به گزارش بورس نیوز یکی از سهم های پربازده سال جاری سهم شرکت لیزینگ ایرانیان بوده است. «وایران» از ابتدای سال ۹۸ بیش از ۲۰۸ درصد بازدهی برای سهامداران به ارمغان آورده است. به منظور بررسی وضعیت این شرکت و برنامه های آتی، خبرنگار بورس نیوز گفتگوی مفصلی با محمدرضا نورمحمدی مدیرعامل شرکت لیزینگ ایرانیان «وایران» انجام داده که چکیده ای از این گفتگو را می خوانید.

سوال : آیا شرکت در خصوص افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها برنامه ای در دست اجرا دارد؟

نورمحمدی : با توجه به ارزش‌یابی اموال شرکت در سال جاری، تجدید ارزیابی دارایی ها ( عمدتا ساختمان اشرفی اصفهانی ) مبلغ قابل توجهی به سرمایه شرکت اضافه نخواهد کرد. لکن افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات سهامداران همچنان در دستور کار هیات مدیره قرار دارد.

سوال: شرکت با توجه به عدم تخصیص خودرو توسط شرکت های خودروساز، چه برنامه ای برای تحقق درآمدهای پیش بینی شده جایگزین کرده است ؟ آیا در حوزه لیزینگ مسکن طرحی در دست اجرا دارید ؟

نورمحمدی : اگرچه نگاه مردم کشورمان به لیزینگ‌ها عمدتا در حوزه “لیزینگ خودرو” است و خدمات این نوع شرکت‌ها را در حوزه خودرو می‌شناسند؛ اما فلسفه خدمات شرکت‌های لیزینگ این گونه است که در بازار‌های مختلف خدمات ارائه کنند و تامین کننده مالی هر گونه کالا‌های بادوام قابل معامله هستند که می‌توان به مسکن، تجهیزات پزشکی ولوازم ساختمانی و سایر موارد اشاره کرد.

در واقع لیزینگ‌ها تامین کننده مالی بین خریدارو فروشنده کالا هستند. از این رو به سبب محدودیت ایجاد شده در حوزه خودرو، شرکت با تغییر دراساسنامه و اهداف استراتژیک به بازار‌های مسکن، خودرو‌های لوکس و گرانقیمت، تجهیزات ساختمانی و پزشکی ورود کرده و می‌توان گفت که لیزینگ ایرانیان درحال حاضر هیچ وابستگی به محصولات هیچ خودروسازی ندارد؛ در عین حال که طی یکسال گذشته هم محصولی از سوی شرکت ایران خودرو به ما تحویل داده نشده و این عدم وابستگی به محصولات خودروسازان می‌تواند خبرخوشی برای سهامداران باشد.

سوال: در گزارش ۶ ماهه ۹۸ مبلغ ۴۳۰ میلیارد ریال موجودی خودرو و کامیون به عنوان موجودی کالا در حساب‌ها منظور گردیده است. تا این تاریخ چه تعداد از موارد مذکور فروخته شده است و پیش بینی فروش مابقی تا پایان سال به چه شکل است؟

نورمحمدی : تا پایان آذر ماه سال جاری کلیه خودرو‌های سنگین و تعدادی از خودرو‌های سواری به فروش رسیده است با توجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته توسط واحد بازاریابی و فروش باقیمانده خودرو‌های سبک نیز تا پایان سال ۹۸ به فروش می‌رسد.

سوال: تاثیر تورم ایجاد شده و افزایش قیمت کالاها اعم از خودرو و سایر کالاها بر حجم فعالیت های شرکت به چه میزان خواهد بود ؟

نورمحمدی : با توجه به افزایش قیمت کالا و کاهش قدرت خرید، مردم برای تهیه کالا‌های مورد نیاز خود به ناچار سمت شرکت‌های لیزینگ روی خواهند آورد، از این رو به نظر بنده این موضوع میتواند یک فرصت برای شرکت‌های لیزینگ باشد. از جهتی افزایش مشکلات اقتصادی در اقشار جامعه باعث تأخیر در وصول به موقع مطالبات جاری خواهد شد که می‌توان آن را تهدیدی برای بقای شرکت‌های لیزینگ در نظر داشت. با اعتبارسنجی دقیق مشتریان و اخذ وثایق معتبر می‌توان این ریسک را به میزان قابل توجهی کاهش داد که طی سال گذشته و سال جاری این ریسک تقریباً به صفر رسیده است.

سوال: برنامه فروش املاک مازاد که آگهی مزایده آن به اطلاع عموم رسید در چه مرحله‌ای است و پیش بینی سود حاصل از فروش املاک مذکور در سال ۱۳۹۸ چقدر است؟

نورمحمدی : ملک باغچه پونک که آگهی مزایده آن در کدال منتشر گردید مشتری دارد و توافقات نهایی صورت گرفته و فروش این ملک در مراحل پایانی و انعقاد قرارداد با قیمت مناسب و با حاشیه سود عالی است و به محض نهایی شدن بر روی سامانه کدال افشا خواهد شد . ضمنا تنها ملک باقیمانده قابل فروش شرکت واقع در دارآباد است که فروش آن در دستور کار شرکت قرار گرفته است .

سوال: وضعیت وصول مطالبات جاری و معوق چگونه است و روند وصول مطالبات معوق نسبت به سال گذشته در چه وضعیتی است؟ ضمنا پیش بینی شرکت از وصول مطالبات معوق در سال ۹۸ چقدر است؟

نورمحمدی : باید اشاره کنم دو نوع مطالبات سنواتی و جاری داریم. در خصوص مطالبات جاری توانستیم با اعتبار سنجی دقیق مشتریان و اقدامات به موقع میزان وصول در این حوزه را به بالای ۹۸ درصد برسانیم. اما عمده اقداماتمان در خصوص مطالبات سنواتی بود که به سال ۹۵ و پیش از آن بر می‌گردد، در ابتدا میزان معوقات از لحاظ سنی، حجم و اینکه به چه نوع طبقه بندی تعلق داشتند (براساس طبقه بندی بانک مرکزی) مشخص کردیم و پس از آن راه‌های وصول را برنامه ریزی و برای هرکدام یک سبد تعیین کردیم.

سپس با اجرای طرح‌های تشویقی و اعطای پاداش‌های مبتنی بر میزان وصول توانستیم در پایان سال گذشته ۳۹ میلیارد تومان از مطالبات معوق را وصول کنیم. قابل ذکر است مبلغ وصول مطالبات معوق در سال ۱۳۹۶ حدود ۱۸ میلیارد تومان بوده است. پیش بینی شرکت برای سال ۱۳۹۸ نیز وصول ۴۰ میلیارد تومان از مطالبات سنواتی بوده است با درنظر گرفتن اینکه هر چقدر سن مطالبات بالاتر می‌رود وصول دشوار‌تر میگردد، وصول این مبلغ حکایت از عملکرد خوب شرکت در زمینه وصول مطالبات دارد. قابل ذکر است شرکت در ۹ ماهه سال ۱۳۹۸ مبلغ ۳۰ میلیارد تومان از مطالبات سنواتی را وصول نموده است.

سخن آخر ؟

نورمحمدی : سال ۹۷ با بسترسازی که کردیم توانستیم به بازار‌های دیگر وارد شویم و وابستگی مان را از ایران خودرو کاهش دهیم. اولین پیش بینی ما برای Eps سال ۹۸ مبلغ ۲۳۰ ریال بود که با روند رو به رشدی که داشتیم و با عنایت به مطالب ذکر شده در حال حاضر پیش بینی ما برای سال ۹۸ مبلغ ۳۵۰ ریال به ازای هر سهم خواهد بود که این تحلیل‌ها نشان از مثبت بودن فعالیت‌های لیزینگ ایرانیان دارد. ضمن آنکه بخش زیادی از اهداف پیش بینی شده برای سال ۱۳۹۹ را نیز محقق کرده ایم.

بورس نیوز

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *