درجا ؛ رقص پا !

امروز دوشنبه بازار سرحال نبود و کمی به نظر الودگی هوا هم حال او را خراب کرده و او را کلافه کرده بود البته او هنوز سرحال است ! امروز حرکت بازار شبیه بوکسوری بود که بعد از حرکت و رالی اخیر کمی ایستاده و حالا مشغول گرم کردن خود ان هم درجا و بدون حرکت و رقص پا کردن برای دور جدید است . او نمی دود و حرکت سریعی ندارد ولی پر جنب و جوش نشان میدهد … البته معتقدیم همین که بازار فروشنده های سمج را رام کرده و در بازار حاضر به فروش به هر قیمتی نیستند اتفاق خوبی است .

به طور جد در بازار شاهدیم که افراد حاضر و فعال در بازار به هر قیمتی حاضر به فروش سهم خود نبوده ولی به هر حال انگیزه های خرید هم کمی کم شده است که این مهم ترین اتفاقی است که امروز کمی بیشتر به چشم می امد . برای افزایش انگیزه چند عامل مهم نیاز داریم که یکی از مهم ترین انها به نظر حقیر امار گزارش های ماهانه و رشد و سفت شدن دلار است که می تواند همچنان برای بازار خبرهای قوی بنیادی را به همراه داشته باشد به نظر خبرها سفر مالزی و به خصوص ژاپن که از فردا اغاز می شود و خبر مهم گزارش های ماهانه خوراک بازار را خواهد ساخت و شاید این دو روز کمی درجا بزنیم ولی هفته بعد هفته بهتری می شود.

دو نکته را امروز بیان میکینیم

یکی در مورد دلار و دیگری افزایش سرمایه ها … اول در مورد دلار بگوییم به نظر دلار را خیلی سیاسی نگاه نکنید شاید از نظر بودجه ریزی و امار نقدینگی نگاه کنیم بهتر باشد به نظر دولت چاره ای ندارد که دلار سال بعد را در حوالی اعداد بالاتری از امروز نگاه دارد تا بتواند بخش هایی از کسری بودجه را حداقل با چاپ پول بر این مبنا جبران کند به نظر نمود این موضوع برای بازار به تدریج خود را در ۲ امر نشان میدهد اولی بورس کالا و رشد فروش شرکت ها و دومی نرخ دلار نیما که کم کم به رشد سود تسعیر شرکت ها کمک میکند این اتفاق مهمی است که بازار کم کم درک کرده و البته همین روزها نیز سفت شدن طرف خریدار و شل شدن پای فروشنده ها نیز همین را نشان میدهد .

اما بحث دیگر

در مورد یکی از مهم ترین خبرهای این روزها یعنی تجدید ارزیابی دارایی هاست ببینید تا به امروز خیلی شرکت ها در این زمینه شتاب نداشته اند ولی به نظر میرسد از هفته دوم دی با توجه به ابلاغ قطعی هیئت دولت این کار با سرعت توسط شرکت ها اغاز می شود تجدید ارزیابی اتفاقی است که درست یا غلط کاری نداریم ولی به هر حال در بازار اعلام و خبرهای ان می تواند برای بازار سرمایه موثر باشد از همین رو معتقدیم با این که مهرو ابان خوبی نداشتیم ولی اذرو دی می تواند وضعیت بازار کمی بهتر باشد .

و اما حرف آخر …

دیروز در خبرها بحث پالایشی ها شد و این که قرار است صندوقی اف ای تی اف شکل ! راهی بازار شود و مردم به طور گسترده در این صندوق حضور داشته باشند به دلیل اهمیت موضوع کنار گزارش های بازار طی امروز و فردا نکاتی را در مورد این اتفاق و رویداد بیان میکنیم . امروز بخش اول را داریم که در مورد کلیت موضوع است . شک نکنید اتفاق بزرگی است و انقدر بزرگ هست که بخشی از گزارش بازار را درگیر خود کند . به جد معتقدیم اتفاق مهمی در پیش است به نظر این اتفاق اغاز یک عصر جدید بین دولت و بازار سرمابه است. چند نکته را همین جا ذکر کنیم عزیزان در دولت گوش تیزی نسبت به جریان پول دارند . بازار سرمایه جایی است که شما میتوانید به راحتی از ان تامین منابع داشته باشید اماااا … اما دارد ! باید چند شرط را رعایت کنی .

بی تعارف قبل از هر چیز به فکر زدن جیب سهامدار نباشی . اینجا بازار سرمایه بازار شفافی است شما خواسته ای دارید سهامدار هم خواسته ای ! اینجا همه چیز باید روشن باشد .شما نمیتوانید بدون این که جریان سود اوری قوی را به سهامدار نشان دهید انتظار دریافت منابع و تامین مالی را داشته باشید . سراغ بازی که فقط یک طرفه به ان نگاه میشود نروید شک نکنید شکست میخورید. سراغ ژنرال هایی که هنوز تفکرات سیستم دولتی هم دارند نروید انها هم شما را گمراه میکنند مغز کوچک انها ۱۰۰ تومان درامد دولت را می بیند و از ۱۰۰۰ تومان درامد اتی چشم پوشی میکند ! بازار سرمایه جایی است که اگر شما عزیزان دولتی صادق و ساده به میدان بیایید و قوانین این بازی را رعایت کنید سود خواهید برد . پس به فکر زدن جیب سهامدار و سود کوتاه مدت نباشید .

دوم این که فکر نکنید با مردم عادی در این بازار طرف هستید .

ما که البته چیزی بلد نیستیم ولی سایر برو بچه های این بازار از باهوش ترین افراد این جامعه هستند که به راحتی دست شما را میخوانند پس سعی نکنید با اندک هوش مالی خود به فکر فریب بازار باشید . سیلی محکمی از بازار میخورید .در مقابل به جوانان این حوزه و این عرصه اعتماد کنید بیش از انچه فکرش را میکنید از این بازار میتوانید تامین مالی داشته باشید .

اگر تامین مالی ۱۰ هزار میلیارد تومانی برای کسری های بودجه فکر ۱ سال شماست ، اعداد ۱۰ هزار میلیارد تومان برای فعالان این بازار گردش ۳ روز است پس این پیش شرط را فراموش نکنید صادق باشید و به بازار سرمایه و فعالان ان اعتماد کنید مطمئن باشید پاسخ مثبتی میگیرید و در پایان این بخش باید گفت عزیزان در دولت این اولین تجربه جدید عرضه مستقیم و بلوکی سهام به مردم است اگر این مدل موفق باشد شما میتوانید به راحتی این مدل را برای سایر دارایی و شرکت ها بی دردسر و با استفاده از بازار سرمایه پیش بگیرید منتهی باید شفاف روشن و به خصوص در اولین عرضه ها بیشتر جذابیت موضوع را بالا ببرید . یعنی هر چه جذابیت این موضوع در این مراحل بیشتر شرایط برای مراحل بعد بهتر خواهد بود .

بتاسهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *