۱) روز گذشته در بورس کالا قیمت ورق گرم بین ۴۴٫۹میلیون ريال تا ۴۷٫۷میلیون ريال برای فولاد مبارکه مورد معامله قرار گرفت. مفتول مس در فملی هم ۶۵۰میلیون ريال قیمت خورد. روغن پایه شسپا، پی.وی.سی در شغدیر و اوره گرانول هم مورد معامله قرار گرفتند.

۲) محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در مصاحبه ای با شبکه سی بی اس آمریکا تاکید کرد که راه حل دیپلماتیک را به گزینه نظامی در برابر ایران ترجیح می دهد.

۳) حوثی ها یمن با درخواست سازمان ملل تصمیم گرفتند تعدادی از اسرای عربستانی را ازاد کنند. عربستان هنوز نسبت به اتفاقات روزهای گذشته موضعی اتخاذ نکرده است!

۴) برخی منابع خبری می گویند که اتحادیه اروپا قصد دارد مکانیزم ماشه را در آبان ماه اجرا کند. بر اساس مکانیزم ماشه پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت ملی سازمان ملل متحد ارجاع داده می شود و کشورهای اروپایی از این سیستم خارج می شوند.

۵) حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران گفته که “جمهوری اسلامی ایران از آبان امسال به جمع اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا می‌پیوندد و روابط تجاری منطقه آزاد ما با منطقه اوراسیا برقرار می‌شود. اقای روحانی همکنون در ارمنستان به سر می برد.

۶) کنگره آمریکا که اکثریت آنرا دموکرات ها تشکیل داده اند طی احضاریه ای رسمی از رودی جولیانی وکیل شخصی دونالد ترامپ خواسته اند رکوردهایی را تحویل کنگره دهد. این مساله نشان می دهد استیضاح وی در جریان افتاده اما چون اکثریت سنا را جمهوری خواهان تشکیل می دهند نهایتا استیضاح بعید است محقق گردد. ترامپ هم حزبی های خود را به جنگ بر علیه دموکرات ها دعوت کرده است.

۷) مشاور موگرینی گفته هشت کشور دیگر به «اینستکس» می‌پیوندند. گویا اتریش، بلژیک، فنلاند، هلند، اسلوونی، اسپانیا و سوئد برای پیوستن به این سازوکار اعلام آمادگی کرده‌اند.

۸) روز گذشته روحانی گفت گام مهمی برای تبدیل ۱+۴ به ۱+۵ برداشته شده که روز چهارشنبه جزئیات آن را افشا می کند.

۹) آقای ظریف می گوید از تهدید اروپا خبر ندارم اما اگر منظورشان این است که اگر ایران گام چهارم را بردارد آنها از برخی مکانیسم‌ها استفاده می‌کنند، چنین اقدامی غیرقانونی و غیرحقوقی است. اگر اقدامی مثل بردن مساله به شورای امنیت و استفاده از مکانیسم ماشه در ذهنشان است، از همین جا اعلام می‌کنم چنین اقدامی از همین الان مرده است.

۱۰) خبر اخراج شرکت های چینی از بورس آمریکا باعث شد تا بورس ژاپن و آمریکا افت کند اما خود بورس چین واکنشی نشان نداد. همچنین شرکت مورد تحریم چینی به دلیل همکاری نفتی با ایران، ۲۱درصد کاهش قیمت سهام را تجربه کرد!

۱۱) ایران خودرو می گوید تقریبا تعهدات پیشین خود را انجام داده و در ارسال دعوت نامه ها طی هفته های آینده به روز عمل می کند.

۱۲) روز گذشته امضاي قرارداد ساخت الكتروپمپ هاي طرح انتقال نفت خام از گوره به جاسك با حضور وزیر نفت برگزار شد. به نظر تپمپی مسئول این قرارداد شده اما خود شرکت شفاف سازی نداده است به هر حال نام این شرکت در قراردادها به چشم می خورد.

۱۳) ایرانول از طرحی بهره برداری کرده که بر اساس آن تمام محصول صادراتی خود را با ریل به جنوب می رساند و هزینه حمل داخلی را کاهش می دهد همچنین این شرکت طی ماه‌های آینده چند محصول جدید دیزلی و بنزینی با سطح کیفی بالا به بازار عرضه خواهد کرد.

۱۴) براساس توافقات به عمل آمده قرار است تولید کوئیک اتوماتیک سایپا به پارس خودرو محول شود. در حال حاضر تولید این خودرو در مرحله مقدماتی است و احتمالا ۳ تا ۴ ماه آینده رسماً تولید این محصول با نام “کوئیک کراس” در پارس خودرو آغاز خواهد شد.

۱۵) پليمرسازان ايراني پس از حمله به آرامكوي عربستاني با افزايش خريد از سوي تركيه به دليل نگراني هاي نظامي و كمبود محصولات روبه رو شدند.

۱۶) شاخص مدیران خرید بخش فولاد در ماه سپتامبر ۲٫۶ درصد رشد تمود و به ۴۷ درصد رسید که نشان از بهبود فاندامنتال صنعت فولاد چین در ماه سپنامبر دارد.

۱۷) بر اساس گزارش گروه مطالعات بین‌المللی مس، داده‌های اولیه حاکی از آن است که تولید معدنی در جهان طی نیمه اول سال ۲۰۱۹ حدود ۱،۴ درصد کاهش یافته است، تولید کنسانتره ۱ درصد افت پیدا کرده و تولید کاتد SXEW حدود ۳،۵ درصد کاهش داشته است. این کاهش عرضه، باعث می شود قیمت مس در سطح جهان تقویت شود.

۱۸) بازدهی معادل بانکی اخزا در حال افت است و اوراق مدت دار به بازدهی ۲۰درصد تنزل یافته اند.

موفق باشید. ۹ مهر ۱۳۹۸

ولید هلالات

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *