رد خون !

انصافا نوشتن مطلب در چنین روزهایی سخت است … روزهایی که زمین ِ بازار گرم است از باران خون و سهامدار از شدت فشار منفی و استرس میدوزد لبانش را به دندان ها !

یک روز سخت دیگر را در پیش داشتیم تا ماه مهر بی مهری های خود را مثل سال قبل به رخ بازار بکشد و البته همچنان ما تاکید داریم حکایت مهر امسال با سال قبل تفاوت دارد .
امروز بازار با شرایط نسبتا ارامی اغاز کرد ولی وضعیت دیروز تا حدودی نشان میداد که بازار خوبی نداریم ولی رفته رفته برخی نماد های بزرگ و قوی بازار بهتر شدند و با بازگشایی فارس و شپنا شاخص که تا افت ۸ هزار واحدی را دیده بود کمی برگشت زد تا هر طور شده یک سیگنال مثبت برای چجارتیست ها فرستاده شود و یک فرصت دیگر به بازار برای فردا بدهند …

در مورد بازار یک نکته وجود دارد

بی تعارف باید گفت بسیاری از عزیزان و حتی بزرگان بازار نقد کردند و حالا منتظر ریزش بازار و یا خروج نقدینگی از بازار هستند و البته جالب است که هنوز جریان ورود پول به بازار متوقف نشده ولی کند تر شده است .

برخی این عامل را دلیل ریزش احتمالی بازار میدانند و میگویند جریان پول تمام شده است فعلا کاری با این که جریان پول تمام شده یا نشده نداریم ولی دقت کنید اکثر بچه های فعال در بازار برای چندمین بار نقد کردند ولی خیلی از همین تازه وارد ها هنوز در بازار هستند دلیلش روشن است انها با رکود سایر بازارها وارد این بازار شده اند و ان عاملی که شاید انها را از بازار سرمایه خارج کند رونق بازارهای رقیب باشد نه خیلی عوامل داخلی بازار پس می توان امیدوار بود تا وقتی بازارهای رقیب در رکود هستند ریسک خروج نقدینگی خیلی بالا نیست ولی به عنوان یک عامل خاص مطرح است .

نکته بعد

حرف از سقوط زده می شود ببنید سقوط معنا دارد مفهوم دارد سقوط شاید در برخی سهم های کوچک رخ دهد چرا که مبنای سود اوری نداشته و رشد کرده اند ولی در سهم های قوی و بنیادی بازار چه میخواهد بشود؟ فرض کنید فولاد گزارش ۶ ماهه داد و فرض کنید با این گزارش چشم نداز سود ۱۴۰۰ ۱۵۰۰ ریال در سود سال ۹۸ را داشته باشد ان وقت در قیمت فعلی فولاد چه سقوطی میخواهد رخ دهد شاید یک اصلاح ۱۰% در کار باشد ولی سقوط وقتی است که قیمت ها نتواند سود ها را توجیه کند . شاید بخشی از بازار این طور باشد ولی عمده بنیادی ها و بزرگان بازار این طور نیستند . البته شاید رشد شارپی هم نداشته باشند ولی سقوط در این قیمت ها معنی ندارد ! البته شاید برخی هم پیش بینی های خاصی کنند مثلا در اقتصاد کلان این شود و ان شود و …

تجربه به وفور نشان داده بورسی ها در پیش بینی ها بسیار خوش بینانه یا بدبینانه عمل میکنند . برای اثبات این موضوع همین حالا از خود سوال کنید فکر میکردید روزی ۳۰۰ هزار بشکه نفت بفروشیم شاخص صعودی شود دلار درجا بزند و حتی افت کند ؟! راه دور نمیرویم کف عدد خود ما با این شرایط ۱۴۰۰۰ بود امروز ۱۱۳۰۰ !!

نکته بعد این است که برای چه در مورد گزارش ها حساس هستیم

ببینید اگر گزارش ها برسد و وضعیت با ثبات را در ۲ مقطع گزارش ۶ ماهه و مهر نشان دهد ان طرز فکر که ریزش بازار در پیش است کمرنگ می شود و این پول های قهر کرده و به اصطلاح بچه زرنگ دوباره راهی بازار می شود تا بدین جای کار گزارش های رسیده خوب است جریان ۳ ماهه دوم به خوبی در گزارش ها خود نمایی میکند ولی نکته مهم این است قیمت ها قبل از ان کمی رشد کرده ولی برخی از این گزارش شرکت ها نشان میدهد جای افت انچنانی هم نیست هنوز البته خیلی زود است قضاوت کنیم ۱۰% شرکت ها هم گزارش ندادند …

نه این که گزارش ها بتواند ناجی بازار شود خیر برای نجات به عوامل مختلف دیگر هم نیاز است ولی به نظر ریسک های بنیادی بازار با این گزارش ها به شدت کاهش خواهد یافت و تمایل برای خرید بیشتر می شود .

بتاسهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *