بازگشایی ملت ؛ ای ناجی من… !

امروز چهارشنبه در حالی بازار توانست خود را نجات دهد که به شدت به کمک هر ابزاری نیاز داشت تا یک دهن کجی محکم به توهم تکرار کاریکاتوری تاریخ داشته باشد و به بسیاری از افراد بگوید قرار نیست در سالگرد هر رویدادی همان اتفاقات دوباره تکرار شود و بهتر است هر چیزی را در ظرف زمان خود ببینید .

بازار امروز برای بهتر شدن به یک ناجی نیاز داشت وقتی دید خبرهای سیاسی خیلی نمیتواند ناجی قوی باشد دست به دامن ملت شد و فریاد زد ای ناجی من !!

و هر طور شده ملت در حبس مانده بالاخره ازاد شد وباعث شد تا بازار امروز از شاخص منفی فاصله بگیرد و البته حجم او کمی کاهشی باشد . روزهای قبل هم عنوان شد به این راحتی از این مرحله ۳۲۰ و ۳۳۰ عبور نخواهیم کرد ولی این طور هم نیست که هر کسی بیاید و بازار را مقایسه کرده و حرف از حباب بزند . بارها عرض کردیم قیمت برخی سهم های بازار از سرعت سود سازی انها بیشتر بوده و هست و این اتفاق خوبی نیست ولی نمی توانید ان را به کل بازار تعمیم داده بگوییم بله حباب است ! بازار امروز به خوبی ثابت کرد که مسیر رشد بازار گاهی اوقات تند و گاهی کند است و این ماشین همیشه به یک سرعت حرکت نمیکند مسیر فعلا رو به جلوست و تا وقتی جریان پول هست صعود بازار هم هست …

دوست داشتیم امروز در مورد چند موضوع بحث کنیم که یکی یکی پیش میرویم و وقت شما را زیاد میگیرم …

یکی از نکات بحث های سیاسی و دیگری تحولات و تصمیمات جدید دولت که بین خبرهای بانک ملت گم و گور شد … اول از همه داستان جدید دولت و خواب او برای بازار سرمایه که پالایشی ها را قرار است به بازار بیاورد و به شکل جدیدی به هر کسی اجازه خرید بدهد یعنی همان حرف هایی که قبل تر هم میزدیم که برای جذب پول باید دست به کار شد فکر خوبی است ولی دو پیش شرط دارد . حمایت های زبانی سیاست گذاری و عملی . و پیش شرط دوم پرهیز از فضایی فکر کردن و تمایل به بازاری عمل کردن … . قرار است اینجا بازار سرمایه به دولت کمک کند و از ان طرف دولت هم کمک حال بازار باشد اما …

بحث جدی ما از اینجا اغاز می شود که جسته و گریخته خبرهایی شنیده می شود که نمی تواند خبرهای خیلی جالبی باشد .

این اخباراز ۴ حوزه بیشتر به گوش میرسد اولی در مورد پتروشیمی ها بوده که گویا دولت به دلیل در پیش بودن انتخابات و یا هر چیز دیگری زیر بار ازادسازی نرخ اوره نرفته در حالی که همه جوره شرکت های پتروشیمی را برای دلار و خوراک زیر فشار گذاشته حاضر به احقاق حق انها نیست . دومی در حوزه پالایشی بود که با دستور نرخ ها را کنترل کرده و در سوی دیگر هزینه حمل را برخلاف انچه قبل تر بود در حال تحمیل کردن به شرکت های پالایشی است سوم ماجرای صادرات سنگ اهنی ها و عوارض صادرات و ورادات است که در این فضای سخت و نفس گیر صادر کننده جریمه ی شود و هزینه اضافی به او تحمیل می شود و چهارم انتشار گسترده اوراق و تن به نرخ های بالاتر از نرخ فعلی سود برای فروش ان …

دست در جیب شرکت ها کردن در این فضای بی پولی دولت شاید رفتار طبیعی او باشد که همیشه از او سر زده ولی یک نکته این بار کمی متفاوت است . نمیدانیم چطور بگوییم که صریح و شفاف باشد ولی بی تعارف این حرکات احمقانه ترین کاری است که ممکن است در فضای فعلی انجام شود درست در زمانی که شما مردم را به بازار سرمایه دعوت کردید درست در مقطعی که بازارهای موازی ارام گرفته و بورس محلی برای جذب سرمایه شده میخواهید این توازن را برای چندرغاز نفع بیشتر بر هم بزنید ؟! تازه سود این سنگ اهن و پتروشیمی و پالایشی هم با یک واسطه دوباره به جیب خود دولت می رود !به جای این که ابزار تشویقی درست کنید و پول ها را به سمت بازار دعوت کنید تنبیه میکنید ؟!

یادتان نرود به هم ریختگی این بازار یعنی اشوب بیشتر در بازار ارز که با هیچ منطقی سازگار نیست .

به نظر دولت در محاسبات خود به سود کوتاه مدت فکرمیکند و نگاه بلند مدتی ندارد زنده نگه داشتن چراغ این بازار کمک زیادی برای خود دولت خواهد بود حال انکه این بچه بازیگوش با این خبرها و اتفاقات به این چراغ سنگ می زند و وقتی حرمت این امام زاده را متولی نگه ندارد از بقیه چه انتظاری است ؟ اگر میخواهید پالایشی و هر سهم دیگری را به دل بازار بریزید ابتدا بیاید حسن نیت خود را به بازار اثبات کنید . ابتدای امر نشان دهید دست در جیب سهامداران بعد از عرضه های این چنینی نخواهید کرد و سعی کنید با رفتارتان اطمینان بدهید! مطمئن باشید استقبال هم خواهد شد .اجازه ندهید این جریان خوب و زیبایی که در حال حاضر با نظم و خوش بینی خوبی به بازار می اید متوقف شود.

روزهای بعد در مورد ابعاد طرحی که دولت برای پالایشی ها دارد و خوابی که برای بازار دیده صحبت میکنیم ولی از عزیزان دولت خواهش میکنیم قبل از اعلام هر چیزی تاکید میکنیم هر چیزی این طرح را حسابی پخته کنید و در ضمن فکر نکنید با افرادی عامی در بازار سرمایه مواجه اید اینجا موج ها بسیار قوی و کمر شکن است باید با درایت و منطق مالی و اقتصادی حرف بزنید . ۱۰۰% مسیری که در پیش گرفته اید مثبت است و امیدواریم عاقلانه عرضه شود .

در مورد سیاست هم یک نکته کوتاه بگوییم تا این را هم بعد ها مفصل تر صحبت کنیم

شب قبل خبرهایی رسید که یک طرح ۴ بندی را مطرح میکرد که ایران هم موافق بوده ولی روحانی امروز گفت بله با کلیت موافق بودیم ولی عبارات ان را قرار شد بحث کنیم و سپس سخنرانی خاصی کرد رهبری هم همینطور و به نظر یک صدا از ایران بیرون امد که بله حاضریم مذاکره کنیم حتی لازم نیست تحریم ها را هم بردارید به زبان بگویید برمیداریم و بعد مذاکره اغاز می شود به نظر ایران گام مهمی برداشته است و نوبت امریکاست طی روزهای اتی باید نشانه های این موضوع چه بد و چه خوب بروز کند . اما بازهم میگوییم خیلی خوش بین نباید بود …
اما سراغ حاشیه های پر رنگ بازار این روزها هم برویم میدانیم کمی طولانی می شود ولی اخر هفته است و برما ببخشید …
امروز بحث زیاد و اتفاقات خاص است .

۲ مورد از حاشیه های بازار را با هم بررسی کنیم .

مورد اول

مورد اول به خاطر دارید چند روز قبل نوشتیم موضوعات داخلی را بهتر است داخل خودمان حل کنیم از مجلس و جای دیگر چیزی نصیب ما نمی شود امروز تقریبا همه به این نتیجه رسیدند هر چه موضوع بازار پایه را بیشتر هم بزنند بدتر می شود دیشب در رسانه ملی و یا روزهای دیگر همینطور این چیزی جز ابهام و بیشتر شدن اتفاقات و حاشیه ها را ندارد و یکی هم پیدا می شود این وسط می اید و یک موز برمیدارد و فحشی حبابی میدهد و می رود !

بازهم میگوییم بهتر است این اتفاقات را داخل خودمان حل کنیم روی صحبتمان با عزیزان در سازمان است افراد را صدا بزنید و طرح های مختلف را با اجماع هم تصویب کنید این روزها باید هر طور شده این بازار شیشه ای را از حاشیه دور کرد و دور نگه داشت به یاد داشته باشید هر چه بزرگتر شویم حاشیه های ما سخت تر و بیشتر میشود.

اما مورد دوم …

زبان ما مو دراورد از از اشکالات و ایرادات سیستم باور کنید ادامه این وضعیت امکان پذیر نیست افراد زیادی برای ما پیغام گذاشته و خواهان انعکاس جدی این موضوع هستند . این افراد و سهامداران و فعالان بیچاره حق دارند بدانند این حجم گردشی که بازار پیدا کرده و کارمزدی که پرداخت می شود صرف چه طرح و توسعه ای خواهد شد ! سیستم های ما هر روز بدتر از دیروز می شوند و هنگ و قطعی ان بیشتر . انصافا نگذارید یک موضوع دیگر به ریسک های بازار اضافه شود به نظر حل و فصل این موضوع شاید حتی از فضای بازار پایه نیز مهم تر باشد بازار پایه دیر یا زود مشکلش حل و فصل می شود ولی این خرابی سیستم ها با ما همراه خواهد بود.

بتا سهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *