۹ هزار با شور بزرگان !

امروز بازار با تمام قدرت داشت پرواز میکرد پروازی ۹ هزار پایی که دل برخی از سرنشینان راآب کرده بود و چشم ها را خیره … این روزها تمام بحث در بازار این است از کمند بحران خلاص شدیم یا این یک پرواز موقت است …

عجب بازاری بود امروز …داغ و دست نیافتنی .

بی شک امروز دست خدا در کار بود که امروز باد از یسار، ابر از یمین آمد ! آن هم در این مقطع حساس کنونی ! این همه خبر مثبت به سمت بازار سرمایه سرازیر شد . صبح ترامپ سرعقل امد و با چین نیمچه توافقی کرد تا دوشنبه احتمالا بازارها اتشین باشد و کمی جلوتر دولت خوش خلق ما هم همراه شده و با نرخ اوره به سود پتروشیمی ها موافقت کرد .

بازار امروز بسیار حساس بود بسیار خاص پیش میرفت چند اتفاق مهم برای او باید رخ میداد قبل از هرچیز باید به کف ایجاد شده واکنش جدی نشان میداد که واکنش امروز انقدر جدی بود که تقریبا فکر اصلاح بازار از ذهن بسیاری خارج شد و تازه احتمالا از روزهای بعد برخی پول های مردد و پارک شده راهی بازار می شود . دومی بحث نموداری بود که امروز حسابی بازار را شارژ کرد و در سوی دیگر بحث حجم و ارزش بازار بود که امروز این عامل هم برگشت خوبی زد و بازار را امیدوار نمود . البته روزهای قبل که در مورد حجم و ارزش می نوشتیم عزیزان چارتیست زحمت کشیدند بیان کردند این که حجم کم می شود طبیعی است و نمی تواند نشانه بدی باشد ولی به هر حال افت حجم همیشه نگران کننده بوده که این موضوع نیز امروز تا حدودی جبران شد.

حالا بازار به واقع به چند دسته یا بهتر بگوییم دو دسته تقسیم شده است

دسته اول معتقد است این فرصت اصلاحی بود که رخ داده و بازاردوباره مسیر رشد خود را می رود و دولت میخواهد این بازار مثبت باشدو از این دست حرف ها و دسته دوم معتقد است بله جوجه را اخر پاییز میشمارند و خلاصه فعلا نقد هستند و این یک فرصت خروج بود و … . به نظر نه نظر هیجانی اول درست است و نه نظر بدبینانه دومی ها .

بازار را بنیاد ان مشخص می کند و این بنیاد در روزهای قبل گفتیم بر ۳ مدار میچرخد اولی گزارش ها دومی جریان پول و سومی خبرهای تجدید ارزیابی دارایی ها و البته امروز خبربازارهای جهانی هم به او کمک کرد . ما نمیخواهیم زود قضاوت کنیم چرا که باید دقیق نظر بدهیم نظر دقیق مستلزم تحلیل و بررسی دقیق تر است . به نظر بازار به شدت به گزارش ها وابسته خواهد بود و از همین رو برای بازار معتقدیم کمی زود است حرف بزنیم و با این که به بازار نگاه مثبت داریم ولی برای گذر از ۳۳۰ هزار روزهای سفت و سخت تری را پیش رو داریم فعلا همه خوش بین هستند ولی باید روزهای بعد را دید . فعلا آغاز هفته توفانی بود باید به فکر روزهای پیش رو بود …

و اما سراغ بازار برویم

و چند اتفاق و حرف خاص اول از همه در مورد روند آتی بازار باید گفت که در ۱۰ الی ۱۱ روز کاری پیش رو بازار با دو موج اطلاعیه مواجه است موج اول که موج بسیار مهمی است گزارش های ۶ ماهه و میاندوره ای شرکت ها را روایت میکند که استارت ان اغاز شده و موج دوم موج گزارش های ماهانه مهر است و که ان نیز مهم است و اثر گذار .

به نظر سرنوشت بازار را این گزارش ها می سازند چرا چون جریان پول کمی کند شده و این نقش خبرها و گزارش ها را می رساند که می تواند کمک شایانی برای بازار باشد . برای حرکت پیوسته بازار لازم است روند هر دو گزارش مثبت باشد ولی دقت کنید تازه بعد ازاین گزارش هاست که بسیاری از سهامداران شرکت ها را سبک و سنگین میکنند .

و اما یک نکته مهم …

به نظر عزیزان در سازمان بورس بهتر است نتایج مثبت بازار امروز را و انچه در بازار به واسطه خبر نرخ اوره رخ داد به دیده عزیزان دولتی برسانند و به انها نشان بدهند شما فقط کافی است کمی شفاف شده و فرایند ها را تسهیل کنید و منطقی به اقتصاد نگاه کنید بازار سرمایه با رشد خود می تواند فضای خوبی را رقم بزند که در این فضا مهم ترین اتفاق خلق شده اعتماد است که به وجود می اید و تازه در این بازی دولت دوسره سود می برد چرا که در نهایت سود ایجاد شده از محل رشد سود خالص این شرکت ها نیز عمدتا دوباره به خود دولت بازخواهد گشت .

منتهی فضای اعتماد ایجاد شده می تواند نقدینگی بیشتری را به این سمت بیاورد و بازار را جذاب تر نماید و دولت هم می تواند برای مثلا عرضه پالایشی ها و یا سهم های دیگر شرایط بهتری را رقم بزند . باید این روز و اثرات ان خبر برای عزیزان بارها بیان شود که بدانند می توانند با اخبار منطقی و مناسب کمک شایانی برای اقتصاد کشور و بازار سرمایه باشند تا هوش و حواس نقدینگی به این سمت جلب باشد .

نکته بعد اهمیت اخبار در بازاری که به شدت منتظر یک جرقه است به خوبی روشن می شود

یک باردیگر پیشنهادات خاص خود را که روز چهارشنبه نوشتیم مطرح میکنیم البته برای پیش بینی سود هنوز حرف داریم ولی بحث اصلی ما روی تجدید ارزیابی دارایی ها بود یک باردیگر مطرح میکنیم و به نظر برای بازار این اقدامات می تواند مفید باشد و به شفاف تر شدن بازار کمک کند و حداقل باعث می شود کدال منبع اول و اخر خبرها نباشد.

چهارشنبه گفته شد :

نیمی از سال گذشته و تازه تک و توک شرکت ها مشغول بررسی این موضوع هستند. به نظر شرکت بورس و یا سازمان بورس در یک اقدام مهم و قوی وبا قدرت از شرکت ها درخواست نماید ظرف ۳ هفته اتی برنامه خود برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی داراییها را ارائه نماید . این به چه معناست ۱- موجب تقویت بازار و گرم ماندن همان تنور داغ پول و جریان پول میشود ۲- شرکت ها در این حوزه شفاف تر شده و اطلاعات نهانی را برخی لوطی خور نمیکنند و اخر ماجرا کدال مطلع باشد . ۳- شرکت ها ترغیب می شوند که وقتی این موضوع اعلام شده کم کم اجرایی شود به نظر کمک بزرگی هم برای بازار است.

و حرف آخر …

چند وقت پیش یکی از دوستان تماس گرفت و میگفت چطور این تکه فیلم مغزهای کوچک زنگ زده را به بازار ربط میدهی چه ربطی دارد!! چند روز گذشته اظهار نظرهای عجیبی را در مورد بازار میخواندیم کاری نداریم درست یا غلط بازار بریزد یا نه ، پر باشدو یا به قیمت ! این انصاف نیست که برخی از عزیزان این طور با تغییر پرتفوی خود نظرات کارشناسی شان تغییر میکند ! اخر مگر می شود در عرض ۱ هفته اقتصاد کلان کشور تغییر کند ! اول هفته نشانه های رونق در پیش باشد و اخر هفته رکودی عمیق !!

این که برخی فروخته اند و میخواهند بازار بریزد شاید یک حس درونی منطقی باشد و یک علاقه ذاتی ، ولی بیان برخی نظرات برای ریزش و افراط در این موضوع با صدای بلند چیزی جز همان مغزهای کوچک زنگ زده نیست که چند وقت پیش روایت کردیم دوست نداشتیم در مورد این موضوعات چیزی بنویسیم هفته قبل نیز تاکید کردیم بهتر است هر دو طرف کمی فضا را ارام کنند ولی انگار توپخانه ها فعال و این میان بازار بیشترین اسیب را می بیند .توصیه ما به همه عزیزان است که ار دریچه منطق و تحلیل ببینید …

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

📆 تاريخ : ۱۳۹۸/۰۷/۲۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *