منفی ناجوانمردانه !

امروز بازار یک روز خاص و البته کمی کثیف را داشت ! ببنید کاری با این که بازار از نظر تحلیلی می ارزد یا نمی ارزد و یا میریزد و نمیریزد نداریم تحلیل و نظر هر شخصی محترم است و ممکن است درست یا غلط باشد ولی این که برخی بخواهند با شایعه و خبرسازی ریزش بازار را رقم بزنند که چه ؟! که مثلا حرف انها در ریزش بازار درست از اب دربیاید و یا بدتر از ان فروخته باشند و دنبال ریزش باشند چیزی جز یک کار کثیف رسانه ای نیست .

واقعا گاهی اوقات باید به شرافت کاری که میکنیم هم فکر کرد …

البته این تنها بحث نیست این که بازار به این شایعات و اتفاقات نیز واکنش مثبت نشان داده و میریزد دو موضوع در دل خود دارد اول از همه اماتور بودن برخی افراد و هیجانی تصمیم گرفتن انهاست و نکته دیگر که وزن بیشتری دارد این است که بازار بعد از رشد و قد بلند شدن ریسکش هم بیشتر شده و امادگی را دارد که با هر شایعه ای زیر گریه بزند و منفی باشد و اصلاح کند .

بسیاری هم معتقدند کمی بازار درجا بزند و پول ها از این دست به ان دست شود وضعیت تغییر خواهد کرد ولی بازهم میگوییم این موضوع چیزی از بحث های تحلیلی کم نمیکند هنوز هم ما اعتقاد داریم بسیاری از قیمت ها با سود ها همخوانی ندارد ولی دست توانمند بازار و نقدینگی فعلا بازار را هدایت میکند و بازهم میگوییم دولت برنامه های خاصی برای بازار دارد و شاید اصلاح موقت داشته باشیم ولی ریزش را در کلیت بازار بعید می بینیم مگر اتفاقات بنیادی دیگری رخ دهد …

در مورد این که بازار در چه وضعیتی است ، گزارش های ۶ ماهه چه میگوید و … سعی مکنیم در روزهای اتی بیشتر صحبت کنیم ولی روزهای قبل هم بیان شد گذر از ۳۳۰ هزار برای بازار به این سادگی نیست و بارها باید برویم و بیایم تا از این سطح عبور کنیم حجم هم کمی ارام تر شده و به نظر همه این موارد دست در دست هم باعث فشار به بازار شده است . ببنید این که بازار استراحت کند یک بحث است ولی این که با هزار حرف و حدیث بخواهند او را زمین بزنند بحث دیگری است و به نظر کار تمیزی مروز نبود و باید برخورد شود .

یک نکته دیگر را بیان میکنیم

به سراغ یکی از مهم ترین خبرهای چند روز اخیر میرویم که البته بازار واکنشی به ان نشان نداد. ببنید بازار بالاخره یک روز میریزد حالا با شایعه و یا اتفاقی خاص، سراغ سهمی بروید که هر چه جلوتر رفت و شفاف تر شد ارزشمندی و ارزندگی قیمت او شفاف تر شود نه این که با انتشار خبرها و گزارش ها ریزش و اصلاح را در پیش بگیرد هیچ احتمالی را دور ندانید چه بسیار سهم هایی که ناگهان شما را در صف فروش خود قفل کنند …

و حرف اخر مقدمه بخش اول …

دولت تازه میخواهد وارد بازار سرمایه شده و از طریق ان تامین مالی خود را داشته باشد به نظر اتفاقات خاصی در پیش اشت و منفی شدن بازار خیلی در این شرایط نمی تواند اتفاق مثبت و مورد نظر دولت باشد از همین رو به نظر میرسد حمایت از بازار سرمایه برای جذب پول ادامه خواهد داشت و بی شک برای این موضوع نیازمند یک شوک بزرگ هستیم که در ادامه نظر خود را میگوییم شاید برخی عزیزان مخالف باشند ولی دست شبیه موج اولیه مخالفت ها با عرضه اولیه هاست. چیزی که می تواند نقدینگی خوبی به بازار بیاورد همین عرضه ها که افراد مختلفی را درگیر بازار کرده و نقدینگی هدایت شده راهی بازار می شود . البته در شرایط فعلی فضای امنیت روانی ایجاد شده برای بازار برای فعالان فعلی مهم تر است .

طی روزهای آتی اخباری منتشر میشود که واگذاری ۶ پالایشگاه که سهم ۲۰% دولت در آنها وجود دارد در دستور کار قرار خواهد گرفت و این نوع واگذاری این بار با تکیه بر عرضه های خرد خواهد بود . به نظر فکر خوبی است یک خصوصی سازی واقعی اما این موضوع به این راحتی ها هم نیست .

کل ارزش بازار ۶ پالایشی حدود ۹۶ هزار میلیارد تومان است دولت حدودا میخواهد ۱۹ هزار میلیارد تومان سهام این ۶ شرکت را راهی بازار کند قبل از هر چیز اگر عزیزان در دولت فکرمیکنند کل این پول را میتواننداز بازار جذب کنند سخت در اشتباه هستند و اگر فکر این را دارند به شدت به انها توصیه می شود با حرکات خود بازار را به هم نریزند که با شکست سختی مواجه می شوند جذب این پول در این مدت و در این شرایط از بازار سرمایه شاید ممکن باشد ولی مرگ بازار را در پی خواهد داشت .

در گزارش های قبل بارها و بارها از طرح های این چنینی دفاع کردیم و این اتفاقت را اتفاقی خوب برای رونق بازار سرمایه میدانیم ولی باید نوع این رویداد بسیار مهم و حساب شده و برنامه ریزی شده باشد .

دولت میخواهد با ارزش فعلی روی تابلو حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان از بازار پول بگیرد ! به نظر کار بیهوده ای است اگر روی دریافت کل ان حساب کرده باشد . قبل از هر چیز باید مدل این عرضه را مشخص کند که قطعا با اهرم و مدل های مختلف باشد .

اگر قرار است از بازار پولی جمع شود توصیه ما این است که روی بیش از ۵ هزار میلیارد تومان در بازار حساب نکنید رقم بیش از این به ضرر همه خواهد بود اما یک مدل به عزیزان پیشنهاد میدهیم و امیدواریم کمی فکر کنند و این مدل ها را بررسی نمایند . این مدل پیشنهاد چند بخش دارد و معتقدیم موفقیت ان میتواند یک انرژی بسیار مثبت برای بازار باشد و دم مسیحایی برای بازار سرمایه به شمار می رود که نقدینگی را دوباره به سمت بازار سرازیر کرده و انرژی مثبتی را به ان تزریق میکند . اول از همه و پیش شرط این است که عزیزان مسئولان دولتی ! به قول حامد بهداد لسانی !! از بازار همه جوره حمایت کنند .

حتی بازدید رئیس جمهور از بازار سرمایه میتواند در دستور کار باشد . عرضه ها باید از رسانه ملی تبلیغ شده و در شکل مشخصی مردم به حضور در بازار و در این عرضه ها دعوت شوند . این بخش اول و اولین کار است . (این را برای این نوشتیم که حواشی اطراف بازار باید کم شود چه بازار پایه چه هر بازار دیگری )

بخش دوم اطمینان بخشی به مردم است :

قرار است پالایشی هایی را عرضه کنید که نخ فرمول سودآوری انها دست وزارت نفت است باید ، تاکید میکنیم ، باید علاوه بر قوانین تشویقی به نوعی از دست اندازی در حساب و جیب این شرکت ها و تغییر سلیقه ای فرمول ها پرهیز کنید .نکته بعد طرحی که ارائه می شود شکلی ۴ ساله دارد دولت با قدرت اعلام کند اگر کسی خریدو ۴ سال نگه داشت و ضرر کرد به اندازه این ۴ سال بازدهی نرخ سود بانکی ۱۶% به او پرداخت می شود . قطعا با مدلی که میگوییم کسی ضرر نمیکند ولی این خود برای افراد ریسک گریز یک اتفاق جدید است که با خیال راحت منابع خود را به بازار می اورند .

بخش سوم خود طرح است .

شک نکنید دولت نمیتواند بلوک های ۲۰% این گروه را نقد در بازار واگذار کند باید کوتاه بیاید و سراغ نقد و اقساط برود . فرض کنید ۲۵% نقد باقی اقساط ۴ ساله . منتهی مدل به این شکل است که همه افراد می توانندخریدار باشند درست مثل عرضه اولیه با این شرط که هر بلوک ۲۰% تبدیل به یک صندوق شده و واحد های ان صندوق به قیمت اسمی در بازار عرضه اولیه شود .

یک نهاد (پیشنهاد می شود صندوق توسعه بازار باشد متولی و ضامن این ۶ صندوق شده و بازارگردان این دو نیز باشد و ۱۰% از منابع نقد فروخته شده نیز به این صندوق اختصاص یابد برای بازارگردانی و یا از یکی از بانک ها برای او اعتباری به این میزان باز شود ) / کار مدیریت و حسابرسی و حسابداری واحد ها نیز به عهده این صندوق قرار گیرد .

شکل کار به این صورت خواهد بود که مثلا ۲۰% صندوق پالایش نفت اصفهان که ارزش کل بلوک ۲۰% ۵ هزار میلیارد تومان است به واحد های ۱۰۰۰ ریالی تبدیل شده و عرضه اولیه گردد منتهی به این شکل که فقط ۲۵% ان نقد توسط خریداران پرداخت میگردد و ۷۵% باقی به شکل اقساط بدون سود تاکید می شود بدون سود از خریداران در هر۶ ماه یک بار دریافت می شود . کسی حق فروش ۷۵% باقی را نداشته و اگر هم مبلغ اقساط را واریز نکرد به نوعی با مدل حق تقدم استفاده نشده با ان برخورد می شود .

برای مدیریت بر این ۲۰% مطمئن هستیم برای ۵ شرکت حداقل تقاضای جدی وجود دارد و خریدار بعد از عرضه ان هم در بازار هست و خریدار حق تقدم استفاده نشده نیز خواهد بود و باید قانون گذاشته شود که مالک ۴۰% از واحد های صندوق حق رای این ۲۰% را خواهد داشت و حق رای با اوست تا حقوقی ها نیز برای خرید دست به کار شوند .

همه چیز در دستان عزیزان در دولت است میتوانند با یک طرح بد و اجرای بد طرح و تاکید روی ان بازار را به هم بریزند می توانند با یک طرح موفق نه تنها بازار سرمایه را به صدر بازار اول سپرده های مردم تبدیل کرده بلکه این مدل را مدلی مناسب و اجرایی برای بسیاری از شرکت های خود خواهد کرد و بازار سرمایه نیز وارد یک بازی برد برد می شود .

دقت کنید تازه بسیاری از حقوقی ها نظیر بیمه ها و صندوق ها و … نیزمی توان با قانون گذاری به سمت این بازار هدایت شوند . فقط باید کمی عاقل بود و به بازار سرمایه به چشم کت جادویی نگاه نکرد که قرار است کسری بودجه دولت را جبران کند . این طرح قطعا ریزه کاری های خود را دارد که می توان روی کلیت ان به این شکل و جزئیات ان صحبت کرد ولی تاکید میکنیم عزیزان در سازمان بورس شما باید به دل دولتی ها خط بدهید وگرنه با دست فرمان انها چیزی نصیب بازار نمی شود و همه فریاد می زنند ما را به خیر تو امید نیست شر مرسان !

بتا سهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

📆 تاريخ : ۱۳۹۸/۰۷/۱۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *