برخی از اشتباهات رایج در معامله‌گری بازار سرمایه

حفظ سرمایه در بلند مدت و به منظور استفاده از سرمایه در بهره‌بردن از موقعیت‌هایی با احتمال سود بالا است…

معامله و پیگیری کردن بازار سرمایه بعد از دست دادن یک فرصت، از اشتباهات رایج افراد است. اغلب، معامله‌گران بعد از دست دادن یک معامله که آن را زیر نظر داشتند، سعی می‌کنند بازار را دنبال کنند؛ آن‌ها با از دست رفتن یک فرصت، به صورت هیجانی برخورد می‌کنند و چون از عدم انجام آن معامله و اینکه به خودشان اعتماد نکردند،ناراحت هستند،‌ احساساتی می‌شوند و با ورود ناگهانی به معامله‌ای دیگر که معمولا، حد ضرر بزرگ‌تر و اندازه خرید کوچک‌تری دارد؛ احتمال کسب سود را به شدت کاهش می‌دهد.

* باید صبور باشید و منتظر فرصت ورود مجدد به معامله باشیدو منتظر ورود در یک نقطه دیگر باشید. حتما بعد از دست دادن یک فرصت مناسب، دست از تعقیب بازار بردارید.

عدم اعتماد یا باور نداشتن به توانایی‌های معاملاتی‌ فرد در بازار سرمایه از دیگر مشکلات رایج معامله‌گران است.

عدم باور و اعتماد به استراتژی و برنامه معاملاتی‌ اشتباهی بزرگ است زیرا قبل از اینکه وارد بازار سهام و معامله‌گری شوید آن‌ها را آموخته‌اید. درنتیجه، وقتی‌که معامله را انجام دادید باید به برنامه‌هایی که در آن دوره آماده و تدوین کرده‌اید، اتکا کنید و به خودتان تردید نداشته باشید. تمامی تجارب معاملاتی‌ که به واسطه آموزش و یا عضویت در شبیه‌ساز تالار معاملات (IRVEX.ir) به دست آورده‌اید و به نحوی در شکل‌گیری برنامه معاملاتی موثرند مواردی هستند که می‌توانید در شرایط پیشرو ازآن استفاده ببرید.

توجه بیش‌ازحد به اخبار و اطلاعاتی که منبع انتشار دهنده آن مشخص نیست از دیگر اشتباهات متداول معامله‌گران است. توجه بیش‌ازاندازه معامله‌گر به رویدادهای خبری و تأثیر احتمالی آن‌ها بر بازار، کار اشتباهی است. اما معامله‌گران موفق، متغیرهای خارجی را مسدود ساخته و روی استراتژی معاملاتی خودشان متمرکز می‌شوند.

* اگر با استفاده از تحلیل تکنیکال یک روش معاملاتی را برای خودتان طراحی کردید، باید به آن بچسبید و آن را دنبال کنید:

چچراکه آن، لبه معاملاتی‌تان است. (شما باید یک لبه معاملاتی قابل‌تعریف برای خود داشته باشید تا بتوانید آن را طی زمان کافی اجرا و پیاده‌سازی کنید تا اوضاع را به نفع خود تغییر دهید) اما اگر لبه معاملاتی شما صرفاً اندیکاتورهای درهم‌وبرهم، اخبار و احساسات است، شما دیگر معامله نمی‌کنید؛ بلکه در حال پذیرش ریسک بالایی با بازدهی کم!

معامه‌گران اغلب دوست دارند سریع به سود بالایی در بازار سهام دست یابند. آن‌ها آن‌قدر عجله دارند که برای خودشان فرصت‌هایی را می‌سازند که اصلاً وجود خارجی ندارند. اگر معامله‌گر بداند که چه می‌خواهد، دیگر نباید در چارت‌ها ریز شود تا بتوانید آن را بیابد. اگر دید که باید از سایر افراد بپرسد که آیا این معامله خوب است یا نه به‌احتمال‌زیاد، بداند که معامله خوبی نیست و دست‌کم، ارزش ریسک کردن سرمایه را ندارد.

معامله‌گران زیادی به حضور در بازار وابستگی احساسی پیدا می‌کنند، شاید به معامله کردن وابستگی نداشته باشید اما احساس می‌کنید باید در بازار حضورداشته باشید. احساس می‌کنید چون در بازار نیستید، پس سودی به دست نمی‌آورید یا احساس می‌کنید هرچه تعداد معاملات را بیشتر کنید، احتمال کسب موفقیت را هم بیشتر می‌کنید. اما این احساسات و تفکرات منجر به شکست و ضرر شما در درازمدت خواهند شد.
* نگران از دست رفتن فرصت‌های امروز نشوید؛ شما باید بتوانید در بازار بمانید؛ این بدان معناست که باید با کاستن از تعداد معاملات هیجانی، سرمایه‌تان را حفظ کنید. یادتان نرود گاهی مواقع ، معامله نکردن در بازار سهام خود یک موقعیت سودده معاملاتی است!

حتماً قبل از انجام معامله در بازار با سرمایه واقعی، آموزش (تالار مجازی بورس ایران) ببینید. هیچ‌کس نمی‌خواهد در بازار ضرر کند؛ بهترین راه برای جلوگیری از ضررهای غیرضروری، آموزش دیدن قبل از شروع فعالیت در بازار سرمایه است.

* اگر می‌خواهید معامله‌گر شوید، باید بتوانید معامله بر اساس تحلیل تکنیکال و یا فاندامنتال و یا ترکیبی از این دو را بیاموزید و باید این توانایی را قبل از ورود به بازار و به خطر انداختن سرمایه‌ (مازاد سرمایه اصلی زندگی) کسب کنید. (آموزش سرمایه‌گذاری و یادگیری اصول معامله‌گری در بازار سهام از طریق تالار مجازی بورس ایران).

فرهنگ سازی بورس

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *