۱) عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر ضرورت تعیین تکلیف هر چه سریعتر لوایح مربوط به FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که در صورت نپیوستن به FATF روزنه‌های تبادلات مالی و تجاری با کشورهای دیگر هم از بین می‌رود.

۲) هند سال آینده واردکننده محض سنگ آهن خواهد بود چون ۲۴ معدن بزرگ سنگ آهن این کشور تعطیل شده و این مساله منجر به تقویت قیمت سنگ آهن جهانی شده است.

۳) برخی فولادسازان روسی با مشکلاتی در تولید مواجه شده اند و همین عاملی برای تقویت قیمت فولاد در CIS و طبعا قیمت محصول صادراتی ایران شده است.

۴) علی رغم مصرف داخلی الکترود گرافیتی توسط چین اما میزان صادرات این کشور در ۱۰ ماهه سال ۲۰۱۹ میلادی ۳۳۰هزار تن گزارش شده که ۵۰هزار تن نسبت به سال قبل رشد داشته است. کاهش قیمت الکترود گرافیتی به نفع فولادسازان ایرانی است که سالانه ۵۰۰میلیون دلار مصرف دارند.

۵) استیضاح ترامپ سرعت گرفته است. وی به “ارعاب شهود”، “مانع‌تراشی در مسیر استیضاح”، “سوء استفاده از روابط خارجی آمریکا برای نفع شخصی” و از همه مهمتر “درخواست از یک دولت خارجی (اوکراین) جهت انتخاب مجدد” متهم شده است.

۶) جوزپ بورل که به‌عنوان جانشین موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز به‌کار کرده است، در اولین موضع‌گیری رسمی‌اش در قبال مساله برجام گفت که «اتحادیه اروپا بزرگترین منفعت را در زنده ماندن و ادامه حیات توافق هسته‌ای با ایران دارد» بورل بر لزوم حفظ برجام تاکید دارد.

۷) با منتفی شدن انتقال سهام فاذر به مپنا، ۳۱درصد سهام این شرکت در بورس پس از آگهی عرضه می شود.

۸) سیمان کرمان توانسته ۱۰هزار تن سیمان چاه نفت به ترکمنستان صادر کند و با این کار به CIS نفوذ کند.

۹) در خصوص جنگ تجاری، ويلبر راس(وزير بازرگانى امريكا) می گوید، اينكه در همين ماه دسامبر به توافق تجارى با چين برسيم يا دسامبر سال اينده ، اهميت زيادى ندارد. مهم اين است كه توافق يك توافق معقول و واقعى باشد! كارهاى متعددى براى رسيدن به توافق با چين بايد انجام شود ، مانند تعيين حجم و كيفيت خريد چينيها از محصولات امريكا. ترامپ هم گفت به زودى مشخص ميشود كه اصلاً امكان وقوع يك توافق تجارى بين ما و چين وجود دارد يا خير.

۱۰) ژاپن خبر داده که بسته محرك مالى به ارزش ٢٥ تريليون ين¥ جهت پويايى اقتصاد تصويب شده است و به زودى بانك مركزى ژاپن از آن رونمايى ميكند!

۱۱) خزانه داری آمریکا می گوید در واكنش به افزايش ماليات عليه كمپانيهاى تكنولوژيك امريكايى در فرانسه ، تصميم گرفتيم تعرفه واردات كالاهاى فرانسوى به ارزش ۲٫۴ ميليارد دلار را پنج برابر كنيم!

۱۲) ترامپ در توئیتی یک بار دیگر به پاول حمله کرد. او به بالا بودن شاخص دلار انتقاد کرد و گفته صنعتگران آمریکایی تحت فشار هستند.

۱۳) شاخص PMI بخش خدمات چین که شامل فعالیتهای حوزه مسکن و ساخت و ساز مربوطه نیز میشود، در ماه گذشته جهش قابل ملاحظه داشته و به ۵۳٫۵ رسیده که فراتر از انتظار ۵۱٫۲ است و به همین دلیل کامودیتی ها تقویت شدند.

۱۴) خبرهایی از اجلاس اعضای اوپک منتشر شده که منجر به تقویت قیمت نفت شد.

۱۵) هر تن شمش فولاد به ۳۹۲ دلار در CIS رسید و احتمالا بورس کالای ایران نیز با رشد قیمت فولاد مواجه شود.

۱۶) علی‌اکبر مشرفی در بازدید از کارخانه لاستیک بارز کردستان گفت این شرکت همکنون با ظرفیت ۲۰هزار تن فعال است اما سال آینده ۲۵ درصد و تا دو سال آینده هم ۵۰ درصد ظرفیت کارخانه لاستیک بارز کردستان افزایش می یابد. با حضور مشرفی ۶ سایز جدید تایر به بهره برداری رسید.

۱۷) کگهر و غپینو افزایش سرمایه می دهند. توریل هم شفاف سازی در خصوص نرخ خدمات ارائه کرد. بهپاک در یک شفاف سازی از راه اندازی دستگاه پروتئین ساز خبر داد. همچنین زیر مجموعه باما و پترول به زودی عرضه می شوند.

۱۸) «همراه اول» تنها اپراتوری بوده که توانسته ظرف سه ماهه تابستان سال جاری ۹۴۳ هزار و ۱۴۲ مشترک جدید جذب شبکه خود کند، در حالیکه ایرانسل ۵۳ هزار و ۹۷۲ و رایتل نیز ۷۵۶ هزار و ۹۴۰ مشترک از دست داده است.

۱۹) بورس کالای ایران آمادگی خود را برای واگذاری اموال مازاد بانک‌ها اعلام کرده است.

موفق باشید. ۱۳ اذر ۱۳۹۸

ولید هلالات

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *