مهر بی مهری رفت !

حقیقت امر خسته هستیم … فشار این گزارش های میاندوره ای و بیداری از ۴ صبح تا الان خیلی برای ما انرژی نگذاشته که بتوانیم با تمرکز دقیق روایت گر فتح بازار امروز باشیم ولی به هر حال تمام سعی خود را میکنیم تا انچه در ذهن داریم بر زبان بیاوریم … البته نمیدانیم واقعا این دقیقه ۹۰ گذاشتن گزارش ها کی میخواهد تمام شود چرا شرکت ها در طول این مدت اطلاع رسانی نمیکنند و همه به دقیقه ۹۰ موکول میکنند . بگذریم … امروز آخرین روز ماه مهر بود ماهی پر فراز و نشیب …

عجب ماهی بود مهر !

بازهم ماه بی مهری بازار شد تا گربه سیاه بازار باقی بماند و در این ماه دست و دل همه بلرزد. ولی قبول کنید تب و تاب ریزش و اصلاح خوابید به قول اقای روحانی از توفان عبور کردیم و وضع امروز ما بهتر از روزهای توفانی قبل است ! حداقل ارامش نصف و نیمه ای برقرار است ولی هر چه بود مهر با تمام بی مهری هایش به پایان رسید.

امروز بازار یک روز خوب را پیش رو داشت و البته هیجان در ان غوغا میکرد وقتی صفوف خودرو عرضه میشد و باقی بازار چشم به صف او داشت وقتی حجم بالا رفت و همه خوشحال بودند و اخر وقت هم برخی پول ها سعی داشتند از این قافله که تا دیروز معتقد بودند رشدش منطقی نیست عقب نمانند ! بازار خاصی بود مثبت شدن امروز قوت قلبی برای سهامداران شد و به نظر فردا هم می تواند روز خاص بازار باشد اما … اما امروز نکات مهمی را بیان میکنیم و این را هم باز میگوییم در یک روز مثبت و گل و بلبل میگوییم که عزیزان به فکر باشند …

ما همیشه سعی کردیم در گزارش های بازار نظرات خود را بیان کنیم و با پرهیز از جو زدگی و امروز بخر بخر و فردا بفروش بفروش به ماجرا نگاه نکنیم بارها نوشتیم سعی میکنیم منطقی به هر موضوعی نگاه کرده و نظر خود را بگوییم و انچه فکر میکنیم درست است بیان میکنیم تقریبا همه گزارش ها را میخوانیم و جریان بازار را هم می بینیم .

قبل از بیان نظر اصلی یک موضوع را بگوییم گزارش ها انصافا خوب است

۳ ماهه دوم از نظر عملیاتی شرکت ها خوب عمل کردند ( البته عزیزان در خودرو طبق معمول … ) ولی مشکل این است اکثر شرکت ها را با حداکثر براورد سود که بررسی میکنی قیمت فعلی از قیمت تحلیلی کمی جلوتر است . به هیچ وجه نمیخواهیم بگوییم حباب بلکه معتقدیم کمی قیمت ها تند پیش رفته اند جریان سود اوری مثبت است حباب وقتی ایجاد می شود که جریان سود با ثبات یا نزولی و قیمت با شیب تند صعودی باشد … این البته برای همه بازار نیست بخشی از بازار این طور است و حتی با وجود اصلاح صورت گرفته بازهم این موضوع مشهود است .

خب حالا این فرض را دیدیم چه باید کرد ؟!

نمیگوییم بازار روزهای سختی را در پیش دارد خیر به نظر یکی از سخت ترین دوره های بازار که می توانست در سال ۹۸ رخ دهد را پشت سرگذاشتیم ولی این طور نیست که به ۶ ماهه اول و روز های گرم بهار و تابستان برگردیم … برای ادامه گرم ماندن تنور بازار باید اتفاقات مهمی رخ دهد باید روزهای مثبت قبل را فراموش کرد و شاید بازار به این راحتی این طور داغ نشود .

ولی برای فرار از این وضعیت باید اتفاقات خاصی رخ دهد . مثلا توافقات سیاسی ( که بعید است فعلا ) ، تغییر نرخ دلار (فکر میکردیم دلار زیر ۱۴ هزار برای دولت صرف ندارد ولی خیلی زود دلار ۱۱هزار هم شده و حالا نیما زیر ۱۱ است ) ، افزایش سرمایه ها که دیروز هم عرض شد می تواند یک راه برای گرم نگاه داشتن تنور بازار باشد ولی دقت کنید تعداد سهم های مخاطب این موضوع نیز یا زیاد نیست و یا این موضوع را همه جوره لحاظ کردند ولی باز برای بهبود شرایط اتفاق خوبی است .

اما از دید ما برای بهتر بودن بازار ۲ راه بیشتر وجود ندارد

۱- جریان پولی دوباره تقویت شود و ۲- شرایط بنیادی شرکت ها بهبود یابد . امروز در مورد عامل اول صحبت می شود و فردا مفصل در مورد دومی که گزارش ها را نیز کامل خوانده باشیک … به نظر بزرگان بازار هم متوجه شدند که جریان پول باید ساری و جاری باشد تا این بازار نفس بکشد و زنده بماند . مثال خوبی نیست ولی بازار شبیه مرد های ۵۰ و۶۰ ساله شده است که چند وقتی هست برای برخی امور سوخت خاصی را میزنند و خلاصه فضا نوردی خوبی میکنند بخواهید ناگهان این را قطع و یا حتی کم کنید چه بلایی سر او می اید .

به نظر این موضوع خوب یا بد هر چه هست نباید قطع شود جریان پول هم حکم ان جنس خوب برای بازار را دارد که نباید قطع شود تصمیم اخیر برای افزایش سقف صندوق ها یکی از راه کارهایی بود که می شد انجام شود و پیشنهاد خوبی بود اما کافی نیست ولی ناامید هم نباید شد …

بازار سرمایه هنوز دو شانس بزرگ دارد

که این روزها را از روزهای قبل متمایز کرده است اگر در دفعات قبل بازار ریخت نرخ سود بانکی به ۲۸و ۲۹ درصد رسیده بود و یا شرایط بازارهای رقیب این طور تضعیف نشده بود یکی از شانس های بزرگ بازار سرمایه این است که بازارهای رقیب او از دلار سکه بانک و مسکن در بدترین وضعیت خود هستند مسکن از دید ما یک ریزش ۲۰ تا۲۵% را در پیش دارد حجم معاملات او به عجیب ترین وضعیت رسیده و از سال ۶۶ تا کنون بی سابقه بوده است . بازار سپرده ها داغ نیست و کنترل خوبی روی نرخ سود می شود موسساتی که نرخ های چپکی میدادند از بین رفتند و خلاصه بازار ارز و سکه نیز نه تب و تاب قبل را دارند و نه چشم انداز صعود بیش از ۱۵% در بهترین حالت ممکن تا پایان سال !

شانس اول

این یک شانس بزرگ است که بازار سرمایه بتواند با ابزار های مختلف نقدینگی را بازهم به سمت بازار بکشاند. بهتر است این موارد را بیشتر مرور کنید و تصمیمات خلق الساعه را فراموش کنید . این را در نظر داشته باشید بازار سرمایه ۶۰تا۷۰% متعلق به خود دولت است که از طریق شبه دولتی ها اینجا سهامدار هستند هر تغییر و حرکتی برای جذب مردم به این سمت هم میتواند غیر مستقیم سود دولت را افزایش دهد و هم مردم را به سمت این بازار جذب نماید . شک نکنید بازی برد برد همین است و البته شما عزیزان کار شاقی نخواهید کرد این چرخ را نیز شما اختراع نکردید پیش ازاین اقتصاد های بزرگ دنیا هم همین مسیر را طی کردند و امروز اگر نفت این طور نمیشد کسی به فکر بازار و تامین مالی از این طریق نبود.

شانس دوم

شانس دوم بازار در این روزها نیاز دولت به بازار سرمایه است تقریبا برای دولت راهی نمانده که در کنار یک افزایش نرخ بنزین ، حذف یارانه ها ، افزایش نرخ دلار احتمالا در ۳ ماهه پایانی سال کمی هم به فکر اوراق و فروش سهام باشد . دولت به نظر حتی اگر ۱۰ هزار میلیارد تومان هم از بازار نقدینگی جذب کند موفق عمل کرده است و برای این کار نیاز دارد بازار سرمایه سرپا باشد از همین رو معتقدیم که باید تلاش شود تا این بازار جذاب شده و جذاب بماند … یا راحت تر بگوییم حالا که این شانس ها و این بستر فراهم است عزیزان باید فکر کنند چطور از این فرصت درست استفاده کنند .

اما پیشنهادچیست؟

مدل های مختلف را باید برایسلیقه های مختلف در بازار پیاده کرد قبل تر هم گفتیم می شود ۸ الی ۱۰ بانک متولی شوند و صندوق های ۷۰% سهام و ۳۰% اوراق پذیره نویسی شود با این تفاوت که در این صندوق ها سود مثلا ۱۶% توسط دولت تضمین شود و یا اوراق اختیار صادر شده و تضمین ان مشخص گردد .

جذابیت های ویژه ای برای این صندوق ها تشکیل شود که مثلا تخصیص ۵% عرضه های اولیه به انها و … به نظر باید دوباره با این صندوق ها مردم را به شکل غیر مستقیم به بازار جذب کرد که تبعات کمتری هم دارد و می تواند شکل بهتری را هم داشته باشد . باید هر طور شده نقدینگی را در این بازار به جریان انداخت و از این فرصت استفاده کرد.

امروز کمی ذهن ما خسته است ورزهای بعد بیشتر باز خواهیم کرد زیاد حرف زدیم ولی نمیدانیم چرا اگر این مسائل را بیان نکنیم راحت نمیخوابیم … همه باید به این روند ایجاد شده در بازار کمک کنند بهبود فضای کسب و کار ما لازمه اش این اتفاقات و پیشنهادات است …

بتا سهم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *