صبح خوشمزه !

امروز همه میدانستند اگر خبری به بازار نرسد انرژی بازار تحلیل می رود و از همین رو صبح نقش شفاف سازی سایپا شبیه مغز و بناگوشی عمل میکرد که انرژی بازار را در صبح چند برابر میکرد …

امروز شنبه تقریبا می توان گفت که ماه ابان انگار تازه متولد شده در روزهای ابتدایی و گذشته مدام تعطیلات پی در پی را داشتیم و البته روز سه شنبه هفته قبل نیز بازار کار خود را خوب تمام کرده بود امروز نیاز بود تا یکی در گوش بازار زمزمه کند که چه حال خوبی را برای هفته قبل داشته و اتفاق منفی که بخواهد تهدید کننده بازار باشد رخ نداده . البته امروز با زیرکی خاصی قبل از اغاز بازار شوک خوبی در حوزه افزایش سرمایه خودرویی ها وارد شد و کمی بازار را به سمت بالا هدایت کرد.

ببنید خوب یا بد درست یا غلط به هر حال بازار در یک دوره خاص قرار گرفته است که برای تعیین تکلیف نیاز به اتفاقات مهم تری دارد که افزایش سرمایه یکی از انهاست .

بازار برای ریزش می رفت که خطرناک شود ولی به نظر رویداد های روزهای قبل و نوع خرید ها نشان میدهد به این راحتی تن به ریزش نمیدهد برای رشد هم با این فضا فعلا شرایط رشد عجیبی ندارد یعنی روزهایی که نه رشد ان قوی و نه ریزش ان ادامه دار است . سپری کردن این روزها با یکی زیر و یکی رو را شاهدیم ولی باید کمی صبور بود تا موج خبرها برسد . موج اتفاقات و خبرهایی که ابهام در مورد بازار را کاهش میدهد مثلا وضعیت بودجه در سال بعد چگونه است ؟نرخ دلار چه می شود ؟ تجدید ارزیابی کجای بازار است ؟ گزارش ها چه خواهد شد و …

همه این خبرها به نظر تا اخر دی تعیین تکلیف می شود و بازار مسیر خود را خواهد یافت ولی این روزها چگونه سپری شود مهم است به نظر استراتژی این است که بازار این روزها به هر قیمتی شده حفظ شود چه با پول چه بی پول چه با خبر افزایش سرمایه و چه بدون ان و حرکت امروز در اول وقت برای سایپا نشان دهنده این بود که به این راحتی ها این بازار نباید از گردونه توجه خارج شود.و یک هیت خاص برای فعالان بود که نه به اندازه پلیس فتا ولی سازمان حواسش به همه جا هست !

و اما نکته بعد

ببنید این که شفافیت در بازار رواج پیدا کند نکته بسیار مهمی است شاید برای چندمین بار باشد که پیشنهاد اخیر مطرح می شود سازمان بورس می تواند شرکت ها را به افزایش سرمایه ترغیب و یا متمایل به افشا کند در این حالت بازی با شایعات و باد کردن سهم ها نیز می تواند متوقف شود فرض کنید همین حالا سهمی را به بهانه افزایش سرمایه چند صد ردصدی جفت جفت بالا می اورند ولی عملا چیزی در دل او نیست نکته بعد این است که ما تقریبا فقط ۴ ماه دیگر تا اجرایی کردن این قانون فرصت داریم شرکت ها اگر قرار باشد از این تاریخ شروع نکنند پس کی قرار است استارت بزنند ؟!به نظر برگ های برنده بازار محدود است و نمی شود خیلی روی ان حساب کرد ولی در شرایط فعلی باید امیدوار بود این موضوع به داد بازار برسد.

یک نکته دیگر

برخی عزیزان می پرسیدند هشدار روزهای قبل بابت چه بوده است . کمی شفاف تر بخواهیم بحث کنیم باید گفت از نرخ گذاری های دولت در بودجه میترسیم . سال های قبل بی منطقی های دولت را در کسری بودجه ها و تحریم ها دیده ایم و میترسیم دولت از یک سو و نماینده ها در استانه انتخابات از سوی دیگر دست به تغییرات و اقدامات اساسی بزنند از همین رو بود که به عزیزان در بورس و سازمان پیشنهاد دادیم قبل از مطرح شدن و رسانه ای شدن این موارد جنگ و جدال ها را پیش برده و از مطرح شدن حتی بحث های اولیه ان نیز جلوگیری شود .

تجربه این موضوع را در بحث مالیات ها داشتیم و دیدیم که چطور یک پیشنهاد اولیه هنوز ذهن بازار را ازار میدهد کافی است از فردا برخی در مورد نرخ گاز و سوخت و برق و بهره مالکانه و …نظر بدهند تخمه به دست های نقد که منتظر ریزش بازار هستند تا هورا بکشند موضوع را انقدر تشدید کرده که دیگر کسی جرات نمیکند دراین فضا حتی تحلیل کند …

و اما حرف اخر و بازهم روزهای سخت سیستمی !

نمیدانیم شاید بهتر باشد چیزی نگوییم ولی با علم به همه اتفاقات و رویدادها و محدودیت هایی که میدانیم به نظر این نوع مشکلات در سایت و صفحه معاملات خیلی منطقی نیست حداقل عزیزان کمی شفاف تر مشکلات را بیان کنند و راه حل ها را تسریع نمایند . میترسیم این مشکلات غیر ساختار سرمایه ای و بنیادی که فنی و مکانیکی و بستری و زیرساختی هستند به زودی بر کل بازار سرمایه اثر گذاشته و مشکلات بازار را از این که هست بیشتر کند.

بتا سهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *