آبان تلخ رفت؛ آذر با رشد آمد !

امروز اولین روز معاملاتی ماه آذر است اخرین ماه پاییز هم حساب می شود و میتوان جوجه ها را دقیق تر شمرد . جوجه هایی که چیزی از ان باقی نمانده و خوراک رب انار و روغن داغ اکبرجوجه ای شده و حسابی آمارشان کم شده است . جوجه هایی که سرمای پاییزی بدجوری انها را غافلگیر کرد …

انصافا ابان سختی داشتیم اولش با تعطیلی کرختی ناشی از تعطیلات تقویمی مواجه بود و اخرش هم با تعطیلی کل اینترنت کشور که واقعا نمی دانستیم چه کنیم . انگار هوا برای نفس کشیدن نبود و اینترنت که جزیی از زندگی ما شده بود به راحتی از ما گرفته شد و کار پیچیده ! انگار با منجنیق به ۲۰ سال قبل پرتاب شدیم ! در مورد بازارامروز کمی فضا باز تر شد و از دوران پارینه سنگی تماسی خارج شدیم و فضا اندکی باز تر شد و این خود نشان دهنده ارامش نسبی محیط است اما همچنان ابهامات بازار روی سر او وجود دارد .

یک نکته مهم

این است که در چنین فضایی پول های بزرگ گوشه ای نشسته و تا شرایط ارام تر و بهتر نشود فعلا فکر خود را درگیر نمیکنند این فراهم شدن شرایط چه در حوزه سیاسی چه اقتصادی و چه بودجه ای و چه گزارش شرکت ها خواهد بود . امیدوارم یکی یکی این ابهامات از سر بازار برداشته شود تا اوضاع بهبود نسبی را پیدا کند . واقعا اگر این اتفاقات نبود چند رویداد مهم در روزهای اخیر رخ داد که هر یک به تنهایی می توانست موتور محرک بازار باشد . یکی از مهم ترین انها حمایت رهبری از بازار سرمایه و بورس بود که تشویق مردم به حضور در بازار اتفاقی بود که سابقه نداشته ولی لابلای خبرهای مختلف و قطعی اینترنت حسابی گم شد و محو گردید.

رویداد دوم

رشد نرخ دلار بود در همین شرایط قیمت انواع مختلف کالاها دوباره رشد کرده و این موج هنوز به بازار نرسیده است ولی این موج رشد قیمت دلار و کالاها و تسعیر هم اتفاق دومی بود که باعث شد کمی بازار دلگرم تر باشد ولی هنوز خود را روی قیمت تابلو نشان نداده است .رویداد سوم و چهارم هنوز رخ نداده و اتفاقا دو ابهام بزرگ بازار هم در همین رویداد است .

رویداد سوم که به زودی و طی ۳ الی ۴ روز اتی رخ میدهد گزارش های ماهانه است که راهی بازار میشود و بهبود نسبی ان می تواند فضای قوی را در بازار رقم بزند شک نکنید در یک ماه نیمه تعطیل و پر ابهام که انتظاری از شرکت ها نیست اگر این موج گزارش های بتواند با فروش خوب تکرار شود بازار انرژی قوی را خواهد گرفت و رویداد چهارم یکی از بزرگترین و خاص ترین ابهامات فعلی بازار است.

همه دعواها سرهمین است دولت بودجه را میخواهد ببندد و برای همین دست به سمت بنزین و سایر موارد رفته است او ناچار به این کار است و این اتفاق هم رخ داده است . اما ترس بازار از بنزین نبود ، بازار می ترسد که دولت ناگهان بخواهد راه های درامدی غیر منطقی را امتحان کند از گرفتن مالیات های مختلف تا نرخ گاز و برق و … بازار از این موضوع می ترسید و این درست همان اتفاقی است که خیلی ها منتظرند رخ دهند ولی این روزها شایعات در مورد این موضوع نیز زیاد است برخی از ارائه بودجه ۱ دوازدهم یا ۲ دوازدهم خبرمیدهند و برخی دیگر از منصرف شدن دولت در این حوزه حرف میزنند ولی هر چه هست هنوز این ریسک روی سر بازار است و پول های بزرگ کمی صبوری میکنند تا شرایط سپری شود.

به هر حال بازار می تواند خوب باشد اگر زمین بازی برای او فراهم شود او بازیگر قهاری است و به سرعت و با قدرت از شرایط استفاده میکند هر چه فضا ارام تر باشد چه در حوزه اقتصادی و چه سیاسی احتمال رشد بازار سرمایه قوی تر است .

حرف اخر را بزنیم و برویم …

در مورد صحبت های رهبری در حوزه بورس صحبت شد ولی بخش دیگری از این صحبت ها در مورد احتمال ادامه تحریم و تکیه بر صنایع داخلی بود ولی انچه برای بازار مهم است نرخ دلار است بار قبل این نرخ ارز بود که دست بازار را گرفت و او را بالا برد به نظر نوع نگاه فعلی در اقتصاد نشان میدهد کاهش نرخ دلاری در کار نیست و این اتفاق به زودی با رونمایی از بودجه مشخص تر میشود ولی هر چه تب دلار داغ تر و روند او ارام و نرم صعودی باشد بازار هم همراه خواهد بود .

فقط فعلا بازار دارد کمی فنر خود را جمع میکند اگر روند اتفاقات عجیبی برای بازار رخ ندهد بازی می تواند دوباره سرو شکل جدید تری به خود بگیرد . این یکی از امیدواری های بازار ماست که دوباره برخی برای فرار از تورم این طرف ها پرسه بزنند ولی هنوز پول های بزرگ جرات حرکات بزرگ را ندارد !

بتا سهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *