۱) آمریکا در نظر دارد تعرفه گمرکی بروی ۲۵۰ میلیارد دلار کالای چینی را از ۱۵ اکتبر یعنی ۷ روز دیگر، از ۲۵درصد به ۳۰درصد افزایش دهد. تحلیلگران می گویند چین از رسیدن به یک توافق جامع، مایوس شده و آنرا تقریبا ناممکن می داند. دو روز دیگر یعنی ۱۰ اکتبر مذاکرات جدیدی بین آمریکا و چین آغاز می شود.

۲) تحلیلگران بازار جهانی می گویند نشانه هایی در بازار وجود دارد که ایجاد کف قیمتی در فولاد را تداعی می کند. آن ها به آغاز مذاکرات بین چین و آمریکا اشاره می کنند و می گویند فصل سرما می تواند بر تولید چین اثر بگذارد که به نفع قیمت فولاد جهانی است.

۳) با خروج آمریکا از سوریه، ارتش ترکیه به دهکده Xanke نزدیک معبر سیمالکا نزدیک کردستان عراق حمله توپخانه ای کرده است. ترکیه می خواهد یک نوار امن در شمال ترکیه ایجاد کند، حالا ترامپ گفته اگر ترکیه از حد بگذراند، اقتصاد آن را نابود خواهم کرد اما همه می دانند که چراغ سبز این حمله را ترامپ به اردوغان داده است. مجلس نمایندگان آمریکا ازین تصمیم ترامپ خشمیگن است و می گوید ترکیه را تحریم می کند! حتی جمهوری خواهان هم از تصمیم ترامپ شوکه شده اند! اقتصاد ترکیه به این مساله واکنش نشان داده و ارزش لیر حدود ۳درصد افت کرده است. اردوغان می گوید با ایجاد نوار امن، سوری ها را به این کشور باز می گرداند اما کردها می گویند اردوغان می خواهد با آوردن غیر کردها به منطقه، جمعیت را از یکدست بودن در آورد که البته درست هم می گویند.

۴) اعتراضات مردمی در عراق به سمت آرامش پیش می رود. گویا نماینده معترضان در چند شهر با دولت به توافق رسیده است. رهبر ایران نیز پیامی ارسال کرده که در توئیتر منتشر شده است. ایشان معتقدند که نیروهای خارجی (اسرائیل و عربستان) تنور این اعتراضات را داغ کرده و آنرا به درگیری کشانده اند.

۵) چینی ها به پالایشگاه های مستقل خود اجازه داده‌اند نفت ایران را داشته باشند. پالایشگاه های کوچک هنوز از ایران نفت وارد می کنند چون می توانند تحریم های آمریکا را دور بزنند و ارتباط دلاری با آمریکا ندارند.

۶) پالایشگاه شاوان توانسته به تولید بنزین با کیفیت و برسد ضمن اینکه ظرفیت تولید را نیز افزایش دهد. تحلیلگران می گویند این مساله اثر با اهمیتی بر سود این شرکت دارد.

۷) گروه مپنا به توانایی برای تولید خودرو برقی دست یافته است. مپنا در تلاش است تا وارد فعالیت های جدیدی خارج از بخش اصلی فعالیت خود شود!

۸) فناوری تولید ریل در ذوب آهن اصفهان، تنها در ۶ کشور دیگر جهان وجود دارد. این ریل جهت قطارها پرسرعت استفاده می شود و می تواند مزیتی برای این شرکت محسوب گردد.

۹) تازه ترین آمارهای رسمی نشان می دهد میزان ذخایر ارزی خارجی چین در ماه سپتامبر با کاهش روبرو شده است. از سوی دیگر چین ذخایر طلای خود را در سال جاری افزایش داده و مجموع ذخائر ارزی هم روند صعودی داشته است.

۱۰) استیضاح ترامپ سرمایه گذاران را از بازار بورس وال استریت فراری داد. خروج نقدینگی از صندوق ها شدت گرفته و ترامپ به دوستانش گفته درباره استیضاح نگران است! او در جمعی از جمهوری خواهان اینچنین گفته است.

۱۱) نماد کویر فردا عرضه می شود. حمد خوروش، مدیرعامل فولاد کویر می گوید سرمایه گذاری قابل توجهی برای اتصال کارخانه به راه آهن و برخورداری از حمل ریلی انجام داده ایم.

۱۲) مدیر دفتر فنی و برنامه ریزی آهن و فولاد ارفع در شش ماهه اول سال ۹۸، مصرف برق برای تولید هر تن شمش به میزان تقریبی ۳۰ کیلووات ساعت کاهش یافته است. مصرف الکترود ۱٫۶ کیلوگرم به ازای هر تن است. کاهش میزان مصرف نسوز نسبت به دوره مشابه سال قبل بیش از یک کیلوگرم به ازای هر تن تولید بوده است. مصرف آب هم ۵ درصد کاهش یافته و به عدد تقریبی یک متر مکعب به ازای هر تن شمش تولیدی رسیده است.

۱۳) همایون دارابی می گوید بهتر است جهت سرمایه گذاری، وضعیت هر سهم مورد بررسی قرار بگیرد و چه بسا منفی های بازار، فرصتی برای خرید برخی سهم ها باشد. سهامداران شرکت هایی که از لحاظ بنیادی و تولید و فروش، وضعیت مناسبی داشته و روند سودآوری رو به رشدی دارند، بهتر است نگران آینده بازار نبوده و از هیجان بپرهیزند.

۱۴) رئیس امور مالی پتروشیمی پارس می گوید تولید پتروشیمی پارس در شش ماهه اول سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ده درصد افزایش یافت و پیش‌بینی ‏می‌کنیم که این مقدار تولید در شش ماهه دوم هم ادامه داشته باشد.‏ همچنین برنامه عرضه اولیه آریاساسول(زیرمجموعه پارس) در دست اقدام است.

۱۵) علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از راه اندازی قسمت ثانویه راکتور اراک “ظرف سه هفته‌ آینده” خبر داده است. این مساله بخشی از گام چهارم در ۱۱ آبان خواهد بود. ایران به اروپا گفته اگر بی عمل باشید، گام چهارم شما را شگفت زده می کند.

موفق باشید. ۱۶ مهر ۱۳۹۸

ولید هلالات

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *