درخشش آذرخانوم !

امروز شنبه ۱۶ آذر بازار سرمایه خود را در دامن امن و سبز آذرخانوم رها کرده بود و او هم حسابی او را نوازش میداد ! جوجه هایی که قرار بود آخر پاییز شمرده شود حالا کم کم سراز تخم بیرون آورده و به سهامداران سلام میکنند . ارتش بازار سرمایه هم پشت درهای ۳۳۰ هزار قرار گرفته و صدای نفس های سربازان او امروز از بالای دروازه ۳۳۰ هزار شنیده میشد .

فتح این دروازه مسیر جدیدی است که بسیاری ان را یکی از مهم ترین مقاطع بازار میدانند تازه بعد از این فتح است که احتمالا بازیگران و فعالان جدید که با بدبینی بازار را ترک کرده بودند راهی بازار می شوند حتی کسانی که امروز در سمت فروشنده ها حاضر بودند با رد شدن شاخص از ۳۳۰ دوباه به بازار برمیگردند . از همین رو گذر پر قدرت و با صلابت از ۳۳۰ هزار یک اتفاق مهم برای بازار است .درست شبیه گذر از ۲۰۰ هزار و یا ۲۵۰ هزار و …

اگر شاخص را به عنوان یک دماسنج کلی قبول داشته باشیم و به روند ان نگاه کنیم میبینیم از اوایل مهر تا اخر ابان تقریبا بازار چله نشین رویداد های مختلفی بوده و روند نزولی شد بود در این مدت هر بلایی که فکر کنی را برای بازارو شاخص متصور می شدند از بودجه تا مالیات از رکود تا تعدیل منفی و .. ولی کم کم روند از اخر ابان تغییر کرد و فاز بازار صعودی شد . درست است که مهر و ابان خوبی را نداشتیم ولی این اذر خوش درخشیده و درخشش اذر فردا احتمالا با گذر از ۳۳۰ هزار تکمیل می شود تا از ابتدای اذر حدود ۳۰ هزار واحد شاخص رشد کرده باشد …

اما فردا

روز بسیار مهمی است تلاقی چند رویداد مهم را در بازار فردا داریم قبل از هر چیز کمی از دنیای سیاست بگوییم که فردا با مشخص شدن و نهایی شدن کاندید های مجلس جالب تر می شود ولی بحث ما این نیست بحث ما فردا مشخص شدن دقیقتر ابعاد لایحه بودجه و سپس از ان طرف برخورد شاخص با نقطه سقف خود یعنی ۳۳۰ هزار است به نظر قدرت بازار امروز خبرهای رسیده نشان میدهد فردا گذر از شاخص می تواند رخ بدهد ولی هر چیزی و هر خبری ممکن است. از همین رو شاید کمی تردید در چهره بازار فردا وجود داشته باشد . اتفاقا حتی برخی فروش های امروز هم از همین بابت بود برخی که خیلی اطمینان نسبی نداشتند این فروش ها را رقم زده و به نظر فردا بازار روز مهمی از این نظر دارد که بتواند اقناع جمعی را برای رشد قطعی بازار به دست بیاورد .

و اما سراغ برخی نکات مهم برویم …

فردا بودجه به مجلس می رود و این روزها دلار یکی از مهم ترین اهرم های حرکت بازار شده امروز یک اتفاق جالب رخ داد که بازار را به روند صعدی دلار اگاه تر و حساس تر کرده است در حالی که گارد دلار ابتدای وقت نزولی بود خود صرافی ملی نرخ را بالا برد و بعد هم با وجود این همه خبر مثبت دلار در بازار کاهشی نشد . به نظر مختصات بودجه به خوبی نشان میدهد کم کم باید با دلار زیر ۱۲۵۰۰ خداحافظی کرد دولت منابع غیرقابل دست یابی زیادی را در بودجه دیده و در نهایت به نظر محقق نمی شود .

ولی به هر حال بازار فعلا سمت افزایش نرخ دلار را می بیند و قطعا تحلیل گران هم دیگر نمیتوانند دلار را در سال اتی زیر ۱۲ هزار بگیرند این خود یک اتفاق مثبت است . اتفاقت دیگری هم در راه است که فردا به نظر کامل تر می شود طبق برخی شنیده ها بعد از ملغی شدن دو موضوع مهم در مورد برخی مالیات ها و عوارض ها در مورد حامل های انرژی هم بحث کاملا تغییر کرده است .

جزئیات اولیه از لایحه بودجه ۹۹ نشان می‌دهد

بر اساس پیشنهاد دولت در تبصره‌‌های بودجه هیچ کدام از حاملهای انرژی در سال ۹۹ تغییر نمی‌کند. در حال حاضر قیمت بنزین بر اساس طرح جدید سران قوا سهمیه‌بندی شده و بنزین آزاد با نرخ ۳۰۰۰ تومان به فروش می رسد. همچنین تاکنون قیمت گازوییل تغییر نکرده و با این پیشنهاد دولت قیمت آب، برق و گاز نیز تغییر نخواهد کرد. این موضوع بسیار جالب است و به نظر مسیر بودجه بعد از اتفاقات و شلوغی و اعتراض های اخیر کمی تغییر کرده است .

این را میگوییم تا به یک خط دیگر هم برسیم نمیدانیم ولی به نظر همینطور که مسیر بودجه تغییر کرد شاید تغییراتی را هم در مسیر سیاست خارجی داشته باشیم به نظر این موضوع طی ماه های اتی بیشتر به چشم خواهد امد ولی هر طور که به موضوع نگاه کنیم چه با دید مثبت به شرایط سیاسی و یا منفی می توان این طور نتیجه گیری کرد که فضای بازار سرمایه می تواند در هر صورت از این بازی برنده بیرون اید به هر حال این اتفاق کوچکی نیست اولین توافق ایران و دولت ترامپ بعد از سه سال است که بالاخره ان هم در این فضا انجام شده و در سوی دیگر سفر قریب الوقوع روحانی به ژاپن (اصلی ترین شریک استراتژیک آمریکا) وشاید هم مذاکره مجدد مطرح است … این را فقط گوشه ذهن خود داشته باشید و درگیر ان نشوید …

بحث اخر در مورد شاخص صحبت کنیم .

برخی میگویند با شاخص کاری نباید داشت البته در برخی اوقات درست مطرح می شود ولی بحث ما امروز این است که گذر شاخص از این نقاط از بعد روانی می تواند کمک شایانی به بازار داشته باشد شاخص کل عزم خود را جزم کرده تا از این مقاومت و مانع روانی عبور کند. به همین بهانه نگاهی داریم به تحرکات شاخص کل در افت و خیز اخیر .

شاخص کل بعد از رسیدن به محدوده ۳۳۰ هزار واحد یک عقب نشینی را تا محدوده ۳۰۰ هزار واحد تجربه کرد و سپس بار دیگر به سمت سقف خود برگشت آرایش قیمت به گونه ای است که احتمال شکل گیری الگوی فنجان(CUP) دور از ذهن نیست چنانچه این الگو شکل بگیرد و کامل شود هدف بعدی در محدوده ۳۷۰ هزار واحد خواهد بود.همچنین نبایدبه آرایش زیبایی میانگینهای ایچیموکو بی توجه بود. شاخص در محدوده ۳۰۰ هزار واحد به داخل ابر (کمو) نفوذ کرده و به خوبی از طرف کمو حمایت شده و با خروج از آن شتاب رشد بیشتر شده است.اکنون این میانگین های در حالت کاملا صعودی قوی قرار گرفته اند.باید رفتار شاخص را در مقابل آن زیر نظر داشت .

بتا سهم

 

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *