سه شنبه سگی !

عجب روز تلخی  بود !سه  شنبه خوبی نبود و اعصاب و روان همه امروز درهم و برهم بودولی برق امید هنوز در چشمان بازار دیده می شود هنوز بازی اینجا تمام نشده  مگر می شود این همه آدم جدید بخواهند وارد زمین سوخته  شوند ؟! یعنی دولت نمی بیند و نمی شنود ؟! روزهای قبل بارها و بارها نوشتیم  حمایت های زبانی و عملی ! برادر محترم دولت که چند صباحی بازار مثبت  شده فکر تامین مالی و عرضه  پالایشی از این  طریق افتادید با این  بازار ۱۰۰ میلیارد هم نمی توانید عرضه کنید باید  بستر همه چیز فراهم  باشد باید همه جوره از بازار حمایت  شود هم  زبانی هم عملی و هم  مالی …

امروز بازار یک روز سخت و با پارادوکس های مختلف را پشت سر گذاشت

در بالا هم اشاره کردیم درست نیست مهمان دعوت کنیم و این خانه به هم ریخته باشد امروز بسیاری از افراد مراجعه کرده و برای عرضه های اولیه پیش رو کد می گرفتند به نظر همزمانی این مراجعه و وضعیت بازار نمیتواند خیلی جذاب باشد به یاد داشته باشید اعتماد همان دُر گران بهایی است که باید با تمام قوا ان را حفظ کنیم تا این افراد به بازار سرمایه اعتما لازم را داشته باشند این اعتماد و دید مثبت به وجود امده و نباید  به این  راحتی آن  را از دست داد فکر میکنید انچه در دوره های مختلف باعث برهم ریختگی بازار دلار شده بود چه بود ؟!

برخی میگفتند تحریم برخی دست های پنهان ولی به نظر انچه پشت اصلی این افزایش بود عدم اعتماد به اقتصاد کشور و پول ملی بود .

اعتماد کالای گران بهایی است که به اسانی به دست نمی اید و سرمایه که ترسو تر از اهوست با بی اعتمادی هیچ رابطه نزدیکی نداشته و نخواهد داشت . بازار ارز چرا به هم ریخت چون مردم به دولت بی اعتماد شده و رفتار متناقص و مصاحبه های متعدد مورد تمسخر قرار میگرفت و اگر امروز می بینید بازار در کنترل است به این دلیل بوده که فرمانده جدید اگر حرفی میزند محافظه کارانه صحبت کرده تا از پس ان بر بیاید و همه بدانند او حرف میزند کارش را انجام میدهد .  البته اینجا هم همینطور است منتهی نمیدانیم چرا همه اصرار بر مصاحبه و حمایت از بازار را دارند ولی وعده خوبان یکی وفا نکند .

امروز و روزهای بعد در بازار  مهم ترین عاملی که باید برای بازار حفظ شود اعتماد است این جریان پولی باید در بازار بماند و  به هر قیمتی شده  افراد نباید اعتماد خود را از بازار از دست بدهند . همه  باید قبول کنیم مسیر صعودی بازار میتواند در صورت بهبود  شرایط اقتصادی و نه مصنوعی ، ادامه داشته  باشد و اصلاح  پیش رو تاکید میکنیم اصلاح پیش رو  امری لازم  موقت و گذرا در مسیر است.  راه و روشش بیان و برگشت  به ریل را شما باید پیدا کنید ولی همین دیروز از حمایت نوشتیم و از ابزارهایی که صندوق توسعه می تواند این روزها بیشتر نقش ایفا کند .

ریزش بازار امروز و احتمالا اول وقت فردا یک تلنگر بزرگ به برخی سهامداران است

روزهای بسیاری بود که می شنیدیم بله در بازار منفی سهم خوب و بد همه منفی هستند پس برای چه مثلا فملی و فولاد بخریم همین کوچک تر ها بهتر هستند ! امروز کمی عیار این شرکت ها از هم مشخص شد بسیاری از سهم های کوچک بازار در صفوف فروش بدون حجم گرفتار بودند و بزرگان بازار اکثرا با این که منفی بودند ولی اسیر صف فروش نشده و اگر هم می شدند احتمال جمع و جور شدن انها بالا بود .

این اتفاق را از این پس بیشتر شاهد خواهیم بود جریان پولی که امده و بسیاری از سهم ها را بدون دلیل خاصی صرفا به دلیل پروژه شدن و کوچک بودن رشد داده حالا بعید است به این سادگی ادامه مسیر را با همان روش و سرعت قبلی طی کند اما این تازه اغاز ماجراست از هفته بعد عامل گزارش ها و کدال می تواند نقش افرینی جدی را داشته باشد . هنوز تحرکات اخیر را اصلاح می دانیم نه سقوط و معتقدیم بهانه های ریزش جور نیست .

حجم امروز بهتر شد و این یک نشانه مثبت بود ولی از یک چیزهم میترسیم اگر گزارش ها وضعیت روشن و خوبی را نداشته باشند و قرار باشد نقدینگی هم لنگ بزند کار بازاردر ادامه سخت تر خواهد شد ولی درست در نقطه مقابل همانطور که در مرداد و ابتدای شهریور گزارش های خوبی را شاهد بودیم و به بازار و رشد ان کمک کرد مهر و ابان هم می تواند این نقش را ایفا کند این امیدواری را از شرکت های بزرگ بیشتر انتظار داریم.

به نظر ۶ ماهه دوم کار بازار به اسانی ۶ ماهه اول نیست و فضا می اواند کمی سفت و سخت تر باش به هر حال برای گذر از ۳۲۰ و ۳۳۰ هزار کار سختی داریم و به این اسانی فضای بازار مهیا نمی شود .

و اما همه این ها به کنار همه میخواهند بدانند بازار چه می شود و چه شرایطی در بازار پیش خواهد آمد … از دو بعد بازار را بررسی میکنیم و یک پیش بینی خواهیم داشت که اما و اگر در دل ان زیاد است . بازار فردا می تواند با لمس ۳۰۸ و ۳۰۹ هزار واحد یک کف محکم را ایجاد کرده و دوباره باز گردد و یک واکنش موقت و البته محکم به منفی ها داشته باشد فردا حجم ها بسیار مهم هستند مردد ها باید از بازار فاصله بگیرند و قطعا فردا این تردید هم در بین برخی وجود خواهد داشت و اقدام به فروش میکنند . این جدال برای چند روز تکرار می شود و هر بار در برگشت با سد های عجیبی پیش روی خود مواجه است تا ان را با قدرت بشکند .

معتقدیم برای شکست و گذر از این سد نیاز به اهرم های قوی تری داریم یا باید جریان پولی قوی نظیر صندوق توسعه ۳ الی ۴روز پی در پی بازار را حمایت کند ، یا باید خبرهای سیاسی خاصی بشنویم که بعید است و یا موج گزارش های بنیادی انقدر خوب باشد که بازار مجاب به صعود و ادامه حرکت قبلی باشد .

به نظر فعلا موقتا ترمز این ریزش با رسیدن به ۳۰۸ و تقریبا فردا و یا نهایت شنبه کشیده می شود ولی ممکن است کمی تا رسیدن گزارش ها معطلی بازار هم بیشتر شود .

مهم این است باید حسابی در این روزها انرژی بازار نهفته شده تا با قدرت از روی سد های پیش رو عبور نماید باید مسیر جدیدی را در پیش بگیرد و حرکت به مانند قبل به نظر امکان پذیر نیست . الگوی بازار باید تغییر کند .

امروز گزارش بازار خاصی نمی توان گفت همه چیز منفی بود شاید برخی سهم ها با شدت بیشتر و برخی با شدت کمتر ولی انصافا برخی سهم های خاص و بزرگ بازار نشان دادند که در بدترین روزها نیز خریداران قوی خود را دارند . امروز کمی از بازار نگران بودیم ولی حجم دلگرم کننده بود امیدواریم روزهای بعد هم حجم هم صندوق توسعه و هم گزارش ها دلگرمی بیشتری برای بازار باشند …

نمیخواهیم برگردیم و متن های قبلی را برای شما بیان کنیم ولی به این موارد دقت کنید :

۱- دنبال کردن دقیق حجم و ارزش به خصوص اگر ۳ روز متوالی ارزش معاملات کم شد یک نشانه بد است ۲- فاصله گرفتن از سهم های غیربنیادی ۳- کاهش اعتبار و در نهایت ۴ دقیق شدن و تمرکز روی سهم های خوب بنیادی با گزارش ها و چشم انداز فروش بهتر…
به قول دوست تازه وارد ما ! منفی شدیم چشامون تره … ایشالا فردا بازار بهتره …

بتا سهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *