افزایش نرخ ارز به کاهش تقاضای داخلی منجر میشود یعنی فروش کاهش می یابد.

با افزایش نرخ ارز ، منهای پانزده قلم کالا و خدمات ( یک – غذا دو- درمان سه – نیازهای سوپری خانواده ها چهار- کفش و پوشاک ، …) فروش در بقیه کالاها به ٣٠ درصد سال ٩۶ کاهش یافته است .

در مورد کالاهای تولید داخل کاهش ٧٠ درصدی فروش ، اگر قیمت کالا مزیت صادراتی داشته است ، کالاهايی که در داخل فروش نرفته صادر شده است اما در مورد کالاهائی که قیمت کالا بالاتر از بازار جهانی است ، تولید کنندگان برای فروش به جان هم افتاده اند و دارند زیر فروشی می کنند، رقابت منفی این قبیل بازار ها را به زیان دهی انداخته است .

به همه مطالب  یک پرانتز اضافه کنید ، همه مطالب من در صورتی درست است که قیمت محصول تولید داخل بالاتر از بازار جهانی نباشد اگر قیمت محصول بالاتر از بازار جهانی باشد ، تولید کننده داخلی با بحران مواجه است.

قیمت گوشت گوسفندی به محض اینکه از قیمت گوشت گوسفندی در افغانستان بالاتر رود قاچاق گوسفند از افغانستان به ایران ظرف یک ماه به کاهش قیمت گوشت گوسفندی در ایران منجر میشود.

چه کالاهای تولید داخل در ایران گران تر از بازار جهانی است ؟ در ٩٠ درصد موارد تولید کنندگان خرد در ایران قادر به رقابت با تولید کنندگان کلان نیستند لذا با این نرخ ارز، تولید کنندگان خرد یا تعطیل شدند یا در حال تعطیل شدن اند .

باید از ٨٠ درصد رقبا با سرمایه کمتر ، فروش بیشتر داشته باشید اگر فاقد این ویژگی باشید از بازار اخراج میشوید ( دومین شرط باقی ماندن در بازار ).

همه مطالب من مشروط به انطباق با این دو گزاره صحیح است .

وقتی در یک مقاله نوشته میشود با وضعیت موجود بارندگی و نرخ موجود ارز ، بخش کشاورزی و دامپروری در موقعیت ممتازی قرار دارد مشروط به رعایت بقیه نکاتی است که در کانال آمده است از جمله دو نکته فوق .

از خوانندگان درخواست میشود مطالب کانال را در مجموع مورد قضاوت قرار دهند هر تحلیل حداقل یک بسته ٢٠ تایی پیوست دارد که در این تحلیل دو بسته پیوست آورده شده است.

هر کس فقط با استناد به یک فاکتور از مطالب کانال تصمیم بگیرد حتما ورشکست میشود، هر کس فقط به یک فاکتور از مطالب من بدون ٢٠ فاکتور ضمیمه استناد کند در ابعاد فکر نمی کند و فعال اقتصادی که ٢٠ بعدی فکر نکند ثروتمند باقی نمی ماند ، این مطلب مدام تذکر داده میشود ولی نتیجه ندارد مجددا در بخش اظهار نظر ممبر ها در اینستاگرام ، یک بعد از مطالب کانال مورد رد و قبول قرار می گیرد.

✍️محمد حسین ادیب

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *