گاهی خنده گاهی گریه !

امروز بازار سرمایه در راستای حرکت دیروز خود خودی نشان داد و مثبت بود و یک مشخصه مهم داشت! سعی داشت تا نشان دهد بدون خودرو هم می تواند روی پای خود بیاستد و امروز عمده انرژی بازار روی سایر گروه ها صرف شد که بانک و پالایش و برخی تک سهم ها نقش مهمی در بازار داشتند و گروه خودرو ساکت و ارام تماشاچی بود . بازار امروز در راستای روزهای خوب اخیر خود یک روز مثبت را در پیش داشت و البته هنوز حجم و ارزش معاملات انقدر امیدوار کننده نشده که بتواند تحول افرین باشد ولی به هر حال بازار مثبتی را داشتیم و اگر بپذیریم قاعده همان گاهی خنده گاهی گریه است ! این چند روز بازار لبخند زد و ممکن است فردا شیفت منفی ها باشد !

دیروز در گزارش بازار از ۳ احتمال پیش روی بازار نوشتیم

یکی شاید بودن و یک روز مثبت و روز دیگر منفی و ان را محتمل ترین گزینه دانستیم ولی کم نیستند افرادی که معتقدند با این مختصات بازار ریزش خواهد داشت و این تعادل به سمت ریزش بازار تغییر میکند . به قول کلاه قرمزی خالی خالی که نمی شود ! حتما باید دلایل محکمی پشت این قضیه باشد.در شرایط فعلی و در مقطعی که بازار بسیار حساس است از دید ما تنها عامل این موضوع تصمیمات ناگهانی و شبانه دولت است که می تواند این بازی را ناگهان شبیه بازی کذایی دربی از ۲-۰ برده به ۳-۲ بازنده تغییر دهد !

حتی به نظر خبرهای سیاسی هم خیلی به بازار فشار منفی را وارد نخواهد کرد … به هر حال ریسک دولت بی پول ، درست شبیه ادمی معتاد که برای اعتیاد خود دست به هر تصمیمی می زند ، ریسک بالایی است و هزار جور فکر به سرش میزند که این جریان کسری بودجه را جوری پر کند … که این جور فکر می تواند برای بازار ناجور تمام شود و البته تمام حرف ما در بیان این موارد به این دلیل است که عزیزان در سازمان بورس هر طور شده جلوی این موضوعات و حتی مطرح شدن ان را بگیرند . فردا در مورد علائم مثبت صحبت میکنیم که می تواند مهم باشد اتفاقاتی که معتقدیم بیشتر برای بازار محتمل تر است تا منفی شدن پیش رو .

این روزها دوباره بازی سهم های کوچک داغ شده

تاکید میکنیم میگوییم سهم های کوچک شاید بهتر باشدجور دیگری هم این گفته را تفسیر کرد سهم هایی که سهامدار عمده آن به کسی رحم ندارد و دسته دیگر سهم هایی که سهامدار عمده مقداری رحم و مروتش بیشتر است ! به هر حال بازار در شرایط فعلی سراغ این دسته از سهم ها که بازیگران ان عرضه کننده های جدی سهم هستند نمی رود نه این که خیلی بازار به بنیاد توجه کند خیر بیشتر دنبال بازی است تا بنیاد . فقط سهامدارانی که دنبال این طور کار کردن هستند باید دقت کنند که بازی و پروژه تمام نشود و انها مانده باشند . این اتوبوس جایی در ایستگاهی ممکن است مسافران اصلی را پیاده کند و شما بمانید و ته کوچه تاریک و اتوبوس خالی و ایستگاه متروکه ! از همین رو معتقدیم زمان خروج از این دست سهم ها بسیار مهم و اساسی است .

و حرف اخر …

دیروز یک خبر در بین برخی رسانه ها و البته سخنرانی رئیس جمهور وجود داشت که نکات خاصی در دل ان بود شنیده شد که قرار است به برخی افراد کشور که نزدیک به ۱۵ میلیون خانوار حالا کمی بیشتز یا کمتر جریان نقدی صورت گیرد و برخی نیز از جریان غیر نقدی و بن صحبت میکنند . به نظر این خبر می تواند خبرمهمی برای اقتصاد کشور به خصوص بازار سرمایه باشد . فرار از رکود و تقویت تقاضای داخلی یکی از مهم ترین اتفاقاتی است که می تواند در حمایت از تولید داخل رخ دهد به نظر با استفاده از اهرم فروشگاه های زنجیره ای نظیر رفاه اتکا شهروند افق و …

می توان کار خوبی کرد و این نوع خرید ها را مختص کالاهای داخلی در نظر گرفت که افراد با بن خرید شارژ شده از سوی دولت میتوانند نستب به خرید انها اقدام نمایند . این اتفاق رونق نسبی تولید داخلی را نیز رقم می زند و اتفاق مهمی برای بازار سرمایه است .

بتا سهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *