بدفهمی از تکرار تاریخ !

امروز بسیاری می گفتند بله تکرار تاریخ است و تاریخ تکرار می شود درست در سال ۹۷ پیک بازار ۹ مهر بود و حال هم ۹ مهر ! یاد برنامه صبح رادیو می افتادیم که فریاد می زد تقوووویمم تاریخ ! سال پیش در چنین روزی … بله درست است سال قبل بازار این چنین بود ولی واقعا ایا این موضوع جز از بعد روانی استفاده دیگری دارد ؟!

به نظر مقایسه بازار امروز با مدت مشابه سال قبل بسیار تفاوت دارد…

ببنید اگر در ۳ مولفه بازار را با هم مقایسه کنیم در این مقطع و د مقطع مشابه سال قبل به نکات جالبی میرسیم . یکی از مهم ترین دلایل ریزش بازار ان مقطع عرضه تمام عیار حقوقی ها و کم عمق بودن بازار دران مقطع بود که این عرضه ها جذب نشد ولی در حال حاضر از ۲۲۰ هزار واحد بازار توسط حقوقی ها عرضه می شود و خریدار دارد ! در سوی دیگر اعتبار ها در سقف بود و بسیاری از اعتبارات در سقف ممکن خود قرار داشت و خیلی ها هم فرصت کم کردن اعتبار پیدا نکردند ولی امروز شما می توانستید به راحتی اعتبار کم کرده و یا افزایش دهید جریان نقدینگی این موضوع را تایید نمیکند که مشکل اعتبار داریم . چه بسا بسیاری از بچه های بازار از مدت ها قبل حتی نقد هستند …

و اما ان چیزی که شاید کمی شبیه باشد بحث های بنیادی است ولی نه شبیه آنچنانی ! در سهم های بزرگ امروز نمودارهای مختلف را دیدیم از پی به ای تا ، تی تی ام و …

معتقدیم که هنوز با فضای ریزش مهر سال قبل در این حوزه اختلاف داریم ولی این را هم رد نمیکنیم که در برخی از سهم های خاص که اکثرا کوچک هستند و پروژه محور قیمت ها هیچ توجیهی برای سود های فعلی نیستند.

ببنید در مورد مسائل بنیادی و گزارش های ماهانه و قیمت برخی سهم ها نگرانی داریم ولی این مضوع برای کلیت بازار نیست . روز های قبل هم عرض کردیم تا وقتی جریان پول هست بازار هم هست و به محض کنار رفتن این دست حمایت گر بازار می تواند نگران کننده شود ولی بازهم میگوییم در سهم های بزرگ قوی و بنیادی بازار خیلی جای نگرانی وجود ندارد ولی برای بخش هایی دیگر از بازار باید نگران بود. در مورد بازار به نظر اتفاق احتمالی به این شکل است که واکنش بازار به نقطه ۳۲۸ و ۳۳۰ هزار طبیعی بوده و معتقدیم بازار به این راحتی ها هم از این نقاط عبور نمیکند و به یک خبرو یا ادامه جریان قوی پول نیاز داریم ولی فعلا و با توجه به این اتفاقات و خبرها ریزش عمیقی که امروز برخی در طالع بازار می دیدند را در بازار نمی بینیم .

ولی این که با سرعت بازار از این نقاط گذر کند به نظر بسته به خبرهای قوی تر و اتفاقات قوی تری است که ممکن است پیش رو باشد … از سیاست تا ملت !

منظور از ملت بازگشایی بانک ملت است … و سناریو احتمالی بازار هم این است که احتمالا بازار با یک اصلاح در بازار فردا مواجه می شود ولی خیلی زود همین فردا و یا روز شنبه بازار جمع و جور خواهد شد ولی برای رشد یا باید خبر جدی برسدو یا جریان پولی قوی به سمت بازار سرازیر شود …

همین دقایق که در حال نوشتن هستیم خبر رسیده که وبملت میخواهد به بازار برگردد ببنید وقتی با نمودار حرکت میکنیم و برخی روی اعداد حساس می شوند و ۳۲۷ و ۳۳۰ هزار را نقطه نهایی میدانند بزرگان و بالادست هم میخواهند با بازگشایی به هر قیمتی شده به دل بازار خط بدهند این یک عیب دارد و این که شاید ان سهم قربانی شود ولی یک نکته مثبت هم دارد و نشان میدهد نسبتا به فکر بازار هستند و حواسشان هست چی را کجا بگذارند !!

و خلاصه …

ما نظر خود را میگوییم ممکن است درست هم نباشد . دیروز هم عرض کردیم خوشحالیم و نگران ! خوشحال از این بابت که جریان وجه و پول خوبی بعد از سال ها به سمت بازار می اید و امیدواریم از این پول درست و حساب شده و برنامه ریزی شده استفاده شود.

نکته بعد این است که معتقدیم بازار در بسیاری از شرکت های خاص و کوچک ، با توجه به فرایند و فروش و سود سازی ، در قیمت های بالا و غیر قابل توجیه قراردارد ولی جریان پول این قیمت ها را دوست دارد در این حوزه نگرانی داریم ولی این نگرانی را نمی شود به کل بازار تعمیم داد از همین رو تا وقتی اتفاق عجیب و خبر عجیبی رخ ندهد بعید است فعلا اصلاح عمیقی در بازار شاهد باشیم شاید یک اصلاح کوچک را داشته باشیم ولی دوباره بازار خود را بازیابی میکند .

و حرف آخر

دوباره در بازار شاهدیک اتفاق خاص هستیم هیجان و هیجان و هیجان ! بسیاری از فعالان بازار از این روند فروش در دقایق هیجانی تعجب میکنند شخص بدون توجه به قیمت پایانی و بازار فردا در ۵% منفی سهم می فروشد و این ناشی از همین هیجان است شاید در حال حاضر فضا کمی بهتر شده باشد و تجربیات دفعات قبل به این موضوع کمک کند ولی به نظر این لرزی است که از خوردن این خربزه شیرین باید تحمل کنیم کد های جدید پول های جدید این داستان های جدید را هم دارد البته این را منکر نمیشویم که برخی از همین بچه های قدیمی بازار دست کمی از این عزیزان ندارند !!

بتا سهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *