حداقل در صد مورد در محیط اقتصاد کلان تناقض وجود دارد

ثروتمند کسی است که این تناقض را می فهمد و فقیر کسی است که تناقض را درک نمی کند ، ساختار ذهنی انسان فقیر بگونه ایست که همه حرف ها باید در تایید هم باشد و اگر دو تحلیل متناقض در مورد یک موضوع واحد ارائه شد حتما یکی از آنها غلط است .

مثال :

کاهش قابل ملاحظه صادرات نفت ، به کاهش عرضه دلار به اقتصاد منجر میشود و کاهش عرضه دلار ، باعث گرانی دلار میشود.

اما مفهوم مخالف آن هم درست است ، نفت که صادر می شد دولت درآمد نفت را در اقتصاد خرج می کرد و این در اقتصاد تقاضا برای دلار ایجاد می کرد ، وقتی نفت صادر نشود ، تقاضا برای دلار هم به شدت کاهش می یابد .

قطع صادرات نفت با کاهش عرضه دلار به اقتصاد باعث گرانی دلار میشود و قطع صادرات نفت از سوی دیگر ، با کم خرج کردن دولت ، تقاضا برای دلار را کاهش می دهد یعنی باید باعث ارزانی دلار شود .

این تناقض چگونه حل میشود ؟

بخشی از کاهش صادرات نفت با افزایش قیمت دلار حل میشود و بخشی از آن با کاهش سرعت پول خنثی میشود ، کاهش تقاضا برای دلار به سبب کمتر خرج کردن دولت ، به صورت کاهش سرعت گردش پول خنثی میشود .

به زبان ساده ، وقتی صادرات نفت متوقف شود مقدار زیادی از نقدینگی زیادی میشود نقدینگی موجود با توقف صادرات نفت ، حداقل نصف اش زیادی است ، یعنی نصف سپرده های بانکی زیادی است ، یعنی نصف سپرده های بانکی اضافی است و مردم باید فردای صبح توقف صادرات نفت ، باید به شعبه بانکی مراجعه و نصف سپرده بانکی خود را دریافت و آتش بزنند اما چنین اتفاقی نمی افتد ، سرعت گردش نقدینگی نصف میشود و این همان اثر آتش زدن سپرده های بانکی را دارد اسم این کار را می گویند کوچک شدن اقتصاد ، با کاهش سرعت گردش نقدینگی .

سرعت گردش نقدینگی با کاهش صادرات نفت باید حدودا نصف شود ، یعنی معاملات در کشور نصف شود .

بعضی تصور می کنند همه اثر توقف صادرات نفت ، با افزایش نرخ ارز خنثی میشود ، در حالیکه بخشی از آن با افزایش نرخ ارز و بخشی از آن با کوچک شدن اقتصاد خنثی میشود .

اما آئین نامه بانک مرکزی در اجرای پالرمو ، وزن بالائی می دهد به کاهش سرعت گردش پول برای خنثی کردن اثر تورمی کاهش صادرات نفت بر نرخ ارز .

خلاصه مطلب :

توقف صادرات نفت باعث کوچک شدن اقتصاد میشود کوچک شدن اقتصاد یعنی کاهش سرعت گردش پول .

در ٩٩ مورد دیگر ما در اقتصاد با دو پدیده ضد هم روبرو هستیم ، از خوانندگان درخواست میشود دو بعدی فکر کنند ما را هم به تناقض متهم نکنند ، در ٩٩مورد دیگر یک متغیر می گوید باید یک کار را انجام داد و متغیر دیگر می گوید نباید انجام داد ، باید نگاه ترکیبی داشت .

تیم تحقیق محمد حسین ادیب

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *