حال خوش !

بازار امروز شاید خیلی مثبت نبود ولی حال خوشی داشت ! حالی که جنب و جوش و گردش و افزایش حجم و بازی های نوسانی را بیشتر نشان میداد .
پیرمردی در اقوام داشتیم که سن و سالی از او گذشته بود ولی عملکرد و حرف و رفتار او قبل و بعد از دوپینگ حسابی با هم فرق میکرد قبل دوپینگ بی حال و خسته و عصبی و بعد دوپینگ انقدر حرف میزد که خسته میشد و شوخ و بذله گو ! اصلا ادم دیگری میشد . فرق این دو حال یک نصف روز عملیات مهم بود که او را از این رو به ان رو میکرد .

حالا بازار ما هم انگار ابان ماه یکی از بدترین و سخت ترین ماه های خود که دایم بی حال عصبی و منفی بود را کم کم پشت سرگذاشته و ابزار دوپینگ او جور باشد حال او هم می تواند بهتر شود . تاکید میکنیم به شرط جور بودن ابزار ! نه این که دولت از راه برسد و حال خوش ایجاد شده را نیز سرکوب کند ! انصافا امروز بازار حال بهتری داشت خبر منفی به او نرسیده و تحولات سیاسی هم کم کم فروکش میکند و حالا بازی بازار دست خبرهای بنیادی گزارش ها و بودجه است .

نقطه بسیار خوب و امیدوار کننده این دو روز رشد ارزش معاملات است که بازار را کمی خوش بین کرده است

اما بعد از فروکش کردن تحولات سیاسی بیایید با هم مرور کنیم ببنیم چه به دست اوردیم و چه از دست دادیم ؟!

به نظر انچه از دست دادیم را ابتدا مرور کنیم . طی انچه اتفاق افتاد ما چیزی که از دست دادیم کمی ضریب اطمینان و اعتماد است که خود را باید در دور شدن برخی پول های بزرگ از بازار نشان دهد امری که تا حدودی رخ داده ولی می تواند در یک فرایند ارام سیاسی و خالی از ریسک دوباره اشتی کند . ببنید بازار هم البته در همه سهم ها به صورت همه گیر رشد نکرده و نمیکند این روزها ابتدا بازار سراغ سهم های پروژه محور رفت و بعد هم سراغ برخی سهم های خاص و هنوز ترس در وجود بازار از بودجه و عوامل دیگر وجود دارد هنوز بازار می ترسد اتفاقات ناگهانی رخ داده و فضا تغییر کند . البته خیلی دیگر زمانی نمانده است ولی به نظر کار دشوار است و پیچیدی های خود را دارد و بازار هم ریسک های خاص خود را می بیند.

این روزها باید ریسک و سود را با هم دید

اگر عزیزان بودجه را میبینند دلار را هم باید نگاه کنند در مجموع نه خیلی بدبین باشیم و از ترس اتفاقات خود کشی کنیم و نه خیلی خوش بین ولی شک نکنید دولت برای نرخ ها خواب هایی دیده و یک باردیگر از عزیزان در بورس میخواهیم قبل از مطرح شدن اعداد چانه زنی ها را داشته باشند . البته فردا سعی میکنیم مفصل تر در مورد اعداد صحبت کنیم ولی به نظر راهکارهای دولت این که فقط یک طرف قضیه را نگاه کند منطقی نیست .

نکته دیگر زمزمه هایی از دو نرخ مهم نیز شنیده می شود یکی نرخ اوراق و دیگری نرخ دلار .

به نظر بودجه امسال در این دو نرخ کمی چالش برانگیز باشد زمزمه هایی از انتشار حجم وسیع اوراق به گوش میرسد که این موضوع از یک جهت می تواند نگرانی را ایجاد کند که انتشار این حجم وسیع نرخ را ممکن است کمی افزایش دهد و این خبرخوبی برای بازار نیست مگر کنترل دقیق و درست و خاص صورت گیرد . اما نرخ دوم جذاب تر است گویا دولت قصد ندارد در بودجه نرخی را اعلام نماید به خصوص در دلار ولی زمزمه ها و شنیده ها از قطعی شدن محاسبات با نرخ ۱۱هزار تومان خبرمیدهد که این نرخ می تواند بستن کف دلار و سیگنال دهی به بازار باشد که نرخ دلار های پایین دیگر فراموش می شود و این رویداد خوبی است .

این که بازار چه برداشتی میکند هنوز زود است ولی ۲ توصیه مهم داریم

اولی به عزیزان در سازمان بورس ! جان هر که دوست دارید قبل ازاین که به شکل هیجانی نرخ ها به بازار اعلام شود با عزیزان در سازمان برنامه بودجه و وزارت اقتصاد جلسه برگزار گردد که تا جایی که امکان دارد اثرات منفی این تصمیمات را ببینند و ان را هم در ذهن داشته باشند و یا تعدیل کنند . ۲- عزیزان در بازار صرف یک خبر شروع به فروش سهم نکنند شاید شکل خبرها و نرخ ها منفی باشد ولی باید اثرات ان را دید و یا خلاصه تر بگوییم برای یک دستمال قیصریه را به اتش نکشید ! فردا در ستون شایعات در مورد برخی نرخ ها مفصل تر صحبت میکنیم که اثراتی را روی گروه پتروشیمی و نیروگاهی داریم ولی این طور نیست که بشود گفت یک فاجعه در پیش است …

بتا سهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *