۱) هر دلار آمریکا برای عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا طی هفته دوم مهر ماه ۱۰۸٫۹۲۶ ريال تعیین شد.

۲) کاتد مس توسط فملی ۶۲۸میلیون ريال، شمش فولاد توسط فولاد کاوه ۳۳٫۶میلیون ريال و شمش آلومینیوم توسط فایرا ۲۱۰ میلیون ريال در بورس کالا به فروش رسید. همچنین اوره گرانول کرمانشاه نیز ۲۰٫۱میلیون ريال قیمت خورد.

۳) طی روز جاری فولاد مبارکه ورق گرم خود را عرضه می کند.

۴) بزرگترین فولادساز جهان که در لوکزامبورگ تاسیس شده به برخی واحدهای خود در کشورهای دیگر ابلاغ کرده که با توجه به کاهش قیمت فولاد جهانی، تولید خود را کاهش یا متوقف کنند. تحلیلگران می گویند سودناخالص عملیاتی فولاد در چین به ۲۰دلار در هر تن رسیده و هزینه ها را پوشش نمی دهد.

۵) زمین لرزه ۶٫۶ ریشتری در شیلی اتفاق افتاد. این کشور بزرگترین تولید کننده مس است اما یک شرکت مهم تولید کننده کنسانتره مس، از دولت اندونزی مجوز گرفته تا صادرات خود را افزایش دهد.

۶) محافظ شخصی بن سلمان به ضرب گلوله کشته شد. همچنین حوثی ها با انتشار فیلمی نشان دادند که نیروهای عربستان را در خاک خودشان در هم کوبیده اند. گفته می شود ۲۰۰ نیرو کشته و ۲۰۰۰ نفر اسیر شده اند. عربستان علی رغم گذشت ۲ روز ازین جریانات، لال شده و هیچ واکنشی نشان نداده است.

۷) نمایندگان مجلس هفتم مهر در مصوبه‌ای واردات و صادرات کالاها و خدمات را مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده کردند. در تبصره دوم این لایحه آمده: “عرضه کالا و ارائه خدمات در ایران به قلمرو گمرکی و واردات و صادرات آنها از لحاظ مالیات و عوارض مشمول مقررات این قانون است.”

۸) داده‌های این گزارش برگرفته از آمارهای سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات ایران است که نشان می‌دهد تعداد معاملات انجام گرفته در کلان‌شهر تهران در شهریور ماه امسال هم در مقایسه با ماه قبلی امسال (مرداد) و هم در مقایسه با ماه مشابه سال قبل (شهریور ۱۳۹۷) به شدت افت کرده است. برخی آمارها نشان می دهد که متوسط قیمت هر متر آپارتمان به زیر ۱۲میلیون تومان رسیده است.

۹) بانک ملت طی چند شفاف سازی، گفته رقم خسارت دریافتی اختلاف فاحشی با ۱٫۶میلیارد پوند اعلامی در رسانه ها دارد. برخی می گویند این رقم معادل هزار میلیارد تومان است. در هر حال شایعه شده که بانک ملت همین روزها بازگشایی می شود.

۱۰) رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به لزوم داشتن نگاهی واقع‌بینانه به قیمت‌گذاری‌ داروها، گفت: قیمت‌گذاری‌ها به نحوی اصلاح می‌شود تا بتوانیم از تولیدکننده در عرصه اقتصادی حمایت کرده و در عین حال ارزبری را هم کاهش دهیم. روز گذشته شایعه افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی در زیر مجموعه های تیپیکو منتشر شد و تغییر برنامه یک شرکت و شفاف سازی آن برای آغاز طرح تجدید ارزیابی، هیجان مثبت به گروه دارو تزریق کرد.

۱۱) در پی انتشار اخباری مبنی بر واگذاری شرکت ملی انفورماتیک به بخش خصوصی، روابط عمومی بانک مرکزی این شایعات را رد کرد.

۱۲) پس ازانکه آمریکا یک شرکت حمل و نقل چینی را تحریم کرد، حالا صادرات نفت ایران به هند مختل شده است.

۱۳) منابع داخلی می گویند دستور اخراج شرکت های چینی از وال استریت صادر شده اما چینی ها روز گذشته مواضع نرمی داشتند ضمن اینکه خبر مزبور در رسان های خارجی دیده نشد.

۱۴) ظریف می گوید گام بعدی ایران در کاهش تعهدات را می‌خواهیم بگذاریم ترامپ حدس بزند. اشاره او به ۱۱ آبان ماه است که ایران گام چهارم را بر خواهد داشت. محسن رضایی (کثیر المشارکه فی الانتخابات) می گوید گام چهارم به معنای خروج از برجام خواهد بود.

۱۵) عربستان و امارات روز گذشته در مصاحبه هایی از مذاکره با ایران سخن گفته اند. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در مصاحبه ای با شبکه سی بی اس آمریکا تاکید کرد که راه حل دیپلماتیک را به گزینه نظامی در برابر ایران ترجیح می دهد.

۱۶) فاز نخست انتقال آب از خلیج فارس به شرکت های کگل، کچاد و ملی مس سال بعدی به بهره برداری می رسد.

۱۷) افزایش سرمایه بانک پارسیان به تایید حسابرس رسید.

۱۸) اخذ عوارض ۲۵ درصدی صادرات مواد خام معدنی آغاز شد.

موفق باشید. ۸ مهر ۱۳۹۸

ولید هلالات

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *