عجب جون سختی ام من که…

بازار را در حالی امروز اغاز کردیم و با تعطیلی فردا به پایان بردیم که به نظر گام دوم برای حمایت از بازار را امروز نسبتا خوب برداشتیم البته در مقاطعی در بازار فشار فروش بالا بود ولی در کل فاز بازار خوب بود .موج دوم حمایت ها از سوی حقوقی ها و حقیقی ها بسیار خوب بود و شرایط خاص تقریبا نماد هایی که دیروز جمع شدند امروز حتی تا مثبت ها هم رفتند ولی انچه در بازار امروز حایز اهمیت بود وجود دو نکته خاص است. اولین نکته ریسکی است که در دل بازار است .

دیروز هم عرض شد بازار به بعد از این شهادت و قبل از ان تقسیم میشود البته از نظر ریسک های بنیادی وسیاسی عرض میکنیم .این ریسک در دل بازار هست و ان ترس از واکنشی است که ایران وعده ان رامیدهد و میتواند یک دومینوی تحولات را رقم بزند و ریسک بازار را به شدت بالا ببرد همین حالا که با شما صحبت میکنیم توفانی از خبرهای مختلف پشت سر هم رگبار شده و به بازار میرسد … از گام پنجم هسته ای تا خبرهای مختلف دیگر …

یکی از دلایلی که بازار این چنین اسیر خبرها و شایعات شده این است که

اتفاقات پیش روی بازار مبهم است یعنی مثل همین حالا بازار از یک ساعت بعد خود خبرندارد و نمی داند چه در انتظارش است و این باعث بروز این اتفاقات و رویداد ها می شود که مثبت ها هم خیلی دوامی نداشته باشد و منفی هم البته از دید بسیاری از نظر بنیادی جذاب باشند .یعنی درست جدال دو طرز فکر که یکی ریسک را نمیخواهد بردارد و دیگری برمیدارد و اصلا زیبایی بازار هم به همین تقابل هاست و به قول شاعر واقعا عجب جان سخت هایی هستیم ما اهالی بازار سرمایه که همچنان به فکر اینده و روزهای عالی پیش رو هستیم … (که امیدواریم این طرز فکر درست باشد ) ولی این را باید پذیرفت چه ما بخواهیم و نخواهیم این یکی از ریسک های بازار است.

این در حالی است که تقریبا اکثر عوامل بنیادی و حتی نموداری بازار نشان میدهد تحولات بنیادی و مالی خوبی در پیش روی ماست نه نقدینگی کم شده و نه دلار افول کرده .حتی شاهد نزدیک شدن دلار نیما به ۱۲ و دلارازا د به ۱۴ هم هستیم و بورس کالا پر رونق است ولی همین حس ابهام همچون ویروسی بدن بازار را گرفته و این تب او را رها نمیکند … تبی که ترس دارد و ترسی که انقدر زیادشده تا برخی از شدت آن خودکشی کنند …

نکته دوم

نمونه خوب حرکت امروز اخابر و همراه دو غول بازار بود که شاید در فضای عادی حرکت انها سخت بود ولی با اخبار خوب افزایش سرمایه حرکت قوی را پیش گرفتند این میتواند نمونه خوبی برای کمک به بازار باشد مدیریت درست اخبار در این روزهای بحرانی میتواند بسیار موثر باشد این موضوع و مدیریت ان کاملا برعهده سازمان بورس است که چطور ان را مدیریت کنند در کنار این موضوع باز هم روی پیش بینی سود سال بعد فکر کنید میتواند بسیار موثر باشد وجو خوبی را رقم بزند و در کف سازی بازار موثر باشد .

اما نکته اخر …

روزهای قبل که بازار صعودی بود افراد زیادی از دوست و فامیل و اشنا و خلاصه هر کسی فکرش را بکنید از ما درخواست معرفی بورس!!! را داشت که اقااا چه بورسی بخریم خوبه . با تردید نسبت به این موضوع و پیشنهاد خرید حرف میزدیم چون کمی سرعت رشد را بالا و قیمت ها را کمی تند میدیدم ولی به نظر این روزها خریداران چه میخواهند؟

قیمت ها اصلاح خوبی کرده و امادگی خوبی برای رشد مجدد دارد انصافا خبر بدی حداقل تا امروز برای وضعیت بنیادی شرکت ها رخ نداده که بخواهیم ان را از این منظر پر ریسک بدانیم. یک ریسک سیاسی است که اتفاقا قیمت ها و فضای سرمایه گذاری همین قشنگی ها را داردبه هر حال این ریسک با خود تبعاتی را دارد مثلا همین حالا که دلار صعودی شده و یا شما این ریسک را میپذیرید و در بازار حضور دارید و یا قبول ندارید به بازار های رقیب کوچ میکنید هر چه هست این روزها قیمت ها از نظر بنیادی در حال جذاب شدن هستند ولی فنر سیاست فنر قیمت را هم جمع کرده است .

البته عزیزان در بازار سرمایه خیلی به این مسائل فکر نمیکنند و در حال فروش بوده و این نقاط جایی جذاب شده و روند تغییرمیکند که تب تحولات سیاسی هم کمی فروکش کند …
اگر واقعا به فکر تحولات سیاسی نیستید و خیلی منفی نگاه نمیکنید به نظر فرصت خوبی برای خرید است …

بتاسهم

 

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *