۱) انجمن جهانی فولاد اعلام کرد: تولید جهانی فولاد در ماه نوامبر ۲۰۱۹ با یک درصد کاهش نسبت به سال قبل به ۱۴۷٫۷۹۱ میلیون تن رسیده است. این رقم در نوامبر ۲۰۱۸ به ۱۴۹٫۳۵۶ میلیون تن رسیده بود. کاهش در تولید یکی از دلایل بهبود قیمت جهانی فولاد بوده است.

۲) گروه بین المللی مطالعات مس در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده است که تولید جهانی مس از معادن در ۹ ماه نخست ۲۰۱۹ میلادی با کاهش ۰٫۴ درصدی نسبت به سال قبل روبرو شده است. مصرف جهانی مس نیز در این مدت با رشد ۰٫۳ درصدی روبرو شده است. کاهش در تولید مس تصفیه شده یکی از دلایل رشد مس در بازارهای جهانی بوده و این کاهش به دلیل اعتراضات ضد دولتی در کشورهایی نظیر شیلی نیز می باشد.

۳) سوکی کوپر تحلیلگر فلزات گرانبها در استاندارد چارترد می گوید احتمالا شاهد نوعی ثبات در اقتصاد جهانی طی سال آینده باشیم چرا که تاثیر سیاست های پولی به تدریج در جهان در حال احساس شدن است. اتخاذ سیاست های پولی انبساطی موجب افزایش نسبی رشد اقتصادی جهان شده است.

۴) کریس وستون رئیس بخش تحقیقات موسسه سرمایه گذاری Pepperstone معتقد است خطر رکود اقتصادی در سال آینده پایین است. به نظر من احتمال وقوع رکود اقتصادی چیزی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد است. نرخ بیکاری پایین است. تحولات اقتصادی به گونه ای است که نشان می دهد خطر رکود بسیار پایین است.

۵) پتروشیمی های اوره ساز بورسی با سواپ از طریق پتروشیمی پردیس، ۵۰ میلیارد تومان از هزینه های خود کاستند.

۶) قیمت نفت برنت رشد کرد که علت آن کاهش بیش از انتظار موجودی نفت مخازن اضطراری آمریکا بود. ضمنا سهمیه واردات نفت چین افزایش یافت.

۷) چین اعلام کرده که در حوزه زیرساختهای حمل و نقل در سال آینده بیش از ۳۸۴ میلیارد دلار پروژه تعریف و اجرایی خواهد کرد. این مساله به نفع کامودیتی ها است.

۸) قیمت طلا در بازار جهانی صعودی است چون تحلیلگران تصور می کنند بورس های جهانی حبابی شده اند و با ریزش آن ها قیمت طلا رشد می کند.

۹) طرح ۲.۵ میلیون تنی گندله سازی فولاد خوزستان و طرح ۵ میلیون تنی تولید کنسانتره فولاد مبارکه در ناحیه سنگان به مرحله بهره برداری نزدیک شد.

۱۰) فضا به نفع صادرکنندگان اهن اسفنجی در ایران تغییر کرده است. شمش جهانی ۴۰۰ دلار است بنابراین قیمت اسفنجی در ایران ۲۰۰ دلار طبق فرمول تعیین می شود اما قیمت این محصول در هند به ۲۸۳ دلار رسیده است. صادرات ۱۰درصد عوارض دولتی هم دارد.

۱۱) یک منبع آگاه اعلام کرد در آخرین جلسه شورای پول و اعتبار، اعضای شورا افزایش حد اعتباری ۷۰۰۰ میلیارد تومانی به خودروسازان را تصویب کردند.

۱۲) وزارت صنعت اعلام کرد، هفته آینده قرارداد ۳۹ میلیون یورویی با ماشین‌سازی اراک و آذراب امضا می‌کند. در این قرارداد یک طرف یک شرکت پتروشیمی و طرف دیگر ماشین سازی اراک و آذراب خواهند بود.

۱۳) مدیرعامل فارس گفت در مورد بورسی شدن دو شرکت پتروشیمی بوعلی سینا و تندگویان سر قول خود هستیم و سهام این شرکت‌ها قبل از سال جدید و در سه ماهه زمستان سال جاری در بورس عرضه خواهد شد.

۱۴) وتوکا کارت های جدیدی روو کرد. از افزایش سرمایه تا تحقق سود با اهمیت در زیر مجموعه ها، در یک آخر هفته! فضا به نفع وتوکا تغییر کرد و پس از یک اصلاح قیمتی سهم در کانون توجه فعالان قرار گرفت.

۱۵) امیر قطر قانون FATF را امضا کرد.

۱۶) آذر منصوری می گوید عدم تصویب FATF هدیه ای به ترامپ است. پیام مجرد، فعال سیاسی هم می گوید نپیوستن به FATF یعنی خودمان جلوی دور زدن تحریم‌ها را بگیریم و نگذاریم حتی یک قلم کالا وارد ایران شود.

۱۷) همتی می گوید چین و روسیه به ما اطلاع داده‌اند که وارد شدن ایران به لیست سیاه FATF ، تاثیر منفی بر مبادلات بانکی کشورمان با آنها خواهد داشت.

۱۸) انصاری می گوید اکثریت مجمع مخالف پالرمو هستند در حالی که باید سوم/دوم به آن رای بدهند.

۱۹) در حمله راکتی در عراق، یک پیمانکار آمریکایی کشته شد. آمریکا قبلا گفته بود راکت پراکنی ها را کار ایران می داند و دفعه بعدی پاسخ خواهد داد. این هم دفعه بعدی …

۲۰) اعتراضات فرانسه تولید پالایشگاه توتال را مختل کرد.

موفق باشید. ۷ دی ۱۳۹۸

ولید هلالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *