۳۵۰ رسیدیم ؛ خون دلها خورده ایم …

خدا رحمت کند استاد محمد نوری را آهنگ ایرانش را از ته دل میخواند . وقتی ان صدای محکم روی ریتم پیانو گام میزد ، وقتی از ته دل میگفت رنج دوران برده ایمم و خون دل ها خورده ایم ، هنوز هوا اینقدر تلخ و سرد نشده بود اشکی هم از غرور در چشم ادم جمع میشد …

امروز در دقایق پایانی بازار، شاخص ۳۵۰ هزار واحد شد و باید با صدای رسای او این مارش پخش میشد که ما برای انکه شاخص ۳۵۰ هزار شود خون دل ها خورده ایم رنج دوران برده ایم . واقعا روزهای سخت دشواری را به خصوص در همین چند هفته قبل داشتیم ولی هر چه بود بحران را پشت سرگذاشتیم و امروز در قله ۳۵۰ هزار ایستاده ایم

حرکت چند روز اخیر بازار یک درس دیگر به بسیاری از فعالان عجول بازار داد

که در یک روند خوب مثبت ، مدام نوسان نگرید و با هیجان خریدو فروش نکنید حتی هفته بعد ممکن است به هر دلیلی بازار کمی درجا بزند ولی وقتی خبرها و شرایط بنیادی خوب است نباید اسیر نوسان های مقطعی شد واقعا همین چند روز پیش برخی با چه هدفی سهم ها را با رنج های عجیب و غریب می فروختند ! نباید حداقل حافظه کوتاه مدت عزیزان اینقدر غیرفعال باشد …

ولی یک نکته در راستای بحث دیروز

این است که به شکل زیر پوستی تغییر ذائقه و سلیقه بازار و گرایش به سمت سهم های بنیادی و جا مانده کمی بیشتر شده و این به خوبی به چشم می اید . تا پیش ازاین اختلاف طبقاتی و یا بهتر بگوییم شکاف طبقاتی بین سهم های کوچک و بزرگ بود .

با این که سهم های بزرگ و بنیادی وضع بهتری دارند اقبال بازار به انها کمتر بوده که یک بار دلایل ان بحث شد ولی شاید طی ماه های پیش رو انتشار گزارش های بیشتر و باور این که تحول خاصی در سود اوری شرکت های پروژه محور نیست و حتی ممکن است طی هفته های اتی جریان تجدید ارزیابی هم کمی با مشکلاتی مواجه شود این سهم های کوچک را ازار دهد و در سوی دیگر انتشار گزارش های مثبت و قوی وضعیت را برای سهم های بزرگ بهتر نماید ما در دی و بهمن خاصی هستیم و احتمالا این بار عضای موسی گزارش ها بتواند این شکاف ایجاد شده را شاید کمی کمتر نماید

اما یکی از نکات مهم بازار امروز دوباره بحث جریان پول است .

امروز خبری را میخواندیم که ۳۵۱ هزار نفر وارد بازار سرمایه شدند وکد اولی هستند و درواقع تازه کت تن انها رفته است ! البته خیلی از انها کد هایی است که برای عرضه های اولیه اماده شده ولی بازهم طبق قاعده قبلی باید اذعان داشت همین عرضه های اولیه نخ اول سیگار را دست این بزرگواران داده و حالا برخی از انها روزی یک پاکتی شدند و تازه استاد هم هستند و سیگنال صادر می فرمایند . به هر حال البته خوب است چیز بدی هم نیست ولی حرف ما و روی صحبت ما با عزیزان تصمیم گیر و مدیراست .

یکی از دوستان تعریف میکرد

عمه ای دارد که حسابی وضع مالی خوبی دارد و از قدیم در همه جور بازاری فعال بوده از ملک بازی تا سکه از دلار تا پوند و حتی دلار استرالیا !! از سوی دیگر تعریف میکرد که شوهر عمه بزرگوار هم سپرده بازاست ! از این بانک به ان بانک برای ۱ % سود بیشتر تفریحش خلاصه همین است و برود و با کارمند های بانک صحبت کند و انها نازش را بکشند که بیا حالا سپرده بذار! ولی نه عمه و و نه شوهر عمه هیچ یک وارد بازار سرمایه نشدند !

این اواخر با اصرار دوستمان کمی عرضه اولیه گرفتند و سود خوبی کرده و ته دل انها کمی به بورس صاف تر شد ولی هیچ وقت جرات حضور جدی در بازار را نداشته و ندارند .این به نظر عمده چالش فعلی ماست عزیزان در بورس و وزارت اقتصاد باید حرف رضا مارمولک را بارها تکرار کنند که به اندازه ادم ها راه هست برای رسیدن به خدا ! بله حالا نه به اندازه ادم ها ولی برای تک تک سلیقه ها و رفتارها باید ابزار داشته باشیم تا بتوانیم این پول ها را جذب بازار سرمایه نماییم .

چرا پول عمه جان و امثال شوهر عمه که فراوان هم هستند نباید وارد بازار سرمایه شود؟ عزیزان در بورس از سیگنال فروشی و سهم داغ کردن و به قول خودشان به نوعی خر داغ کردن البته ! گلایه میکنند ولی فکری به حال افزایش عمق بازار ندارند. چرا نباید پول های سرگردان به طور غیر مستقیم جذب صندوق ها با انواع اپشن های مختلف شود . این ان چیزی است که بازار نیازدارد وگرنه وظیفه اصلی عزیزان در سازمان هشدار و تذکر در مورد موارد مختلف نیست.

و اما حرف اخر …

امروز یک روز خاص بود فعالین قدیمی و به نوعی معامله گران تالار حافظ با این نماد نمادین سرمایه داری کشور خداحافظی کرده و راهی سعادت اباد شدند . تالار حافظ روزهای پر فراز و نشیبی را پشت سرگذاشته چندین و چند رئیس جمهور را دیده ،روزهای خندان و گریان زیادی داشته است و چه خوب که امروز در اوج خداحافظی کرد و به سعادت اباد کوچ کرد . به نظر این نماد باید حفظ شود ما با این تالار و فعالان آن حسابی خاطره داریم… امیدواریم خانه جدید برای بازار سرمایه و بورس ما امد داشته باشد و بازار روند مثبت خود را پیش بگیرد .

بتا سهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *