بهره مالکانه اثری بر شرکت های معدنی ندارد …

مرتضی علی‌اکبری، معاون مالی شرکت توسعه معادن و فلزات آثار افزایش ۹۰ درصد بهره مالکانه در بودجه سال ۹۹ و اثر آن بر غول های معدنی بازار سرمایه را تشریح کرد.
وی گفت: حقوق دولتی مربوط به تمام معادن کشور است و معادن کشور فقط سنگ‌آهن نیست بلکه آهک، گچ، آهن، سیمان و همه مواد معدنی که در کشور استخراج می‌شود را شامل می‌شود. درنتیجه مبلغ ۲۸۰۰ میلیارد تومانی که در بودجه سال آینده برای بهره مالکانه اعلام‌شده، صرفاً مربوط به سنگ‌آهن نیست.

وی در ادامه افزود:

علاوه بر این موضوع، در کل این مبلغ مربوط به شرکت‌های معادن بزرگ نمی‌شود، معادن بزرگ مثل چادرملو، گهر زمین و گل گهر حق انتفاع پرداخت می‌کنند. به این مفهوم که حقوق دولتی را ایمیدرو پرداخت می‌کند. این شرکت‌ها قرارداد چندساله با ایمیدرو دارند و حق پروانه را به ایمیدرو پرداخت می‌کنند، درنتیجه ارتباطی به و هزینه بهره مالکانه ندارند. بر همین اساس افزایش ۹۰ درصدی بهره مالکانه برای شرکت‌های گل گهر، چادرملو و گهر زمین هزینه‌ای ندارد.
این مقام مسئول گفت: البته این موضوع در فولاد صبا نور متفاوت است، چون این شرکت حقوق دولتی پرداخت می‌کند و حق پروانه ندارد. درنتیجه باید اثر این افزایش را در هزینه‌های صبا نور محاسبه کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این شرکت ملی مس هم باید بهره مالکانه پرداخت کند یا خیر، گفت: مس هم باید حقوق دولتی پرداخت کند، اما این رقم ۲۸۰۰ میلیارد تومانی که در لایحه بودجه اعلام‌شده در صورتی نهایی شدن بین همه معادن تقسیم می‌شود و باید دید که برای هر معدنی چه مبلغی در نظر گرفته خواهد شد.

همفکران

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *