همانطور که اطلاع دارید بورس سهام آمریکا هم روز گذشته به شکلی خارج از عرف منفی شد و تقریبا ۱درصد کاهش یافت. در آمریکا هم حتی وقتی در یک مدرسه تیراندازی می شود، شاخص رو به قرمزی می رود ازین جهت ایران هم سرمایه گذارانی حرفه ای تر از نقاط دیگر جهان ندارد و ذات بازارهای مالی بیش واکنشی و کم واکنشی است.

چند مساله را مد نظر قرار دهیم:

۱) طی ماه های اخیر عراق به نقطه ای تبدیل شده بود که قطعا می توانست برای ایران هزینه ایجاد کند. اگر عراق دچار انقلاب یا سقوط حکومت می شد هزینه سنگینی به ایران وارد می شد. هم برای حاکمیت ایران و هم برای شرکت های ایرانی. ترور سردار سلیمانی فضا را یکپارچه بر علیه آمریکا کرد لذا به نظرم آمریکا با حمله به یک نفر، یک کشور را از دست داد.

۲) فضای داخل ایران آتش زیر خاکستر بود. فشار اقتصادی بر مردم فضایی ایجاد کرده که با هر تنشی قابلیت اشتعال دارند که این بزرگترین ریسک برای بازار سهام از دید فعالان بوده و هست. تنها موضوع سیاسی طی ۳ سال اخیر که توانسته بازار بورس را چندین رو منفی کند، اعتراضات مردمی بوده اما ترور سردار، هجمه سیاسی را به سمت آمریکا تغییر جهت داد لذا این را مردم به چشم دیدند که درگیری بین ایران و آمریکا شدیدتر از آن چیزی است که تصور می شد.

۳) قطعا و حتما، جمهوری اسلامی به معنای پدری با هزاران فرزند، نوه و نتیجه است که هرکدامشان یک سردار سلیمانی است لذا در مقام عمل راه سپاه قدس ازین پس هموار تر هم می شود چون حشد الشعبی و شاخه بدر در عراق حالا، جایگاه مردمی بهتری هم دارند.

۴) از هفته ها قبل و خصوصا از روز چهارشنبه، آمریکاها بارها هشدار داد که این فضای عراق را نمی تواند تحمل کند. حضور چند فروند جت عمود پرواز به همراه چند آپاچی نشان می داد آمریکا خطر را بیخ گوش خود حس می کند لذا انتظار یک واکنش وجود داشت.

سوال اصلی که بر بورس اثر با اهمیت دارد این است، آیا این فضای فعلی به سمت بدتر شدن می رود یا در سکون می ماند؟

در واقع باید ببینیم طرفین به دنبال ضربه زدن به هم هستند یا آغاز یک جنگ. محتمل ترین مساله این است که آمریکا یکی زده و حالا عقب بنشیند ازین زاویه باید گفت اگر ایران پاسخی سریع و بسیار با اهمیت به مواضع آمریکا به صورت مستقیم ندهد، جنگی در نمی گیرد.

توجه کنیم، طی ماه های قبل پالایشگاه عربستان مورد هدف قرار گرفت. پهپاد آمریکایی به صورت مستقیم توسط ایران ساقط شد و آمریکا پاسخی نداد. این بار آمریکا به بهانه کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی، یک ضربه به ایران وارد کرد.

قطعا و حتما ایران به آمریکا ضربه ای در پاسخ خواهد زد. دیروز هم طرف سوئیسی پیامی برای ایران از سوی آمریکا آورد که در واقع محتوای تهدید آمیز داشت که اگر ایران پاسخ بدهد، مجدد پاسخ می دهیم …

عرض کردم قطعا و حتما ایران از آمریکا انتقام می گیرد اما زمان و نوع آن بسیار مهم است. تصور من به عنوان یک فعال بازار سرمایه که تحلیلگر سیاسی نیست اما تحلیل های سیاسی و خبرهای آن را سال ها است که دنبال می کند این است که ایران با تاخیر پاسخ می دهد و پاسخ ایران #مستقیما به آمریکا نیست یعنی منافع آمریکا را هدف قرار می دهد ( که آمریکا پاسخ ندهد) و با تاخیر پاسخ می دهد چون امروز آمریکا با حواس جمع منافع خود را زیر نظر دارد.

به نظرم چند هفته دیگر، ایران یکی از منافع آمریکا را هدف قرار می دهد و تصور می کنم آمریکا به این اقدام پاسخ نخواهد داد. اگر تصور ما درست باشد لذا فضا به سمت بدتر شدن پیش نمی رود و اگر اینطور باشد بازار بورس هم پس از اصلاحی دو روزه به تعادل می رسد همانطور که بورس آمریکا منفی شد و قطعا در روزهای بعدی متعادل است.

اما، اما اگر پاسخ ایران #فوری و #مستقیم به آمریکا باشد، آمریکا هم مجددا پاسخ می دهد که تصور شخصی من این است که طرفین ازین مساله دوری می کنند.

سردار سلیمانی شهید شد اما راه او دنبال خواهد شد. اشتباه استراتژیک آمریکا این است که متوجه نیست جمهوری اسلامی، یعنی سردار سلیمانی ها.

مخلص کلام، خرید یا فروش در فضای غیر تحلیلی، بدون استدلال و استنتاج است. اینکه فروشنده کار درستی کرده یا خریدار، این را زمان مشخص می کند. من شخصا می مانم اما چون نمی دانم آینده سیاسی دقیقا چه می شود، برای شما توصیه ای ندارم. دوست داشتید، بفروشید.

ولید هلالات

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *