آشتی پول با بازار!

امروز بعد از مدت ها بازار از ته دل میخندید خوشحال بود و نمیتوانست شادی خود را مخفی نگاه دارد ! او امروز شاهد یک مراسم نصف و نیمه اشتی کنان هم بود جریان پولی که از بازار دور شده بود و قهر کرده بود و روی مبل میخوابید امروز کم کم اخم هایش باز شده و لبخند میزد و خلاصه با زندگی اشتی کرده بود!

در این فرایند اشتی اتفاقات زیادی موثر بوده

ولی شک نکنید یکی از مهم ترین انها روند نرخ دلار است که باعث شده چشم انداز تورمی در بازار دوباره تقویت شود و جریان پولی که فکرمیکند از تورم عقب خواهد بود به فکر حضور در بازارباشد . تقریبا می توان گفت دوباره شاهد برگشت برخی پول های پارک شده کنار بازار هستیم و درست این ترجمه همان حرف قبلی است که خرید اوراق را به صلاح نمیدانستیم و معتقد بودیم این حداقل سود را می توان از بازار هم دراورد . حالا با این رشد نرخ دلار همه به این نتیجه رسیده اند که احتمالا حرکت بعدی از سوی بازار است ولی این موارد به همین سادگی هم نیست و باید از روی موانع مختلف گام برداریم که یکی از انها بودجه است . امروز در مورد این رویداد مهم کمی بیشتر شفاف سازی خواهیم کرد .

ترس بازار این روزها از رویدادهای مختلف به خصوص بودجه زیاداست و تا حدودی هم حق دارد .

بازار شده حکایت ان دختر بچه ای که مراسم دامادی همبازی اش بود میگفتند تو چرا گریه میکنی میگفت میدانم دارند برای من تیز میکنند! خلاصه وقتی بنزین این طور شد فعالان بازار در تب و تاب این موضوع بودند که نکند دولت برای جیب انها نیز برنامه داشته باشد به قولی دارد برای انها تیز میکند ! در شب گرانی بنزین هم عرض کردیم دولت مثل آب خوردن نرخ بنزین را که با معیشت مردم مرتبط است و هر روز ان را حس میکنند افزایش داد و از ۱۰۰۰ به ۳۰۰۰ تومان رساند. روزهای قبل در گزارش بازار مینوشتیم دولت بی پول ترسناک است به خصوص برای ما بورسی ها …

ترسی که این رشد نرخ بنزین به نظر ایجاد میکند این است که دولت سر بقیه نرخ ها و نهاده های انرژی چه بلایی میخواهد بیاورد . خوش بین باشیم میگوییم قطعا منطقی فکر میکند رشد انرژی ها یعنی بر هم ریختن فضای تولید و بیکاری و … ولی اگر بد بین تر شویم او احتمالا برای بقیه نهاده های انرژی هم خواب هایی دیده … به نظر کل ماجرا همین است … این طرز فکر بازار در مقطع فعلی استاما در واقعیت چه خبر است

اما امروز برای اولین بارمیخواهیم برخی از امار و اطلاعات مهم از بودجه را بیان کنیم

که بازار بتواند حداقل تجزیه و تحلیل درست تری از این شرایط داشته باشد البته این اطلاعات که به دست ما رسیده قطعا نهایی نیست و تا روز بودجه ممکن است تغییراتی را شاهد باشیم ولی شکل و شمای کلی و خط فکری دولت را نشان میدهد .ببنید بازار به بودجه بسیار بد بین شده و تا بیخ بدترین شرایط را در قیمت ها لحاظ میکند ولی طبق اخباری که رسیده بودجه انقدر ها هم وحشتناک نیست ولی ابهامات زیادی دارد و بازهم تاکید میکنیم هنوز چیزی نهایی نشده است .

قبل از هر چیزی باید گفت

بودجه امسال حداقل فروش و درامد نفت را دارد و بیشتر تکیه درامد دولت بعد از درامد های نفتی در مالیات ، فروش سهام و به خصوص انتشار اوراق است . اولین مورد بودجه انتشار گسترده اوراق است که می تواند مهم باشد ببنید اوراق گسترده تا وقتی نرخش همین باشد ترسی ندارد ولی اگر منجر به افزایش نرخ ها شود برای بازار اتفاق خوبی نیست این از نرخ اوراق .

در بحث سهام

بی تعارف اگر قصد فروش دارایی ها را دارید باید بازار حال و روز خوبی داشته باشد در این شرایط فعلی حرف از فروش دارایی ها بیشتر باعث خنده می شود پس اگر دولت قصد فروش و تامین مالی از بازار را دارد باید این فضای کسب و کار را رونق ببخشد در سوی دیگر در رابطه با سهام های دولتی نیز باید گفت در سال ۹۹ بالاترین درصد تقسیم سود لحاظ شده است تا از شرکت های دولتی و شبه دولتی اخذ گردد.

موضوع بعد نرخ دلار است گویا در حالی که ابتدا قرار بود نرخ ۴۲۰۰ در بودجه حذف شود با دستور ریس جمهور این نرخ باقی مانده و یکی از نرخ های تامین کالاهاست در مورد نرخ دیگر گویا قرار بر عدم اعلام نرخ است ولی با ضرب و تقسیم ها نرخ تسعیر حوالی ۱۱ هزار تومان خواهد بود که اگر این عدد صحیح باشد سیگنال مهمی برای بازار ارز است و حتی برخی رشد اخیر ان را ناشی از همین موضوع می بینند . یعنی نرخ دلار اگر این مورد باشد خبرخوبی برای بازار است . در مورد نرخ دلار و لحاظ کردن تورم و اثرات ان در سال بعد در مطلبی جدا در روزهای اتی صحبت میکنیم ولی همین حالا که می نویسیم دلار ۱۲۴۰۰ است و صرافی ملی دلار را ۱۲۰۰۰ کرده و نشان میدهد نرخ ۱۱ هزار غریب نیست.

اما ان چیزی که بازار این روزها از بودجه میخواهد ۳ نرخ است :

برق گاز مالیات ها ! از مالیات آغاز میکنیم گویا مالیات ها نیز با دستوراتی از سوی رئیس جمهور شیبش کم شده و افزایشی ۲۵% را نسبت به دوره سال ۹۷ دارد حالا این کهجزئیات ان چیست نمیدانیم ولی به نظر تغییرات اساسی را شاهد نباشیم . در مورد این موضوع هنوز به طور روشن بحث ها مطرح نشده ولی به نظر اتفاق عجیبی در مورد مالیات ها قرار نیست رخ ندهد مگر شرایط خاصی در پیش باشد .

در مورد نرخ گاز و برق ابتدا در مورد برق باید گفت که دولت به این جمع بندی رسیده نرخ برق قطعا باید افزایش داشته باشد ولی انگار از اعلام ان کمی هراس دارد از همین رو هنوز تصمیم گیری قطعی نشده است در مورد نرخ سوخت سرفصل دارمد از نرخ سود ۵ برابر شده ولی گویا نرخ سوخت پتروشیمی و سایر صنایع ۱۳۰% رشد میکند اما در مورد نرخ سوخت داده شده به نیروگاه ها عدد بیشتر است و حتی برخی از چند برابر شدن این نرخ خبرمیدهند این قطعا یعنی واقعی شدن نرخ ها ولی ایا این طرف دولت حاضر به خرید برق به قیمت ازاد است ؟! قاعدتا باید باشد وگرنه ازادسازی معنا ندارد.

در مورد نرخ سوخت و رشد ۱۳۰% خیلی عجیب نیست به نظر بازار انتظار بیشتر ازاینها را داشته و ولی بازهم اثرات کاهنده در سود دارد و باید دید در سال ۹۹ در دلار چه اتفاقی رخ میدهد و می تواند این سود پوشش داده شود یا خیر . دقت کنید میانگین فروش دلار در سال ۹۸ حدود ۱۱ هزار تومان بوده اگر این عدد در سال ۹۹ ۱۲۵۰۰ هم باشد کل اثرات فعلی نرخ ها از بین می رود ! ولی بودجه انقدر ها هم که برخی فکر میکنن ترسناک نیست البته نرخ برق هم باید منتشر شود و ببنیم چه اعلام می شود …

حرف این است که

بازار بیش از اندازه ترسیده و ان طرف این بازی اتفاقات مثبت را هم باید دید جایی که دلار احتمالا رشد کند و در گزارش ابان و اذر و بعد ۹ ماهه نیز سود شرکت ها خیلی کم نشود ان وقت است که بازار دوباره با خود میپرسد پس این همه کاهش و بد بینی برای چه بوده و دوباره شروع به خرید میکند . این پروسه باید طی شود و بازار شفاف شود بعد انتظار روند و حکرت بعدی را داشت . ولی شرایط بازار امروز نشان میداد که داشته های ما به خصوص در ترخ دلار و این نرخ جبران کننده این هزینه ها شده و بعد از بودجه وضعیت بازار بهتر و بهتر می شود.

بتا سهم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *