جوجه سبز پاییزی !

بازار یکی یکی قله هایی که در مهر و ابان از دست داده بود پس میگیرد و مثبت پیش می رود تا حداقل اخر پاییز بتواند شرمنده شمارش جوجه ها نباشد و وضعیت بهتری را رقم بزند .
امروز شاهد آغاز بسیار خوب و تمام عیار بازار بودیم جایی که فتح سنگر به سنگر قله هایی که از دست داده بود را در پیش گرفته و پیش می رود و با صدای بلند و از ته دل می خندد . پول های بزرگ و کوچکی هم که برای بازار ریسک های عجیب و غریب می تراشیدند انگار ان حرف ها و ریسک ها را فراموش کرده و دنبال اعتبار بیشتر هستند .

یعنی واقعا امروز ان حرف ها و آن ریسک ها برطرف شده ؟ قیمت ها اور پرایس نیستند ؟!

به نظر این رفت و برگشت بازار یک درس بزرگ برای برخی تحلیل گران داشت حداقل شرایط اقتصاد کلان کشور را در راستای پرتفوی خود تجزیه و تحلیل نکنید که تا ۱ هفته قبل که نخریده بودید همه چیز تیره و تار بوده و امروز دوباره همه قیمت ها گل و بلبل شده اند ! این را نوشتیم چون اتفاق مهمی در پیش داریم به نام بودجه و تحلیل ها دوباره آغاز می شود … ولی به هر حال بازار امروز و چند روز گذشته با کمک جهش ارزی که رخ داده و گزارش نسبتا خوب شرکت ها در ماه ابان روند مثبتی گرفت و جریان پول هم به خوبی این روند را تایید میکند …

باید اذعان داشت با وجود برگشت این پول ها ریسک ها هنوز سرجای خود باقی است ولی توصیه ما این است که همه مسائل را باید منطقی نگاه کرد . فعلا بزرگترین چالش ۲ هفته آتی بازار همان بحث بودجه است دولتی که بی پول بوده و امکان این که هر عددی را در بودجه بر شرکت ها تحمیل کند وجود دارد ..

این روزها شاهدیم دوباره در بین فعالان بازار تب بودجه و منفی گرایی ناشی ازان داغ شده است . بارها نوشتیم عزیزان در بازار همیشه دوست دارند همه چیز را بزرگ نمایی کنند . نمیدانیم چرا این طور است . اظهار نظرها هم که متاسفانه اکثرا با پرتفوی گره خورده تا دیروز بسیاری نقد بودند بازار پر ریسک بود و امروز که خریدند بازار تورمی و هزار حرف دیگر ولی سعی کردیم همیشه به این مسائل منطقی نگاه کنیم و حالا به بودجه باید این دید را داشته باشم .

بودجه

در مورد بودجه قبل تر صحبت هایی شده بود ولی سرفصل کلی ان از رشد چشم گیر سوخت نیروگاه ها ، رشد ۱۳۰% احتمالی در نرخ سوخت صنایع ، رشد احتمالی ۲ برابری نرخ برق ، رشد دلار به ۱۱ هزار تومان و … از مهم ترین انهاست . قطعا اثرات کاهنده در سود را داریم ولی یک نکته را بررسی کنید ،نرخ فروش شرکت ها در سال ۹۸ نرخ فعلی نیست و این اثرات کاهنده سود را باید کنار اثرات جریان فروش گذاشت مثلا دلاری که میانگین در سال ۹۸ برای شرکت ها ۱۰۹۰۰ تومان بوده در سال ۹۹ میتواند بالای ۱۳ هزار تومان باشد و یا موارد دیگر در نرخ ها و این نشان میدهد نباید هیجان زده رفتار کرد .چه امروز در سمت خرید و چه فرداها در سمت فروش !

اما بررسی این اثرات یک بخش است و این که بازار تا حدودی ان را در قیمت ها لحاظ کرده ولی نحوه گفتمان و اعلام ان بحث دیگر و امیدواریم سازمان بورس به خوبی این موضوع را بتواند مدیریت کند و این نرخ ها در مقطع منطقی خود به بازار برساند . وزارت اقتصاد و سازمان بورس نقش اصلی را برعهده دارند .
و نکته اخر در مورد بودجه این که روزهای قبل نیز عنوان شد بسیاری از این شرکت ها شبه دولتی هستند یعنی دولت از یک سو هزینه انها را بالا می برد و از سوی دیگر غیر مستقیم درامد خود را کاهش میدهد ای کاش عزیزان در سازمان بورس و مجلس بتوانند دولت را قانع کنند که راه های بهتری برای درامد وجود دارد . این ساده ترین کم بازده ترین راه است …

و اما نکته اخررا بگوییم و برویم …

ببنید در مورد افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها … در بازار برخی سهم ها فقط و فقط به این واسطه رشد کرده و مثبت هستند و امید بسیاری از فعالان بازار به این افزایش سرمایه هاست به نظر با گذشت نزدیک به ۸ ماه از سال و باقی ماندن کمتر از ۴ ماه این حق سهامداران است که اطلاع رسانی ویژه شرکت ها را در مورد این موضوع بدانند .

به نظر سازمان بورس باید عزم خود را جزم کرده و یک بار این موضوع را به شرکت ها تملیف کند و انها هم اطلاع رسانی تکمیلی را داشته باشند در حال حاضر همه چیز بر مبنای حدس و گمان و شایعات است و به نظر این بدترین اتفاق ممکن است . به زودیو با مطرح شدن بودجه ابهامات بازار به اندازه کافی زیاد می شود بهتر است حداقل با این نوع شفاف سازی ها ۱- مسیر بازار روشن تر شود ۲- مدلی برای شفاف سازی های بعدی ناشی از اثرگذاری بودجه دولتی باشد .

بتا سهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *