جذب بازار نشود …

و اما گزارش های ماهانه رسیده است

ببنید چند نکته در گزارش های ماهانه دیده می شود ولی خیلی جالب است که جریان پول از روی این گزارش ها هم عبور کرده و مثلا سهمی چند ماه متوالی روند منفی دارد ولی هنوز سهم در بازار مثبت است و این نشان میدهد چقدر فضای بازار در سمت نقدینگی دستش پر است و خوب عمل میکند و این گزارش ها به نوعی به حاشیه رفته است خشاب بازار از نظر جریان پولی پر است .

اما ما در مورد گزارش ها نظر خود را میگوییم ببنید اکثر گزارش ها را خواندیم چند نکته در بین انها وجود دارد اول از همه این که گزارش های شهریور اکثرا در حد مرداد یا کمی پایین تر است و کم پیش می اید شرکت بیشتر باشد در سوی دیگر نرخ ها نیز کمی افت کرده و جریان مقداری فروش نیز کاهشی بوده است به نظر این اولین نشانه رکود و اولین نشانه ثبات ارزی است که قیمت ها در مدت مشابه سال قبل و امسال کمی به هم نزدیک می شوند و ان اختلاف ماه های قبل دیگر نیست .

به نظر گزارش ها و فروش شرکت ها به ثبات نسبی رسیده است . دقت کنید بسیار دقیق باید رفتار کرد و شرایط تورمی در این شرایط حوالی اقتصاد و بازار سرمایه نیست و در فضای رکودی مشغول فعالیت هستیم … بی تعارف عرض میکنیم اگر این جریان پولی قوی پشت بازار نبود و با اولین موج گزارش ها اوضاع جور دیگری رقم میخورد و این را می نویسیم که بگوییم از گزارش های پیش رو دیگر نباید انتظار تحولات عجیب داشت و در گزارش ۶ ماهه نیز جریان سود اوری خیلی خاص و خارق العاده نخواهد بود … این یک اتفاق مهم است ولی فعلا در سایه تحولات کلان بازار پنهان شده است …

در مورد تکنیکال بازار

این روزها شرایط بسیار خاص شده است و بازی بازار روی نمودار هم جالب شده نمودار بازار این روزها باید کمی اصلاح کند ولی نوع خرید و جریان پول نشان میدهد دل و جرات این کار را فعلا ندارد ! برخی از قبل ۳۲۰ هزار را نقطه خروج و سقف قله می دانستند ولی به نظر همان جریان پولی که گزارش ها را به حاشیه رانده است همان جریان نیز نمودار ها را هدایت کرده و حالا سقف های جدیدی برای بازار رسم میکنند .

غرض از نوشتن این بخش این بود که از دید بسیاری نمودارها هم در سقف هستند ولی فعلا جریان پول همه چیز را پیش می برد و همه را مغلوب میکند از بنیادی تا تکنیکال . هر چند در بین این مسیر ممکن است کمی درجا هم بزنیم و حتی کمی هم اصلاح کنیم ولی این موضوع موقت خواهد بود . در یک مسیر صعودی این فراز و نشیب ها طبیعی است تاوقتی این فواره در بازار بالا می رود و کت جادویی برای بازار پول چاپ میکند !

و اما نکته اخر …

در روزهای گذشته یک نامه از قول فعالان بازار منتشر شد که حواشی زیادی داشت و بعد از ان هم بحث سوال از وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس پیش امد . به نظر نه خیلی ان تشکر اتفاق خوبی بودو نه این رفتن مجلس ها …یک چیز را یاد بگیریم هم بر و بچه های بازار و هم عزیزان در سازمان ! قبول کنیم همه یک خانواده هستیم و این خانواده برای پیشرفت به ارامش نیازدارد مشکل ما در مجلس حل نخواهد شد و فقط انرژی را میگیرد.

یاد بگیریم به خصوص عزیزان در سازمان این که اگر مشکلی به وجود امد بهتر است بین خودمان حل شود و فضا به این شکل شلوغ و رسانه ای نشود از دل این فضا مشخص نیست برای بازارچه بیرون می اید چون تا جایی در اختیار و قابل کنترل است به بعد خیر … باراها عرض کردیم موافق رویه بازار پایه نبودیم و این بازارمحل اتفاقات عجیبی شده بود ولی این نوع سیاست بازی هم برای بازار خوب نیست و همین جا خلا کانون و یا یک تیم از فعالان حقیقی بازار که نظر واقعی بازار باشد به چشم می خورد بهتر است مسایل بازار رابا کدخدا منشی همین جمع حل کنیم و کار به بالادست کشیده نشود…

بتاسهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

📆 تاريخ : ۱۳۹۸/۰۷/۰۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *