چشمک دلبرانه دلار!

امروز بازار حس قوی داشت او شبیه شمشیر زن یک دست نشان میداد درست مثل یک سامورایی شرافتمند کم کم دارد از زیر فشار خارج می شود و لبخند میزند . همیشه در مقاطع و هفته های قبل بازار بعد از ۲ الی ۳ روز مثبت بودن میگفت حاجی خالی کردم و گوشه رینگ می افتاد تا کمی انرژی بگیرد امروز جز معدود روزهایی بود که بازار با علم به اخر هفته بودن و اتفاقات سیاسی و اقتصادی پیش رو و شرایط خاص خبرها بازهم تمایل به خرید داشت .

شاید برخی تحولات اقتصادی را عامل این موضوع می دانند ولی به هر حال هر چه که بود ، امروز بازار نشانه هایی از یک تمایل نسبتا قوی را نشان میداد . امروز جز معدود روزهایی بود که زیر پای تقاضا شل نبود و این عرضه کننده های بازار بودند که کمی در فروش مردد بودند . پول های پارک شده امروز مدام با خود فکر میکردند اگر قرار بر رشد دلار باشد و رشد بازارهای دیگر چه کسانی بازنده خواهند بود ؟ کسانی که اوراق و پول نقد داشتند امروز این پرسش را از خود نسبت به هفته های قبل بیشتر میپرسیدند و همین باعث بهبود نسبی بازار شده بود البته هنوز حجم ها مشکل دارد هنوز سایه ترس را بالای سر بازار می بینم و هنوز عوامل مختلفی که می تواند به بازار ضربه بزند وجود دارد …

هنوز بازار روی سهم های کوچک و پروژه ها بیشتر متمرکز است ولی می توان اذعان کرد که جریان خرید و فروش ها نسبت به هفته ها و روزهای قبل بهتر شده .

در راستای سناریوهای مطرح شده در روزهای قبل

امروز سراغ اخرین بخش از سناریو می رویم یعنی عواملی که میتوانند بازار را به جو مثبت برسانند و البته معتقدیم مثبتی که در ۶ ماهه اول داشتیم به این راحتی ها به دست نمی اید ولی می شود روی بازار با مثبتی نرم و اهسته و مداوم هم خوش بود و عکس یادگاری انداخت . ببینید به نظر اتفاقات مهمی می تواند به بازار برای مثبت شدن کمک کند از سخت المسیر ترین ان شروع میکنیم که تحولات مثبت سیاسی است که می تواند در صورت برداشته شدن تحریم ها به سود بازار باشد .

در سوی دیگر

رشد نرخ دلار که مثلا این روزها شاهدیم دیگر عاملی است که یک بار در مورد آن صحبت شد و دیدیم که اثرات خاصی دارد به خوبی همه دیدیم که که کمی رشد دلار بورس کالا را داغ تر کرده و فولاد پر تقاضا شد کاتد مش رشد کرد و محصولات نفتی و پتروشیمی هم در ادامه مسیر بودند و همین دلار و نرخ ها تسعیر ارز را بهتر میکند و در مجموع برای همه جای بازار رشد دلار اتفاق بهتری است تا سقوط و ثبات ان ! . در کل کمی فقط کمی رشد دلار از نظر این که زیر پای سود شرکت ها را سفت کند اتفاق خوبو مثبتی است و البته این رشد نباید انقدر افسار گسیخته باشد که به عنوان یک بازار رقیب سرحال و سرزنده سر بلند کرده و دوباره جولان بدهد …

از دید ما یکی از اصلی ترین عواملی که می تواند هم به جریان پول خط بدهد و هم شرایط بهتری را رقم بزند گزارش های ماهانه و سپس میاندور ای است ببنید همین نیمچه رشد دلار بتواند خود را در تسعیر ارز شرکت ها و فروش انها نشان بدهد اتفاق مهمی است و بی شک ریسک بازار را کمتر کرده و دوباره چراغ سبز و لبخند ژکوندی به پول های پارک شده می زند که بیا و ادامه بده ! البته منظور خرید و فروش و سهام بازی است … به هر حال این عوامل را می توان به عنوان عوامل اصلی برشمرد و گفت عوامل دیگری هم ممکن است وجود داشته باشند.

ولی از یک چیز نمی شود گذشت

ابهام تصمیم گیری های کلان در بازار روز به روز بیشتر می شود و با این مصاحبه ها و خبرها ترس بازار هم بیشتر خواهد شد … داستانی را سعی میکنیم کوتاه برای شما بیان کنیم نتیجه گیری اش با خودتان . همه اهالی یک خانواده در ماشین قراضه ای که پدر ان را می راند نشسته و با سرعتی لاک پشتی در حرکتند و تازه مسیر را آغاز کردند که ناگهان ماشین خاموش می شود !

همه به هم نگاه کرده و تعجب میکنند و پدر با اعتماد به نفس قوی میگوید بچه ها هیچ نگران نباشید بنزین تمام کردیم ! و باز با لبخند میگوید بچه ها یک چیزی بگویم بخندید ! پول بنزین هم نداریم ! ولی شک نکنید من به شما قول میدهم این ماشین به زودی حرکت خواهد کرد و از این پیچ تاریخی عبور میکنیم … بچه ها که حالا پیاده شده و به سخنرانی پدر گوش میدهند نمیدانند او چه در سر دارد ! (درست شبیه حالت امروز ما سهامداران که واقعا نمیدانیم دولت میخواهد چه کند ) !

منطقی ترین کار برای پدر جنتلمن خانواده این است که

بدون این که بچه ها متوجه شوند از جایی پول جور کند و به پمپ بنزین برود و بنزین بگیرد و خلاصه این ماشین دوباره راه بیوفتد ولی ترس بچه ها و یا درواقع میخواهیم بگوییم بازار این است که پدر خانواده به بچه ها بگوید تحمل کنید که تا پمپ بنزین ۲ کیلومترر بیشتر راه نیست هل بدهید درست می شود و ما مجبور به هل دادن این ماشین بشویم و تازه برسیم به پمپ بنزین پدر بگوید هر کدام چقدر پول در جیب دارید !! واقعا به نظر شما بازار طاقت این جریان را دارد… انصافا این اسب نفس بریده را طاقت تازیانه نیست .

بازهم میگوییم این فقط حس ترسی است که مصاحبه ها و معادلات پیش رو به وجود اورده و امیدواریم پدر جنتلمن کاری به این بچه های آرام و ساکت نداشته باشد … دوست نداریم در مورد این اتفاقات صحبت کنیم و فعلا امیدوارانه به بازار نگاه میکنیم جایی که دلار کمی تقویت شده و می تواند بارقه های امید در دل بازار را زنده کند …

بتا سهم

 

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *