طعم تند تجدید !

وقتی همه زندگی بازار میشه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی ،چند برابر پول و اعتبار و خرید عمر و پای او میگذاری ،من میدونیم اون امروز بازار و به این روز انداخت ، میدونم فشار عرضه از سمت تکذیب خبر بود ! ولی بازار الان دلش پر میکشه یه بار دیگه خبر افزایش سرمایه تایید بشه و همه خبرهای منفی تکذیب و روز از نو روزی از نو…

امروز بازار بسیار خوب و مثبت آغاز کرد

و با مثبت خود یک پیغام بسیار مهم برای اهالی بازار داشت که منتظر ریزش اساسی در این بازار نباشید . شاخص از منفی به مثبت رسید حجم و ارزش خوب بود و خلاصه همه چیز داشت خوب و عالی پیش می رفت تا این که بازاری که با خبر تجدید رونق گرفته بود دوباره با یک شایعه از تجدید ارزیابی دارایی ها منفی شد و با فشار عرضه مواجه شد و این اتفاق به نوعی کل بازار را تحت تاثیر قرار داد .

درست شبیه ابتدای وقت خود که وقتی از بازار منفی با حرکت خوب خودرویی ها از جا بلند شد در مثبت ها نیز این خبرهای تجدید ارزیابی بود که جو بازار را کمی بر هم ریخت و شرایط ناگهان با ابهام و سوال مواجه شد . البته بازهم میگوییم بازار حجم خوبی گرفته و این یکی از مهم ترین اتفاقات بازار است . اما در همین راستا وقتی در همین ستون گزارش بازار پیشنهاد دادیم که این بحث افزایش سرمایه یک بار ابلاغ و شفاف سازی شود برای همین بود که حداقل بازار نسبت به این موارد شفاف و روشن باشد . چه بخواهیم و چه نخواهیم بازار در دسته بندی و طبقه بندی که دیروز انجام شد سراغ شرکت های دسته ۲ رفته است که مبنا را بر افزایش سرمایه گذاشته است.

ولی یک نکته را به شکل ریز در ذهن خود داشته باشید:

وقتی بازار این طور با یک شایعه و خبر میشکند یعنی هنوز ساختار شکننده ای دارد و کار دارد که کمی فضا بهتر شود .

و نکته بعد در مورد بحث طبقه بندی بازار

دیروز صحبت نسبتا مفصلی شد خلاصه بحث این بود که ۳ دسته سهم در بازار داریم دسته اول سهم هایی هستند که تقریبا همه واقف به شرایط سود اوری و گزارش انها هستند و قیمت نیز به هیچ عنوان این شرایط را توجیه نمیکند ،دسته دوم سهم هایی هستند که درست همین شرایط را دارند ولی یک فرق را با بقیه دارند فرق انها این است که خبرهای مربوط به افزایش سرمایه و تجدید را دارند به نظر درصد افزایش سرمایه و احتمالا ان می تواند به قیمت سهم کمک کرده تا حداقل شرایط دسته اول را نداشته باشد و دسته سوم سهم هایی هستند که گزارش انها و میاندوره ای و ماهانه قیمت را توجیه کرده و شرایط خوبی را رقم میزند و این گروه می تواند در صورت تداوم رشد و یا حتی ثبات فروش و ثابت ماندن شرایط دوباره مورد توجه بازار قرار گیرد .

وقتی بازار رفتاری را در پیش میگیرد که تا حدودی طبقه اول و سوم کمی به حاشیه می رود و این طبقه دوم به عنوان طبقه حساس مورد توجه باشد باید ابزار ان هم فراهم شود باید به این ریزه کاری هم به خوبی و درستی توجه شود تا اتفاقات و حاشیه ان کنترل شده باشد … ولی بازهم میگوییم این طور تمرکز روی این گروه ها هم خوب است هم بد؟ خوب ازاین نظر که می تواند ابزاری برای خروج از بحران فعلی باشد و به بقیه بازار هم کمک کند و بد هم نمونه اش را امروز دیدیم …

اما یک موضوع کوچک که به نظر کمی این روزها مورد اغفال و چشم پوشی فعالان بازار است …

در بازار چند وقتی است که دلار بیشتر مورد توجه است . این که برخی معتقدند رشد اخیر دلار به دلیل مطرح شدن بحث های مالیاتی است ممکن است صحیح باشد به هر حال سرمایه است و ترسو ! ولی واقعا اگر دلیل تحرکات اخیر بازار ارز این باشد چشم عزیزان تصمیم گیر روشن و کلاه خود را بالاتر بگذارند !!

ولی معتقدیم به نظر این عامل نه این که نمیتواند ولی نمیشود عامل توجه دوباره به دلار شود قبل از هر چیز باید اذعان داشت اصلاح دردناک طلا و دلار و عدم تمایل کلی دولت برای افت دلار عوامل بزرگتر و مهم تری است این که بالاخره به انتهای سال نزدیک تر میشویم و کسری های بودجه باید جوری جبران شود و یک نکته مهم تر این که بانک مرکزی با محوریت ریس جدید به طور دقیق تراز ارزی و تجاری راجوری تنظیم کرده است که صادرات غیر نفتی بتواند پاسخگوی نیاز ارزی باشد در این شرایط به نظر وقتی صادرات در پی برخی مشکلات کند میشود احتمال رشد نرخ نیزهست ولی احتمالا و البته امیدواریم این رشد نرخ بسیار ارام و اهسته و در ثبات مشخصی باشد .

اما اثرات آن در بازار چیست به نظر این که برخی نسبت به نرخ ها و یا مقدار فروش نگران هستند شاهد خواهید بود که با کمی تغییر نرخ دلار این نرخ ها بهبود داشته و هم مقدار فروش رشد میکند و این از مهم ترین اتفاقات بازار است که می تواند با چراغ خاموش در ماه ها و هفته های اتی بیشتر مورد توجه باشد و بازهم میگوییم هنوز زود است در مورد دلار صحبت کنیم ولی به نظر این موضوع را با دقت قوی تری زیر نظر داشته باشید .

بتا سهم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *