دست لرزان فروش !

امروز سه شنبه بازار یک واکنش بسیار قوی را بعد از چند روز رشد پیش رو داشت ولی در همین واکنش به پیچ خوردگی های شاخص و ترسیم خطوط مقاومت و خط روند ها بازهم حجم معاملات بالا بود و بازهم فروشنده ها پشیمان ! این بار چندم است که فروشنده های هیجانی پشیمان می شوند و دست انها می سوزد که البته بیشتر بحث ما نوع فروش است که ناگهان از بالا به پایین رنج می شود . بدون هیچ استراتژی دیروز در صف خرید حاضر به خرید در ۵% مثبت است و امروز همان سهم را در صف فروش میدهد !! .

دوستان باید درک درستی از بازار داشته باشند قرار نیست هر روز ۵ هزار واحد و جفت جفت ۵% مثبت باشیم استراحت و صبوری و درجا زدن هم جزیی از بازار ماست و حتی اگر همین فردا نیز کل بازار بانوی قرمز پوش کریس دی برگ شد بازهم جذابیت های خود را دارد و باید او را دعوت به رقص کرد ! بازار نشان داده که نقدینگی خوبی در ان در جریان است و تا چالش بنیادی منفی برای او رقم نخورد اصلاح عجیبی در کار نیست اصلاح شاید داشته باشیم و کمی درجا بزنیم ولی در چارچوب قواعد بازی است … ولی بازهم میگوییم این برای همه بازار صدق نمیکند و باید مراقب پروژه بازی بازار باشید …

یکی از مشکلات بازار این روزها ما این است که…

بسیاری حتی در برخی روزها خود ما در مقابل این جریان پول ایستادگی میکنیم و یا جبهه میگیریم البته به کمی قدیمی تر های بازار حق بدهیدبه این پروژه بازی ها بدبین باشید … انها صدها پروژه این چنینی را در بازار دیده اند که اخر و عاقبت انها چه شده . اشک سهامداران گازلوله و صدرا را کسی از یاد نمی برد و یا ریزش برخی قندی ها و … !

پس به برخی فعالان بازار و حتی خود سازمان بورس و نهاد های نظارتی حق بدهید که نگران باشند ولی نباید تبدیل به جنگ با روند شد . باید یاد بگیریم زمین خشک و بی منطق نباشیم که هنگام باران اب را نتواند جذب کند باید منفعل باشیم و راه هایی را پیدا کرد که با جذب حداکثری سبزی بیشتری را در این زمین رقم بزنیم اما جوری که منطق هم حکم فرما باشد . هر چقدر عرضه های اولیه را مطرح میکنیم و بحث های مختلف دیگر در همین راستا …

یک بحث مهم

در این روزها همین است البته همین ابتدای امر بگوییم به نام خدا ! حباب نداریم! نمیدانیم واقعا چرا در بازار برخی ازاین کلمه استفاده میکنند شاید برخی سهم های ما اور پرایس و بالا باشد ولی می توانید بگویید حباب ؟ انصافا نباید خودمان زمین بازار سرمایه را زمین سوخته کنیم بازار حباب نیست و چه بسیار سهم هایی که در بازار به قیمت و منطقی و مناسب هستند ولی این را باید کسانی که در بازار سهم های غیربنیادی و پروژه ای میخرند و میزنند و می روند در ذهن داشته باشند که با این رشد، ریسک بالایی را متقبل می شوند و صد البته خریداران هم به این موضوع واقف هستند و امیدواریم چالش بعدی بازار ریزش و کنترل این دسته سهم ها و سهامداران نباشد !

امروز دوست داشتیم در مورد دلار و رشد ان و این که در فضای ریزشی دلار بازار نمیتواند منفی باشد و یا بحث تجدید ارزیابی دارایی ها و این که سرعت ان شدت گرفته به خاطر داشته باشید هفته قبل در روز چهارشنبه بود در گزارش بازار عرض شد :

در مورد خلا خبری این ۲ ۳ هفته، اخباری نسبتا موثق به دست ما رسیده که طی ۲ هفته اتی کدال در مورد این موضوع روز های پر خبر تری را خواهد داشت . دوست داشتیم در مورد این موارد صحبت کنیم ولی یک موضوع را این چند روز بسیار جالب دیدیم و بر ان شدیم تا مطلبی هر چند کوتاه در مورد ان داشته باشیم .و ان فضای مجازی و به قول دوستان سیگنال فروشی و تلگرام بازی و این حرف هاست …

به قول برخی دوستان سخی با مسئولین عزیز ! هر کسی بیان کند که وضع موجود وضعیت خوبی است سخت در اشتباه است از همین رو تصمیم سازمان بورس و سایر نهاد ها برای برخورد با این موارد به نظر منطقی باشد اما … اما راه دارد و روش .

این بی نظمی را همه قبول دارند همه معتقدند نباید این طور باشند بسیاری از دلسوزان بازار به ان انتقاد دارند ولی انصافا این را هم باید گفت این بی نظمی در بستری از ابهام و کم کاری عزیزان در بورس رخ داده است . از ایجاد ابهام در سود شرکت ها و حذف پیش بینی سود گرفته تا قانون گذاری ها و بحث فرهنگ سازی … پس اگر میخی به این سیگنال فروش ها میزنید سوزنی هم میتوان به عملکرد خود زد و آن را هم مورد بررسی قرار داد .

نکته بعد این که باید بین برخی فعالیت ها فرق بگذاریم

انقدر این مشاور سرمایه گذاری را سر فعالان بازار نکوبید انصافا نه این که عملکرد انها بد بوده ولی بسیاری از انها از همین بر و بچه های بازار عقب تر هستند و تازه با چند نیرو و انرژی و بودجه بازهم موثر نیستند و عزیزان هم باید بین سیگنال فروشی و تحلیل و بررسی و اخبار تفاوت قائل باشند در بازار سرمایه فعلی با این حجم نقدینگی هر چه فعالان دانای بازار بیشتر باشند کار شما آسان تر است .

مورد بعد اموزشی است در بستر فعلی بازار به شدت جای اموزش خالی است . بهتر است سازمان بورس از همین برو بچه سیگنال فروش به عنوان فعالین و اساتید استفاده کرده انها را راهی شهر های مختلف کرده و در قالب یک سرفصل مشخص به اموزش افراد بپردازد و شک نکنید اموزش و بودجه برای اموزش در سال های بعد بسیار موثر خواهد بود . انقدر این صدا و سیما را برای اموزش بزرگ ! صدا و سیما مخاطبانش به مراتب کمتر از برخی روش های دیگر شده است …

و حرف آخر

سازمان بورس نقش پدرمعنوی فعالان بازار است کدام پدری حس کینه نسبت به فرزندان خود دارد.؟! حتی اگرفرزندان او بارها و بارها مرتکب جرم و گناه شود بازهم شاید ۱۰ و یا شاید ۱۰۰ بار نصیحت کند و بعد برای او آژان بیاورد … کمی در مورد این بچه ها صبور تر باشید باور کنید بچه های فرهیخته هم بین انهاهست بگذاریم این مشکلات داخل خانواده حل شود … . و مورد بعد برای از بین بردن بستر این جرم برخورد های قهری جواب نمیدهد مگر میشود چاقو ساز و چاقو فروش و چاقو خر را حذف کرد به امید این که کسی چاقو نخورد و چاقو نکشد ! تمام این فرایند پنهانی می شود و کار سخت تر خواهد شد . به نظر بهتر است کمی بیشتر تعامل بین این حوزه ها را بیشتر کنیم … همین .

حیف بود این را نگوییم و صد البته از کسی دفاع نمیکنیم و همچنان معتقدیم تخلفات زیادی دراین حوزه هست ولی همه چیز را باید همه جانبه دید .

بتاسهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *