گلادیاتور های خسته !

امروز بازار شبیه میدان کولوسئوم بود که گلادیاتور های خرید و فروش روز خونینی را داشتند ! جنگ بین عرضه و تقاضا و موج خوش بینی و بد بینی امروز به اوج خود رسیده بود . بسیاری در بازار فاز بد بینی داشته و برخی دیگر به روزهای بهتر خوش بین بودند ولی جنگ امروز جنگ قوی تری بود . جنگ سخت تری بود و فروشنده ها امروز نسبت به دفعات قبل قوی تر ظاهر شدند و صد البته در یک چیز نمی شود تردید کرد دل و جرات خریدار نسبت به دفعات قبل کمی تحلیل رفته است.

دفعات قبل که بازار سراغ اصلاح می رفت در برگشت و حمله مجدد انقدر قوی عمل میکرد که فروشنده فرصت نفس کشیدن پیدا نمیکرد ولی امروز نشان میداد سمت تقاضا از این جنگ فرسایشی هم کمی خسته شده و شاید بدش نمی آید کمی استراحت کند . ولی دقت کنید استراحت نه سقوط ! هنوز به این جمع بندی و نتیجه گیری نرسیده ایم که بازی بازار سرمایه تمام شده به نظر مولفه های کلان با این که رکود اقتصادی را نشان میدهد ولی در سوی دیگر مواجه ایم با دولتی که تازه مسیر بازار سرمایه را پیدا کرده و بعید است در این فضای این چنینی انها بازار سرمایه را رها کرده و به فکر تحریک مجدد بازارهای موازی و عواقب خطرناک این ریزش بازار سرمایه و حرکت سایر بازار ها نباشند.

به نظر برای نتیجه گیری روی بازار باید چند موضوع را بررسی کرد تا به جمع بندی و تصمیم رسید .

البته دو نوع نتیجه گیری داریم :

یک نتیجه میان مدت که فعلا نشانه های ریزش در ان پیدا نیست چون ابزار نیست … دوم و مهم تر برای همه کوتاه مدت :معتقدیم فردا هر طور شده بازار جمع و جور می شود و در واقع مثبت شدن بازار فردا از نان شب برای همه واجب تر است چرا این حرف را میزنیم به نظر عزیزان مدیر هم کمی نموداری شدند و می شود ان را در چهره بازگشایی برخی نماد ها دید از همین رو هر طور شده فردا نباید بازار منفی باشد تا چارتیست ها احساس خطر نکنند . و درست این همان نکته اول بحث است.

وقتی چارتیست ها نگاه منفی به بازار دارند این حس انها سریعتر از نگاه بنیادی ها به بازار منتقل می شود چرا که بسیاری از انها دنبال کننده ها و باورکننده های بیشتری دارند . این روزها تعداد چارتیست هایی که نسبت به بازار کمی مردد شده اند رشد کرده است. آنها واگرایی های مختلف را در بازار می بینند و مردد شده اند البته در نقطه مقابل افراد دیگری هم هستند که یک اصلاح را برای شاخص جایز دانسته و روند را همچنان مثبت می بینند ولی در وهله اول تردید در نگاه چارتیست ها را در بازار داریم .

اما اتفاق دوم چیزی است که ما از ان به عنوان گزارش ها و عوامل بنیادی یاد میکنیم و در تصمیم گیری های فروش و عدم فروش موثر است .

از اخر هفته موج گزارش های ۶ ماهه و میاندوره ای آغاز می شود و معتقدیم شرکت های بزرگ بازار گزارش های خوبی می زنند و شرکت های غیر بنیادی هم دست خود را رو میکنند نمیگوییم میریزد یا نمیریزند بحث این است که شرکت های کوچک در گزارش خود سود را نشان داده و تازه بخشی از سهامداران انها متوجه می شوند خبری از سود های عجیب نیست و ان وقت است که عوامل بعدی روی انها موثر است ولی قبل از ان یک نکته را بگوییم همزمان با گزارش ۶ ماهه که پیش بینی می شود برای شرکت های قوی و بنیادی بازار خوب و برای بسیاری از شرکت ها ، معمولی و زیر معمولی است گزارش های ماهانه مهر نیز منتشر می شود .

شرکت های بازار اگر گزارش مهر را شبیه شهریور کمی کاهشی بدهند به نظر اولین چراغ قرمز پر رنگ بنیادی روشن می شود اما فعلا به این موضوع فکر نمیکنیم و فقط به عنوان یک احتمال ان را دنبال میکنیم حتی بسیاری معتقدند دو عاملی که ذکر شد یعنی تکنیکال و فاندامنتال هر دو در چنگال عامل سومی به نام جریان پول اسیر هستند.

جریان پول بازار را بالا آورد و حالا همین جریان این چند روز کمی مردد شد بازار درجا زد نبض بازار در دستان اوست و شاید اگر کسی میخواهد زمان کشیده شدن ترمز بازار را بداند باید این عامل را بررسی کند که این جریان پول کجا متوقف می شود فعلا بازی ادامه دارد ولی به نظر روند جریان پول کمی کند شده جایی که این جریان کاهشی شود نقاط حساس و خاص بازار است .

این را به این دلیل ذکر کردیم که بگوییم در روند فعلی نشانه ای مبنی بر خروج پول یا افت سنگین حجم هنوز دیده نشده

بازار فردا با مثبت شدن خود می تواند همه نظرات را تغییر دهد ولی شما لحظه ای به بازار نگاه نکنید استراتژی خود را دنبال کنید:
۱- دنبال کردن دقیق حجم و ارزش به خصوص اگر ۳ روز متوالی ارزش معاملات کم شد یک نشانه بد است ۲- فاصله گرفتن از سهم های غیربنیادی ۳- کاهش اعتبار و در نهایت ۴ دقیق شدن و تمرکز روی سهم های خوب بنیادی با گزارش ها و چشم انداز فروش بهتر…

در جمع بندی بازار گزارش بازار امروز

این را باید عرض کرد که از منفی امروز ناامید نشوید ولی حساس باشید . از منفی امروز نترسید ولی هوشیار باشید . این بالا و پایین های بازار در روند صعودی و اصلاحی طبیعی است ولی برای این که دل چارتیست ها را به دست بیاورند فردا و پس فردا هر طور شده باید این روند متوقف شود از دید برخی چارتیست ها خط قرمز شاخص ۳۰۸ و ۳۱۰ هزار است و افت کمتر از ان نشانه خوبی نیست . در ضمن دولت هم اگر برای بازار نقشه و برنامه دارد و میخواهد تنور بازار داغ بماند هم لسانی و هم عملی باید به حمایت از بازار برخیزد .

بتا سهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *