هایپر شنبه !

امروز یکی از خاص ترین روزهای بازار بود نه به این دلیل که مثبت بوده خیر بیشتر به این دلیل که برای برخی که در مورد روند بازار ابهام داشتند و یا ان را موقت می دیدند و یا شرایط را خوب ترسیم نمیکردند تقریبا حجت تمام شد که روند جریان بازار تغییر کرده است این اتفاق مهم امروز تقریبا به همه القا شدکه روند بازار و حضور پول ها در بازار شکل جدی به خود گرفته و امروز حتی در نیمه دوم خرید برخی سهم های بزرگ قوی تر بود . البته کمک بازارهای جهانی ، ثبات دلار در حوالی ۱۲۶۰۰ , ۱۲۷۰۰ و خبرهای مثبت سیاسی هم بی تاثیر نبوده تا این ۳ ضلع مهم کمک شایانی به روند خوب بازار کرده باشد .

امروز۳ موضوع را مورد بررسی قرارمیدهیم و در روزهای بعد سعی میکنیم فضا را بیشتر باز کنیم ولی رئوس کلی این ۳ مطلب را امروز بیان خواهیم کرد در مورد دلار و جریان پول هم نکاتی هست که بعد تر بیان خواهد شد ولی دقت کنید شک نکنید فضای فعلی بازار کمی تغییر کرده و نوع جریان پولی که راهی بازار سرمایه شده است کاملا هدفمند بوده . جالب است این روزها همه جا همه از بازار سرمایه صحبت میکنند،وزیر تشویق به حضور در بازار میکند ، روحانی از بورس میگوید حتی رهبری هم چند وقت پیش صحبتی داشت ولی خود بچه های بازار انگار به کسب و کار خود خیلی اعتماد و اعتقاد ندارند !بسیاری از انها اسیر مسیر کوتاه مدتی شدند و برخی هم انگار قیمت ها انها را ازار میدهد …

نمیدانیم ولی تا باز بازار کمی رشد کرده و جریان پول به سمت بازار امده دوباره برخی نگرانی ها را از سر گرفتند

که بازار در حال حبابی شدن است بازار شکل بدی گرفته ! بازار ترسناک است ! به نظر شما ماشین ۱ میلیارد تومانی ترسناک نیست !؟ حجم نقدینگی و رشد ان ترسناک نیست؟ البته ما هم قبول داریم بخشی از بازار در قیمت های بالایی قرار دارد که توجیه کردن ان سخت است ولی به هر حال این که مدام از بچه های خود بازار بلندگو دست گرفته و بر این طبل بکوبند خیلی کار منطقی نیست .

بارقبل در دوران ریزش هم این تجربه توسط برخی عزیزان تست شد به نظر کار منطقی نیست ولی این را هم رد نمیکنیم که باید مسیر را کمی درست اصلاح کرد توصیه ما این است که این جریان پولی که دارد راهی بازار می شود توسط صندوق ها جذب شده و این پول به شکلی غیرمستقیم به این وضعیت مدیریت شود ولی هیچکس نوسان و سهم های کوچک و خرید و این مسائل را رد نمیکند . روزهای قبل در مورد این موضوع هشدار دادیم و بخشی ازاین بازی مقصرش در خود سازمان بورس است که با غیر شفاف کردن بازاردر اعلام پیش بینی سود به این موضوع دامن زده است ولی به هر حال این راهش نیست که شروع به اظهار نظر دراین رابطه کنیم که بازار حباب است .

بهتر است راهکار های منطقی را در مطالب تحلیلی بیان کنیم مثلا افزایش عرضه از سوی سهامداران عمده یکی از راه هاست ولی شاید واقعا سهامداران به این قیمت ها اعتقاد دارند و چیزهایی را می بینند که بازار بعد ها خواهد دید ولی هر چه هست حباب حباب گفتن و تکرار ان خیلی اتفاق مثبتی نیست …

در مورد سیاست

این هفته خبرهای سیاسی کم نیست به نظر کمی با هم اتفاقات را مرور کنیم . ببنید بعد از شلوغی ها روحانی در چند سخنرانی سیگنال های جالبی را برای طرف مقابل فرستاد . در جمع بیمه ایها و روز بیمه علنا بیان کرد تحریم ها برداشته شود ۱ ساعت بعد حاضریم !! بعد وزیر امور خارجه عمان ( کشور همیشه واسط) به ایران می اید و بعد از ان از طرفین ازادی زندانی ها را داریم . بعد روحانی قصد ژاپن میکند … این تا به این جای قضه است از این به بعد به نظر فاز بازی متفاوت خواهد شد .

روحانی به ژاپن می رود و اظهار نظرهای او مهم است البته انچه پشت پرده میگذرد مهم تر . بعد از سفر روحانی به نظر انچه مهم تر است حرکت ژاپنی هاست اگر انها راهی امریکا شدند و یا تماس تلفنی برقرار شد نشان میدهد چشم اندا طرفین رفتن به سمت مصالحه است و شک نکنید حتی با وجود افت دلار تا سطح ۱۱ هزار تومان در بازار بازهم این به سود بازار است بعد ها دلایل ان را قوی تر بیان میکنیم ولی لازم است این موضوع را بدانیم که هر چه ریسک سیاسی بازار و اقتصاد کشور کمتر شود فضای بازار سرمایه قوی تر و پی به ای بازار رشد بهتری خواهد داشت .

و حرف اخر …

در مورد کلیت بازارو این که چه مسیری را در پیش دارد

چارتیست ها معتقدند فعلا تا ۳۶۰ هزار خیلی بازار نگرانی ندارد و اتفاقا این را کنار برخی اتفاقات که میکذاریم میبینیم شرایط کمی خاص است ما احتمالا طی ۲ هفته اتی موج خوبی از اتفاقات در خبرهای سیاسی و گزارش های ماهانه را داریم که می تواند کمک حال خوبی برای بازار باشد ولی بعیداست توانایی گذر از ۳۶۰ هزار را پیدا کند انچه برای بازار می تواند این اهرم باشد گزارش های خوب ۹ ماهه است اگر گزارش های ماهانه اذر شبیه ۲ ماه قبل برسد به نظر نباید شک کرد که یک موج خوب روی بازار شکل میگیرد و خاصیت این موج این بار این است که شاید شرکت هایی که سود خوبی در دل خود دارندو قابلیت بنیادی قوی داشته را بالاتر ببرند از همین رو تغییر پارادایم بازار به این سمت را ممکن است شاهد باشیم.

این نکته مهمی است که امروز رگه هایی ازان را روی شرکت های بزرگ بازار قوی تر و بیشتر می دیدیم . یعنی بازار با دیدن گزارش ها و قیمت های فعلی بیشتر ترغیب شود که روی بنیادی ها به سود های قوی محقق شده و تداوم یافته کار کند و از سوی دیگر با مشخص شدن تجدید ارزیابی و سود شرکت ها غربال گری در سهم های کوچک را در دستور کار قراردهد.

بتا سهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *