۱) قطر مذاکره با عربستان سعودی برای پایان دادن به بحران موجود میان این دو کشور را تائید کرده است. هیاتی از ایران هم برای هماهنگی ها در خصوص مراسم حج به عربستان سفر کرده است.

۲) یکی از نزدیکان رهبر جریان صدر عراق از حمله پهپادی به محل اقامت مقتدی صدر در شهر نجف خبر داد. همچنین روز جمعه افراد ناشناس به تجمع اعتراضی مردم در بغداد حمله کردند که دولت آن را محکوم کرد و مشخص نیست این افراد مسلح چه انگیزه ای داشته اند.

۳) در روز دانشجو، ابراهیم رئیسی و برخی دیگر از مقامات سیاسی در دانشگاه ها به سخنرانی پرداختند. در بسیاری از دانشگاه ها شعارهای اعتراضی نیز شنیده شد.

۴) نرخ ارز روز گذشته به رشد قیمتی خود ادامه داد و در محدوده ۱۳۲۵۰ تومان به کار خود پایان داد. برخی فعالان این بازار می گویند مقاومت مهمی روز گذشته شکسته شده است.

۵) محمد رضا عارف که از حضور هر روزه در مجلس خسته شده است می گوید این دور در انتخابات شرکت نخواهد کرد. همچنین قالیباف ۴درصدی برای حضور در انتخابات مجلس ثبت نام کرد. خبری از محسن رضایی میرقاعد نیست!

۶) ایران و آمریکا به صورت غیر منتظره با هم برای تبادل زندانی به توافق رسیدند. ترامپ در یک توئیت از ایران تشکر کرده که به صورت منصفانه به مذاکره پرداخته است.

۷) مقامات چینی و روسی در پایان نشست کمیسون مشترک برجام مخالفت خود را با نظر اروپا مبنی بر لزوم فعال‌سازی مکانسیم ماشه اعلام کردند. روسه می گوید هنوز زود است، چین می گوید به گام بعدی ایران بستگی دارد به بیان دیگر اگر ایران گام پنجم را بردارد، چین موافق تحریم های بین المللی علیه ایران خواهد بود.

۸) مقام چینی می گوید چین در حال حاضر با فعال‌سازی مکانسیم ماشه علیه ایران مخالف است. اما اگر ایران گام‌های بیشتری در راستای دور شدن از برجام بردارد، ما باید قبل از تصمیم‌گیری، ببینیم که آن گام‌ها چه هستند. این گام‌ها نمی‌توانند مانع سه کشور اروپایی شوند، اما اینکه درهای مذاکره باز بماند بسیار مهم است.

۹) بررسی آماری عملکرد صادرکنندگان و واردکنندگان در سامانه نیما حکایت از آن دارد که متقاضیان برای خرید ارزهای صادراتی بیشتر شده و اکنون فاصله ارزهای عرضه شده با میزان تقاضای ارزی کشور، کاهش یافته است.

۱۰) جزئیات اولیه از لایحه بودجه ۹۹ نشان می‌دهد، بر اساس پیشنهاد دولت، قیمت هیچ کدام از حاملهای انرژی در سال بعد تغییر نمی‌کند. این مساله منجر به تقاضای قوی در کامودیتی ها و سیمانی ها می شود.

۱۱) مظفر، عضو مجلس تشخیص می گوید دو سوم اعضای مجمع با تصویب لوایح مرتبط با اف‌ای تی اف مخالف اند.

۱۲) قانون جدیدی در خصوص تعیین نرخ پالایشگاه ابلاغ شده که به موجب آن هر ۲ هفته یکبار نرخ محصولات پالایشی بر اساس نرخ دلار نیمایی مشخص خواهد شد. این مساله به شفافیت پالایشگاه ها بسیار کمک می کند.

۱۳) سخنگوی وزارت خارجه آلمان با ابراز نگرانی از برنامه موشکی بالستیک ایران، مدعی شد این برنامه در تناقض با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است.

۱۴) گروه تبرک که تحت مدیریت خود نمادهای غشهداب، غبهار و غپونه را دارد شروع به تبلیغات دارویی نموده که در آن در خصوص وضعیت موفق این نماد در بورس هم کلماتی گفته می شود! تبلیغ سهم در رادیو!

۱۵) معاون سرمایه گذاری فولاد مبارکه اصفهان گفت ما فعلا یک طرح توسعه‌ای سه میلیون تنی در داخل فولادمبارکه داریم که بزرگترین طرح توسعه ای می باشد که تمام مراحلش انجام شده و فقط قسمت پایانی نورد ورق مانده است.

۱۶) وزیر اقتصاد از تغییر روش واگذاری و رونمایی گام جدید دولت در واگذاری شرکت های دولتی طی هفته آینده خبر داد.

۱۷) بلومبرگ بر این باور است که بانکهای مرکزی بزرگ و مهم جهان در سال ۲۰۲۰ میلادی نیز به تزریق پول و نقدینگی به بازارهای مالی و اقتصاد ادامه خواهند داد.

۱۸) تازه ترین آمارهای رسمی بانک مرکزی چین نشان می دهد میزان ذخایر ارزی این کشور تا پایان نوامبر با ۹ میلیارد دلار کاهش روبرو شده و به ۳٫۰۹۶ تریلیون دلار رسیده است.

۱۹) بانک ها در گزارش ۶ ماهه حسابرسی شده و تلفیقی درخشیدند. گزارش های ملت، تجارت و صادرات از دید اهالی بازار جذاب بوده و تصور می شود صادرات و تجارت در پایان سال به سود مناسبی برسند.

۲۰) قیمت PVC که محصول شغدیر است با رشد تقاضا در بازار آزاد مواجه شده و اختلاف فاحشی با بورس کالا گرفته است.

موفق باشید. ۱۷ آذر ۱۳۹۸

ولید هلالات

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *