ویوا کامبک !

از سالگردش گذشتیم ولی بازی ایران و استرالیا را به یاد دارید که ۲ گل خوردیم و بعد با یک کامبک تمیز به بازی برگشتیم و به جام جهانی رفتیم . شاید بتوان با قطعیت گفت شادی ان روز قشنگ ترین و بهترین شادی دسته جمعی تاریخ این مملکت بود . بگذریم … بازار امروز از ان کامبک های قشنگ را داشت حالا نه به خوشگلی ایران و استرالیا و نه به روحیه بخش بودن حرکات عابدزاده ولی از انها که مدت ها بود بازار دلش میخواست و نداشت . بازار امروز به این کامبک به شدت احتیاج داشت تا نشان دهد موجی که ایجاد شده موج کوتاه مدتی نبوده و یک نسیم موقت نیست این موج قصد خرید و تغییر فاز نسبت به بازار را دارد عزم اعداد بالاتری را کرده است . برگشت امروز به نوعی پاسخ به برخی ابهامات هم بود که بازار ایا درگیر رویداد های مختلف می شود یا خیر …

بحث اصلی گزارش بازار امروز از همین جا اغاز می شود که سناریو بندی روزها و هفته های پیش روی بازار چیست و چه میتواند باشد . حالا درست است که ما روزهای قبل معتقد بودیم بازار از ترس بودجه خودکشی کرده بود ولی یک منفی ریز و یک چالش احتمالی را فکر میکنیم در هفته های بعد با بودجه داشته باشیم ولی بازهم میگوییم اثرات بودجه ای بسیار ضعیف است . البته ان چیزی که بازار را ازار میدهد نرخ های بودجه نیست ابهام متعدد ان است ولی انچه مشخص است هدف معلوم است هدف رشد بازار و رسیدن در ابتدا به قله ۳۳۰ و بعد هم حرکت های بعدی است و مهم این است که بازار بتواند بعد از ارائه بودجه با درک و تجزیه تحلیل درست از این مرحله نیز عبور کند .

شکل بازار به نظر این طور می اید که…

ما از ۳۲۰ عبور کرده و به مانع بعدی یعنی ابهامات بودجه میرسیم در این مسیر هر خبر می تواند این کشتی را از سوی به سوی دیگ ببرد ولی دلار نقش اساسی در این بازی دارد و در سوی دیگر هر چه به پایان اذر نزدیک تر شویم وضعیت بهتر خواهد شد چرا که تب و تاب بودجه نیز کم می شود و اوضاع بازار با گزارش های ماهانه می تواند بهتر شود .

نقطه بعدی مثبت احتمالی بازار را گزارش های ۹ ماهه می بنیم و تازه در این بین از آخر اذر موج تجدید ارزیابی ها تشدید می شود و این نیز خود عاملی برای حرکت بازار می شود . در کل اگر بازارهای جهانی را کنار بگذاریم تعداد رویداد های مثبت پیش روی بازار بیش از یک رویداد منفی احتمالی بودجه است و تازه این رویداد هم با این نرخ ارز پوشانده می شود . تازه بازارهای رقیب هم جایی ندارند که بروند !

فردا سعی خواهیم کرد در مورد بازارهای رقیب مفصل تر صحبت کنیم

ولی به نظر اتفاقا یکی از دلایی که در بازار فعلی جریان نقدینگی بیشتر شده همین ضعیف بودن بازار های رقیب نسبت به بازار سرمایه است مثلا در بحث نرخ سود که یکی از قوی ترین بازارهای رقیب برای پول های بزرگ است .

در هفته های قبل بارها عرض کردیم نرخ سود اوراق برای ماه های پیش رو با این نرخ تورم جذاب نیست و از سوی دیگر برخی نگران افزایش نرخ سود در سال بعد را دارند که به نظر بانک مرکزی با وجود چاپ سنگین پول جلوی این افزایش نرخ را با عملیات بازار باز خواهد گرفت . گویا بندی دربودجه مصوب شده است که این موضوع را تایید میکند دیروز هم عرض شد برخی فعالان بازار از افزایش احتمالی چاپ اوراق اسناد خزانه در سال ۹۹ و افزایش نرخ سود این اوراق و لطمه به بازارسرمایه نگران بودند .

شنیده می شود بندی در لایحه بودجه اورده شده است که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است اسناد خزانه اسلامی ارائه شده توسط دستگاه‌های اجرایی را بعنوان سپرده قانونی بانک عامل منظور نماید این خود می تواند تقاضای خوبی را برای این اوراق ایجاد کرده و عاملی برای ثبات نرخ سود و حتی کاهش ان باشد.

حرف آخر …

دیروز نکاتی در مورد بودجه نوشته شد که با پیغام های متعددی در مورد این نوشته ها مواجه بودیم برخی ان را منفی و برخی مثبت می دانستند برخی هم خواستار توضیح بیشتر بودند . قبل از هر چیز بیان کنیم تمام موارد پیشنهاد سازمان برنامه به دولت بوده و هنوز تایید یا تصویب نشده و دیروز هم عرض شد که امیدواریم مدیران سازمان بورس و وزارت اقتصاد همه جوره و تمام قد از بازار دفاع کنند .

ولی بحث بر سر وضع ۲ نوع مالیات بوده یکی مالیاتی که شرکت ها برای حضور در بازاربورس و فرابورس و سهام شناوری دریافت میکردند بوده که گویا این عدد ۲٫۵% از سود می شود و بخث بعدی این بود که در سال ۹۹ دولت میخواهد یک مالیات کوچک صادراتی بر برخی از انها وضع کند برای انهایی که محصول خام صادر میکنند و و یا خیلی با سامانه نیما همکاری ندارند.

این موضوعی بوده که از سمت سازمان برنامه پیشنهاد شده البته همان دیروز خبرهای دلگرم کننده ای رسید که مذاکره برای حذف ان اغاز شده و امروز هم زمزمه هایی را شنیدیم که از طریق سازمان و وزارت اقتصاد به شدت با موضوع مخالفت شده است و بحث منتفی شدن ان هم هست . سعی میکنیم فردا اخبار تکمیلی را بدهیم ولی اگر هیمن موضوع نیز منتفی باشد باید گفت بودجه برای بازار خطر خاصی نخواهد داشت و اگر هم باشد بحث های کوچک چند روزه است .

بگذریم

بحث در مورد بودجه زیاد است و فردا تقریبا اعداد تکمیل شده و به مجلس فرستاده می شود فردا و روزهای بعد می توان دقیق تر صحبت کرد ولی در هر صورت امروز بازار با شرایط خوبی مواجه بود و خوب هم معامله شد انصافا امروز برگشت بازار روحیه فعالان بازار را بالا بردو رویداد مهمی بود .به نظر فردا اغاز خوبی را در بازار داریم ولی نوع خریدو فروش ها جوری است که چهارشنبه و احتیاط نسبی را با خود به همراه دارد . فردا بازار در به در دنبال خبرهای مثبت است و شاید این کمک بودجه ای و خبر بودجه ای خبرخوبی باشد .

بتا سهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *