۱) روز گذشته کمیسیون اقتصاد هیئت وزیران آیین‌نامه اجرایی افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی را تصویب کرد. تحلیلگران می گویند این مساله تنور بازار را داغ تر می کند.

۲) نرخ بهره اخزا همچنان کمتر از ۲۰درصد است. کارگزاری اقتصاد بیدار طی هفته جاری نسبت به عرضه اوراق بیشتری اقدام می کند لذا با افزایش حجم اوراق، نرخ آن نمی تواند رشد کند و این مساله از بالاتر بودن P.E بازار حمایت می کند.

۳) در اروپا، تولیدکنندگان و تجار اتیلن نسبت به مدیریت عرضه و کاهش در سطح تولید اقدام کرده اند که باعث شده سطح موجودی انبارها کاهش یابد. در چنین فضایی اگر پروپیلن رشد کند، قیمت متانول می تواند اندکی از افت ماه های قبلی را جبران کند.

۴) محدودیت دسترسی به بیلت به واسطه رزروهای قبل و افزایش قیمت جهانی بیلت منجر به افزایش بهای بیلت ایران شده است. منابع خبری می گویند بیلت ایران فوب بنادر این کشور با ۱۰ دلار رشد نسبت به دو هفته قبل، در هفته گذشته به ۴۰۵ تا ۴۱۰ دلار در هر تن رسیده است. پیشنهادات صادراتی بیلت ایران به تایلند حدود ۴۲۵ تا ۴۳۰ دلار در هر تن CFR گزارش می شود.

۵) سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه پس از ملاقات با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود هشدار داد که بدون پایبندی آمریکا و اتحادیه اروپا به توافق هسته ای با ایران این توافق در معرض «فروپاشی» قرار دارد. ایران اواسط این ماه گام پنجم را برخواهد داشت، شاید ۱۵ دی!

۶) وزارت خارجه آلمان در توییتی با اشاره به این که حملات فزاینده شبه‌نظامیان غیر دولتی در عراق ثبات این کشور را به خطر می‌اندازد اعلام کرد: «ایران باید به سیاست بی‌ثبات‌کننده خود در منطقه خاتمه دهد.»

۷) شورای امنیت ملی عراق در نشستی اضطراری بعد از حملات پهپادی آمریکا به پایگاه‌های شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق و سوریه اعلام کرد، تصمیم به بازنگری روابط و همکاری با ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا گرفته است. اجماع سیاسیون عراق در طرفداری از حشد الشعبی و حمایت از مواضع ایران، بسیار غیر قابل پیشبینی بود!

۸) سپاه پاسداران حمله به مواضع کتائب حزب‌الله را نقض حاکمیت ملی عراق و انتقامجویی را حق مردم این کشور دانست.

۹) گلوبال تایمز چین در گزارشی نوشته است که این کشور احتمالا نرخ ذخیره قانونی را در ماه ژانویه کاهش دهد. کاهش ذخیره قانونی منابع را برای بانک ها آزاد می کند تا به بازار تزریق کنند لذا به نفع رشد اقتصادی و کامودیتی است.

۱۰) بنابر گزارشSCMP مذاکره کننده ارشد چینLiu He این هفته به واشینگتن سفر خواهد کرد.گفته می شود این سفر جهت امضای فاز اول توافق تجاری خواهد بود.

۱۱) در بازار فارکس دلار آمریکا همچنان به دلیل تنظیمات انتهای سال و گمانه زنی هایی مبنی بر اینکه شاخص دلار ممکن است در سال ۲۰۲۰ نزول داشته باشد در گام های رو به عقب قرار دارد. شاخص دلار به ۹۶ واحد کاهش یافت.

۱۲) بازارهای مالی بر متن مذاکرات نشست دسامبر فدرال رزرو آمریکا متمرکز خواهد شد که قرار است روز جمعه منتشر شود. این مذاکرات مسیر سیاست های پولی فدرال رزرو آمریکا طی ماه های آینده را مشخص خواهد کرد.

۱۳) شنیده‌ها حاکی است که صادرات سیمان ایران به چین بزودی آغاز می‌شود.

۱۴) مدیرعامل «ومعادن» از اضافه شدن محصول سرب و روی به سبد پرتفوی این هلدینگ بزرگ معدنی خبر داد.

۱۵) ثبت رکورد ۱۶۶ هزار و ۹۰۲ تنی تولید گندله در آذرماه توسط فولاد خراسان، زیر مجموعه ومعادن.

۱۶) روز گذشته مبارکه محصول خود را عرضه کرد که به دلیل رقابت ۱۰درصد مثبت خورد اما بورس کالا آن را تایید نکرد. هفته بعدی چون تقاضای ۲ هفته جمع شده، اگر دلار افت نکرده باشد، باز هم همین آش است و همین کاسه.

۱۷) وپخش زمین فروخت و سود شناسایی کرد.

۱۸) دنیای اقتصاد در مطلبی نوشت وقتی از صدر تا ذیل دستگاه‌های مختلف بر آن می‌شوند تا ساده‌ترین کار در دنیای امروز را که پرداخت دستمزد یک مربی خارجی است، انجام دهند و موانع بانکی این امر را به کاری بس محال مبدل می‌کند مشخص است که تحریم‌ها چگونه روابط بانکی و تجاری یک مملکت ۸۵ میلیون نفری را به سطح نازلی کشانده است.

موفق باشید. ۱۰ دی ۱۳۹۸

ولید هلالات

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *