سرد و گرم های آبانی!

امروز شنبه بازار با هزار امیدو آرزو از بازارهای جهانی گرفته تا خبرهای دیگر مثبت اغاز کرد و داشت خوب پیش می رفت که دوباره شدت عرضه در بازار بالا گرفت البته عرضه ها نگران کننده نبود و خوب جذب شد و ارزش معاملات بازار نیز بهتر بود ولی انتظار بازار مثبت و شرایط بهتری بود که محقق نشد و همین امر نشان میدهد فضا هنوز مردد است ولی ان طور که برخی تخمه به دست منتظر ریزش هستند هم رخ نداده ولی در مجموع طبیعی بود که بعد از مثبت ۲ روز اخیر و رشد قیمت ها کمی هم فشار فروش زیاد باشد البته گزارش ها تمام شده و باید کمی دقیق تر به بازار نگاه کرد امروز یکی از بحث های ما همین است …

شاید گفتن این موارد به مذاق بسیاری خوش نیاید ولی از ابتدا تا به امروز هر چه فکر میکنیم درست است بیان میکنیم …

حقیقت امر این روزها خیلی فضای بازار منطقی نیست . نه بدبین های بازار خیلی منطقی هستند و نه خوش بین هایش … بدبین ها که از نظام مالیاتی گرفته تا بودجه ، از سیاست تا دیانت و عراق گرفته تا لبنان و بازارهای جهانی و ترامپ و همه چیز را به ضرر بازار می بینند و از سوی دیگر تا پرتفوی هارا خالی کردند بازار ناگهان پر ریسک شده و حتی یک ترقه در عراق هم برای بازار ما سم است !! آن هم سم مهلک !

و از سوی دیگر خوش بین ها نیز همه چیز را به سود بازار می بینند مثبت امروز بازارپایه و بازارهای جهانی و… ولی واقعیت امر نه این خوش بینی خیلی منطقی است و نه ان بد بینی خیلی منصفانه به نظر انچه می تواند ترازو و ابزار اصلی برای محک بازار باشد در نهایت همان صورت های مالی است به قولی رفیق بی کلک تقریبا همین صورت های مالی هستند که نشان میدهد وضعیت هر شرکت چگونه پیش خواهد رفت .

از همین حالا می شنویم صدای واکنش برخی عزیزان را که سود را ملاک نمی بینند و فضا را برای خبرهای دیگر نظیر تجدید ارزیابی دارایی ها مناسب می دانند ولی حتی اگر این طور هم باشد این موضوع دایمی نیست و باید یک طبقه بندی خاص داشته باشد . بحث امروز ما روشن است قرار است در بازار چه کنیم …

ببنید اگر بخواهیم در بازار طبقه بندی خاصی داشته باشیم با توجه به گزارش هایی که رسیده به نظر فارغ از بحث های بزرگ و کوچک سهم های بازار به ۳ دسته تقسیم می شوند .

دسته اول

سهم هایی هستند که تقریبا همه واقف به شرایط سود اوری و گزارش انها هستند و قیمت نیز به هیچ عنوان این شرایط را توجیه نمیکند.

نمیخواهیم اسم سهم خاصی ببریم ولی حتی برخی ازاین شرکت ها با پی به ای های ۲۰ و ۳۰ هم پاسخگو نیستند و به نظر مثبت های پیش رو بیشتر احتمال فرصت خروج باشد و خیلی زود این شرکت ها ممکن است از دور توجه بازار خارج شوندهر چه جلوتر برویم وضعیت بنیادی و فروش انها روشن تر شده و این فشار فروش بیشتر می شود . بازهم میگوییم صرف کوچک بودن و یا عدم عرضه سهامدار عمده نمیتواند برای مدت طولانی در یک سهم جریان صعودی ایجاد کند .

دسته دوم

سهم هایی هستند که درست همین شرایط را دارند ولی یک فرق را با بقیه دارند فرق انها این است که خبرهای مروبط به افزایش سرمایه و تجدید را دارند به نظر درصد افزایش سرمایه و احتمالا ان می تواند به قیمت سهم کمک کرده تا حداقل شرایط دسته اول را نداشته باشد ببنید در مورد این دسته هم باید دقت کرد قیمت ها طوری نباشد حتی خبر افزایش سرمایه نیز انها را توجیه نمیکند .

و اما دسته سوم

سهم هایی هستند که گزارش انها و میاندوره ای و ماهانه قیمت را توجیه کرده و شرایط خوبی را رقم میزند و این گروه می تواند در صورت تداوم رشد و یا حتی ثبات فروش و ثابت ماندن شرایط دوباره مورد توجه بازار قرار گیرد . در واقع دسته اول که هیچ بازار می ماند و دسته دوم و سوم که فعلا به نظر میرسد اتفاقا جریان پول از دسته سوم به دلیل رفتار حقوقی فراری است و سعی میکند در دو دسته اول و دوم دنبال سود باشد .

اما نکته اصلی این است که

برخی از افرادی که در بازار سهم فروختند به درست یا غلط معتقدند گروه اول که هیچ ! گروه دوم قابل اتکا نیست و گروه سوم هم که با توجه به نرخ ها و افت مقداری فروش شرکت ها با افت و کاهش چشم انهداز سود اوری مواجه است . در مورد گروه اول درست ، ولی به نظر گروه دوم و سوم را هنوز زود است در مورد ان اظهار نظر کرد .در مورد گروه دوم بسیار زود تکلیف مشخص می شود به نظر طی هفته های اتی خبر افزایش سرمایه به شکل جدی تری مطرح می شود و می تواند مورد توجه باشد .

در مورد گروه سوم نیز فعلا زود است در مورد کاهش مقداری و نرخ صحبت کرد در مورد برخی اتفاقات این دسته باید کمی صبور بود و گزارش های بیشتری برسد کم کم فضا شبیه سال قبل می شود که بازار از مهر تا بهمن درجا زد و بعد با گزارش های بیشتر و بهتر از بهمن روند خود را اغاز کرد نمیگوییم بازار تا بهمن به همین شکل است ولی احتمالا فضا با روند مانند ۶ ماهه گذشته حرکت نخواهد کرد و سرعتش کند ترو ارام تر است . البته این فقط یک نظر است منظور هم این است که بازار به سرعت رشد قبل بعید است برگردد ولی این که برخی انتظار منفی دارند با این شرایط و اطلاعیه های نسبتا خوب بعید است رخ دهد …

و اما حرف آخر …

برخی دوستان ازما سوال میکنند چرا در مورد مالیات اظهار نظر نمیکنید . کلمه اگزجره را تا به حال شنیدید ؟! بازار در مورد مالیات ها در این شرایط است شاید اگر در بخر بخر بازار این خبرها منتشر میشد همه از کنار ان رد می شدند چرا ؟ چون متن پیشنهادی یک کمیسیون که تازه حتی مورد قبول نه دولت و نه حتی سازمان برنامه بودجه نیست و نه وزارت اقتصاد و نه بانک مرکزی در مورد ان تفاهم دارد از نظر بازار دران مقطع ارزش نداشت اما حالا مورد توجه قرار میگیرد و حتی بزرگ نمایی می شود چرا ؟

چون وقتی بازار در این مرحله قرار میگیرد و برای منفی شدن بهانه میخواهد این خبرها به شکل اگزجره ای گونه بزرگ نمایی می شوند. با توجه به حرف و حدیث هایی که شنیدیم به نظر این پیش نویس نه به طور جدی اجرا می شود و نه فعلا می تواند برای بازار چالش افرین باشد ولی بازار فعلا تا مرز اجرای ان را دارد پیش می برد . دوست داشتیم در مورد دلار هم صحبت کنیم که تا حدودی به این بحث ارتباط داشت ولی میگذاریم برای روزهای بعد …

اما توصیه ما این است که

ذهن خود را درگیر این بحث مالیاتی نکنید بازار می تواند مشکلات بزرگ تری را داشته باشد در این دقایق که می نویسیم خبری هم رسیده که در راستای حمایت از شرکت های بورسی ؛قوانین مالیاتی در بازار سرمایه تغییر نمی کندرئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، زمزمه های مطرح شده در فضای مجازی در خصوص وضع مالیات جدید بر سود سهام شرکت های بورسی و فرابورسی را تکذیب کرد.

خیلی دوست داشتیم در مورد دلار صحبت کنیم و این که بازار ان طوری که فکر میکرد دلار نریخت و اتفاقا در حال سفت و سخت تر شدن است روزهای بعد در مورد دلار مفصل تر صحب میکنیم چیزی که به نظر بازار فعلا از ان غافل است ولی عامل مهمی است .

بتا سهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *