پتروشیمی پردیس که سال مالی آن منتهی به شهریور است می تواند در هر ماه ۲۳۵ هزار تن اوره از آمونیاک تولید کند. بر این اساس قادر است سالانه ۲.۸۲ میلیون تن محصول اوره تولیدی را به فروش برساند اما در سال مالی منتهی به شهریور ۱۳۹۸ بخشی را در انبار نگه داشت و ۲٫۵۶ میلیون تن اوره فروخت. همچنین در یک حالت نرمال با یک تن آمونیاک ۱٫۷۵ تن اوره تولید می کند لذا با تولید ۱٫۸میلیون تن آمونیاک، ۱۹۰ هزار تن آمونیاک مازاد خواهد داشت که قابلیت فروش دارد البته حاشیه سود آن نسبت به اوره کمتر است چون بهای تمام شده بالاتر و نرخ فروش کمتری دارد.

در هر حال می توان گفت

در هر سال شپدیس می تواند ۲٫۸۲ میلیون تن اوره و ۱۹۰ هزار تن آمونیاک به فروش برساند بنابراین در سالی که گذشت به جای حدود ۳میلیون تن محصول نسبت به فروش ۲٫۷۲میلیون تن محصول اقدام کرده است. در صورتی که فرض کنیم نرخ دلار نیما در سطح فعلی باشد و همچنان ایران اوره خود را در سطح ۱۹۵دلار بفروشد در حالی که قیمت جهانی آن ۲۲۰إلى ۲۴۰دلار است، با فرض فروش کل محصول تولید شده ۳۳هزار میلیارد ریال سود ناخالص عملیاتی به دست می آید، که بر همین اساس عدد eps شرکت بین ۴۸۰۰ریال تا ۵۰۰۰ریال خواهد بود. برای سال مالی ۱۳۹۸ نیز چنین سودی انتظار داشتیم اما ۳۹۱۸ ریال محقق شد.

علت این مساله شناسایی نرخ گاز مصرفی با عددی بالاتر از سایر پتروشیمی ها و عدم فروش بخشی از محصولات بود ازین جهت همچنان با دلار نیمایی ۱۱۰ هزار ریالی سود این شرکت به صورت قابل تکرار ۴۸۰۰-۵۰۰۰ریال است. نکته مثبت اینجاست که اگر اوره (همچون فولاد بتواند تحریم ها را دور زده و قیمت خود را به نرمال جهانی برساند، آنگاه اوره سازها بهتر سود می سازند. در خصوص گزارش فصلی ۳ ماهه منتهی به آذر، ذکر این نکته با اهمیت است که طبق فرمول، نرخ گاز طبیعی در نیمه دوم سال شمسی ۲۰ درصد بالاتر از نیمه نخست سال شمسی است ازین جهت حاشیه سود پاییز نسبت به فصل های آتی کمتر است به بیانی سودآوری فصل های بعدی از پاییز بیشتر خواهد بود و شاید پاییز یکی از فصل های نه چندان جذاب شپدیس باشد.

در نهایت

پتروشیمی پردیس در نیمه اول سال قیمت گاز دریافتی را بالاتر از سایر پتروشیمی ها در گزارش خود آورد و از طرفی بخشی از اوره تولیدی را به فروش نرساند و همین باعث شد به جای ۴۵۰۰ – ۵۰۰۰ ريال سود در سطح ۳۹۱۸ ريال eps بسازد.

مجمع در پیش است و انتظار داریم با ثبات همین فضای فعلی، اعداد سودی در سطح ۴۸۰۰-۵۰۰۰ ريال سود در هر سال تکرار شود. مادامی که اوره ۱۹۵دلار و دلار نیما ۱۱۰هزار ريال باشد، سود شپدیس در همین حوالی خواهد بود.

ولید هلالات

 

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *