شور شیرین پاییزی !

امروز عجب روزی بود واقعا یک روز بیاد ماندنی که ماه های مهر و ابان کمترش را دیده بودیم . فکر میکردیم نیمه دوم بازار نفس کم بیاورد ولی کم که نیاورد هیچ دست بزرگان را هم گرفت و فولاد و فملی که تا امروز حجب و حیا میکردند و وسط میدان نمی رقصیدند با اهنگ بازار امروز حسابی خودشان را خالی کردند و بازار و مجلس داغ داغ بود . امروز بازار نیمه دوم ، نیمه مربی ها را هم برد تا فردا با انرژی کافی به استقبال ۳۲۰ هزاری برود که مدت ها برای فتح او نقشه کشیده است.

اما چه شد که به اینجا رسیدیم و شاهد برگشت تمام عیار بازار هستیم و حجم ها به دوران اوج خود نزدیک می شود …

شاخص گام به گام پیش می رود و در فکر فتح الفتوح جدید است . در دوران سختی که پشت سرگذاشتیم برخی عزیزان ریسک های بازار را زیاد دیده و شروع به خروج پول کردند در همان مقطع عنوان شد این فرصت خوبی است که اصلاح پرتفوی کرد نه از بازار فرار نمود ! چرا که بازارهای رقیب خیلی رمقی ندارند و این پول نمی تواند جایی برود . اما ان پول منتظر ریزش بیشتر بازار بود تا در قیمت های بهتر سوار بر سهم ها شود و از سوی دیگر قیمت بسیاری از شرکت های بازار را نیز پر ریسک و اور ولیو می دانست در مورد این بخش دوم حرف زیاد است که ما هم صحبت هایی داریم ولی هر چه این عزیزان منتظر ماندند قیمت ها کم نشد تا این که شرایط ناگهان تغییر کرد .

گزارش های ماهانه رسید که انصافا خوب بودند و فراتر از انتظار ، دلار رشد کرد ، چشم انداز کشور تورمی شد و خلاصه شور خرید دوباره در بازار ایجاد شد این شور خرید هنوز همه گیر نشده بود و حتی هنوز هم برخی تردید دارند ولی امروز با روشن شدن ابعاد دقیق تر و خاص تری از بودجه و فاز دلار کمی فضا مثبت تر شد .

به طرف زنگ میزنند میگویند بیا عمویت رو به موت است و نفس های آخر را میکشد !

طرف میخواست حاضر شود که برود پیراهن مشکی پوشید همسرش به او گفت چرا مشکی میپوشی هنوز که نمرده گفت بالاخره تا من برم میمیره امادگی رو داشته باشم . حالا حکایت بچه های بازار همین بود که هنوز بودجه را نداده و ندیده پیرهن مشکی را برای بازار برتن کرده بودند و تا بیخش را بریده بودند ! البته تاکید میکنیم تا بودجه منتشر نشود نمی توان چیزی گفت و همه چیز مبهم است ولی حداقل انچه امروز به عنوان گمانه زنی های بودجه منتشر شده بود برای بازار اتفاق تلخ و غم انگیزی نداشت این تازه اغاز مسیر است به نظر در این مسیر اتفاقات جدیدی رقم میخورد که سرنوشت بازار تغییر میدهد .

دلار را داریم که زیر ۱۲۵۰۰ به این راحتی ها نمی آید و این خود افزایش حجم در بورس کالا و رشد تسعیر در شرکت ها را رقم میزند و بعد تازه گزارش ماهانه شرکت ها را داریم در اذر به نظر وضعتی خوب خواهد بود و بعد دی هم شرایط ماهانه و گزارش های ۹ ماهه را پیش می بریم و در مجموع فضای بازار برای یک مسیر صعودی ارام و رام و نرم می تواند اماده شود. همین حالا به بورس کالا نگاه کنید ۴۰% بیشتر از مدت مشابه است .

دو قله پیش روی چارتیست ها

به هر حال این چشم انداز کلی بازار است و برای چارتیست ها موضوع جور دیگری تعریف می شود انها فعلا دو قله پیش روی خود می بینند و تمام فکر و ذکر انها فتح این دو قله است یکی ۳۲۰ هزار که فردا با ان درگیریم و دیگری ۳۳۰ هزار که به نظر برای فتح ان یکی نباید خیلی عجله کرد و باید متر به متر این زمین را گرفت و به قله رسید . به نظر از بعد روانی در هر دوی این اعداد کمی شاخص دل دل میکند ولی لازم است که دو نکته مهم را داشته باشیم . اسمش را میخواهید هر چه هست بگذارید از مهندسی تا دوپینگ ولی به نظر بازار سرمایه برای گذر از این پیچ تاریخی نیاز به ابزار های جدی و جلوگیری از بسیاری اتفاقات دارد .

به نظر بازی با برگ های برنده و دور ریختن افکار منفی یکی از مهم ترین اتفاقات برای طی کردن این ۱۵ هزار واحد است . برای هر روز این ۱۵ هزار و این مقطع باید برنامه داشت . می توان پول ها را تشویق کرد و بازار را رونق بخشید و می شود بیخیال فقط نظاره گر بود . امیدواریم عزیزان منفعل نباشند و یک باردیگر به دولت یاداوری شود که این بازار می تواند نقدینگی را که همچون سگ دوبرمنی هر مقطع جایی را گاز میگیرد در این قفس مشغول کرده و بیشترین منفعت را نیز از کنار ان ببرد . امیدواریم همه عاقل باشند.

و حرف آخر

این که برخلاف برخی عزیزان که حالا همه به بودجه خوش بین شده اند معتقدیم باید واقع بین بود باید کمی صبر کرد ارقام دقیق تر و روشن تر شود شاید بودجه در فضای فعلی خطرش تا حدودی کم شده باشد ولی شبیه این جعبه پاندورایی است که باز می شود و ممکن است هر چیزی از ان بیرون بریزد … ما چه در قبل و چه شرایط فعلی معتقدیم از ترس بودجه نباید خودکشی کرد اعداد فعلی انقدرها هم وحشتناک نیست ولی هنوز نمی شود قطعی گفت خطر و ریسک بودجه از سر بازار برطرف شده اما یک نکته را بازهم تاکید میکنیم اثرات کاهنده سود در هزینه ها را کنار رشد اتی دلار بگذارید زود قضاوت نکنید …

بتاسهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *