هیجان در ۳۶۰!

امروز دوشنبه بازار یکی از رویایی ترین ، خاص ترین ،پرهیجان ترین های روزهای خود را پشت سرگذاشت تا اصلا فراموش کنیم امروز کدام فصل است و اصلا اینجا مگر زمستان هم داریم ! ولی قبل از هر چیز به بازار امروز باید اشاره کرد که رفتاری عجیب اما از نظر تاریخی تکراری داشت و جالب است هر چند وقت یک بار این تکرار به شکلی طنز گونه دوباره رخ میدهد ! .

بازار بسیار هیجانی و مثبت اغاز کرد این هیجان کمی از انچه فکر میکردیم بیشتر و قوی تر بود و شاخص با پودر کردن مقاومت ۳۶۰ راه جدیدی در پیش گرفت ولی خیلی زود و باز با همان هیجان عجیب عقب نشنی کرد و دوباره شاهد صحنه های دل انگیز! رنج منفی در فروش ها شدیم . البته این رنج های منفی در سهم های کوچک و غیربنیادی بسیار بیشتر به چشم می امد ولی سهم های بزرگ انصافا خود را خوب حفظ کردند . این که چرا بازار این طور ناگهان معکوس کشید به نطر با توجه به رشد این چند وقت و انتظار چارتیست ها کمی منطقی بود ولی این که این مقدار هیجان را داشته باشیم واقعا بعد از این همه درس تکرار ان نوبر است !

ولی خاصیت معکوس را در رانندگی همه میدانیم

وقتی قرار است در مسیر کمی با شیب بالا برانیم این معکوس کشیدن ها لازم است لازم است تا کمی سنگین تر حرکت کنیم و شک نکنید این دست به دست شدن ها برای بازار خوب است حرف دیروز را فراموش نکنید تا وقتی بنیاد بازار خوب است جای نگرانی نیست . ولی به هر در مورد وضعیت عرضه ها در بازار امروز ابتدا شایعه کردند بورس تعطیل می شود ! برای چه واقعا ! واقعا فکر نمیکنیم دلیل ریزش این بود ولی انصافا و حقا برای فعالان بازار درجه هوش بالاتری را متصوریم که با دلایل بهتری بفروشند . اصلا فرض کنید بورس تعطیل شود برادر من بازار سرمایه وقتی تعطیل می شود که بانک تعطیل باشد و یا به طور کلی کشور یک تعطیل رسمی را تجربه نماید ولی این موضوع نمی تواند دلیل خوبی برای رنج های منفی باشد .

از دید ما تنها دلیل فروش ها در بازار رسیدن به برخی نقاط چارتیستی و عرضه و شناسایی سود بوده که خیلی زود هم این موضوع با جمع و جور شدن بازار و رسیدن خبرهای جدید تمام می شود .

به نظر این بحث ها خوب است ولی ای کاش میشد امروز با سهامداران عجول بازار ۲ کلمه حرف حساب زد که واقعا در نوع فروش خود بیشتر دقت کنند!

البته دوستی که در جریان بسیاری از معاملات بود میگفت خیلی از افراد رنج فروش بازار نه تازه وارد ها بلکه بچه ها و بدنه خود بازار هستند این باز درد و رنج بیشتری دارد که به قول شاعر با ما هر چه کرد ان آشنا کرد ! عزیزانی که در بحران قبلی هم فروختند و منتظر قیمت های پایین تر بودند و خبرمنفی هم میدادند ولی یک لایک زیبا از بازار دریافت کردند ! به هر حال ممکن است در فرایند بازار این تقاط پر معامله و حتی پرتنش باشد ولی ابزار گذر از این چالش وجود دارد . شده حتی چند روز هم درجا بزند به نظر ادامه روند مثبت با این اخبار خیلی سخت نیست ولی از اصلاح و درجا زدن در بازار نباید ترسید اتفاقا معتقدیم ان مثبت سنگین و بی محابای اول وقت بازار امروز ترسناک تر بود …

اما در مورد برخی نوشته های روزهای قبل و نظراتی که در مورد فازهای بازار در سهم های بزرگ و کوچک میدهیم

به نظر برخی عزیزان دچار سوبرداشت از نوشته ها شده اند بحث همیشگی سهم بزرگ و کوچک و بازی وپروژه و این حرفهاست ولی بحث ما اصلا بدی یا خوبی این موضوع نیست حرف ما تردید بین دو ترس است .

حرف ما کمی عقب تر و پیشینه بازار را هم نگاه میکند . یکی ازایراداتی که به اکثر دوستان میگیریم این است که افراد تازه وارد حاضر در بازار روزهای شیرین فعلی را تجزیه تحلیل میکنند در حالی که اکثر این فعالین از موج سال ۹۶ و ۹۷ به بعد هستند رکود های عجیب بازار را کمتر دیده اند رکود هایی که نه برای ۳ ماه بلکه چند سال حتی ادامه داشته و شرایط کارد به استخوان را در بین سهامداران رقم میزد پس وقتی تجزیه و تحلیل میکنید این فکر را هم گوشه ذهن خود داشته باشید که همیشه بازار انقدر جذاب و زیبا نیست . گاهی اوقات چهره نامرد و خشن او انقدر زشت و کریه می شود که عاشق های دلداده و قدیمی او هم تحملش برایشان دشوار می شود.

بحث ما عمدتا در این چند روز و حتی امروز تردید بین دو ترس است .

ترس اول ناشی از استراتژی اول است . استراتژی که حرکت روی سهم های پروژه محور و غیربنیادی را منع میکند ومیگوید سهم باید بنیادی و برمبنای سود باشد و… در این حالت شاید زیر پای او محکم باشد (رفتار امروز برخی سهم های بزرگ را مقایسه کنید ) شاید بازدهی بالاتری هم نسبت به بانک و حتی بازار بدست بیاورد ولی ترس او این است که اول سهامدارن عمده او را ازار میدهند و سهم رشد نمیکند و بعد از بازدهی خوب سهم پروژه ها و سهم های کوچک عقب میماند این ترس اول است

و ترس دوم …

ترس دوم حرکت برمدار این استراتژی دوم است حرکت روی سهم های کوچک زیبا شیرین و انقدر لوند و دلبرانه که هر ادم باتقوای مالی را اسیر خود میکند ولی خود او نیز میداند ته این بازی هیچ چیز نیست . دوستی تعریف میکرد وارد رابطه ای عاشقانه شده بود که میدانست ته آن رابطه رسیدن به معشوق نیست ولی اسیر ان بود. او میگفت طول این مسیر عشق و عاشقی یکی از بهترین دوران عمر او بود ولی هر لحظه فکر نرسیدن به یار و عدم نتیجه و قطع ناگهانی رابطه کابوس شب و روز او شده بود . ترس ناشی از این استراتژی همین است که شیرینی سهم های کوچک و بازدهی انها در مقابل ریزش و ازدست دادن های ناگهانی قرار دارد .

تمام بازی بازار همین ترس و تردید است به نظر برنده کسی است که بتواند خود را بین این ترس و تردید جایی سیف و امن نگه دارد و البته این را هم باید گفت که فاز بازار این روزها کمی بیشتر متمایل به استراتژی اول است ولی هر لحظه رفتار سهامداران عمده و پول بازار می تواند دوباره او را از این سهم ها زده کند و سراغ مسیر دوم برود . مسیر اول شبیه عشقی ارام و ولی سرد و مسیر دوم رابطه ای پرچالش و هیجانی اما داغ است . خیلی دنبال توصیه به افراد نیستیم چرا که روحیه هر نفر مسیر سرمایه گذاری او را میسازد .

بگذریم …

یک جمله هم بگوییم و تمام کنیم درراستای صحبت های دیروز در مورد مسائل سیاسی امروز خبر رسید … وزیر امور خارجه که در رأس هیأتی به منظور انجام مشورت‌های سیاسی دوجانبه با مقامات عمان به این کشور سفر کرده بود، وارد فرودگاه بین‌المللی مسقط شد و مورد استقبال “یوسف بن علوی” همتای عمانی قرار گرفت. هیچی همین فقط خواستیم در جریان باشید!!

بتا سهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *