قفل ، مثبت اما دلگیر …

واقعا امروز نوشتن برای ما سخت است خیلی دلگیریم چرا باید این اتفاق رخ دهد و این شرایط رقم بخورد نمیدانیم واقعا دست و دلمان به نوشتن نمی رود دل و دماغ هم خیلی نداریم ولی به هر حال مجبوریم برای رعایت حق و حقوق عزیزان حداقل چند سطری را با شما باشیم . امروز شنبه بازار با برطرف شدن ریسک های سیاسی مشخص بود که روز پر تقاضایی را دارد و افرادی که به هردلیلی با هر طرز فکری از بازار فاصله گرفته بودند امروز سعی در برگشت و صفوف خرید بودند و نکته بسیار جالب بازار امروز این بود که صندوق توسعه و خیلی از حقوقی هایی که سهم خریدند حاضر به عرضه در بازار نشدند که به نظر کار درستی بود .

چرا این را میگوییم …

چه عزیزان خوششان بیاید یا نیاید اگر امروز صفوف خرید عرضه میشد دیگر در مواقعی که بازار در مواجه با ریسک قرار میگیرد سنگ روی سنگش بند نمی شد و همه به این فرض که می فروشیم صندوق توسعه میخرد و بعد دوباره ریسک که برطرف شد با اندکی هزینه برمیگردیم شروع به رنج زدن ها و فروش ها می کردند و از بد حادثه باید گفت انصافا بسیاری از بچه های بازار در این چند روز همین کار را کردند !

بیش از ۴هزار میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند و حقوقی ها خریدند و حالا موضوع برعکس شده … حالا همه دنبال خرید سهم و با کاهش ریسک به دنبال بازگرداندن سهم در پرتفوی خود هستند و جالب بود که امروز یک همبستگی خاص بین حقوقی ها برای عدم عرضه سهام صورت گرفته بود تا این درس را به این دسته سهامداران بدهند . حتی برخی سهم ها نظیر شپنا که همیشه مرغ عزا و عروسی بود و عرضه میشد امروز کمترین عرضه ها را داشت و این یک پیغام بزرگ است که باید در تصمیمات دقت داشت .

البته اتفاقات اخیر حاشیه ها و درس های زیادی داشت که سعی میکنیم در طی این چند روز به انها اشاره شود .

یکی از مهم ترین انها مطرح شدن و یا بهتر بگوییم قوی تر شدن و بلد شدن جریانی به نام جریان نقدشوندگی بود . ببنید چه بسیار سهم هایی که در این مدت اسیر عدم فروش بودند و سهامدار فقط با یک برگ سهمی مواجه بود و صف فروش و افت قیمت را میدید ریسک نقد شوندگی در چنین روزهایی بیرون زدو مشخص بود که اهمیت بالایی دارد .

این که شما حداقل بتوانی سهمی را که میخری در صورت تصمیم به فروش به راحتی به پول نقد تبدیل نمایی این موضوع مدت ها بود از دید برخی مغفول مانده بود که این بار کمی برجسته تر شد . . البته برخی تقصیر را گردن صندوق توسعه و باقی حقوقی ها می اندازند ولی دقت کنید طبق اطلاع موثق عرض میکنیم صندق توسعه نزدیک به ۲۰۰ سهم را در بازار خرید و صف فروش جمع کرد اگر سهم شما جز این دسته نبوده به نظر بهتر است کمی در مورد ان تامل کنید …

و اما امروز

کوتاه حرف بزنیم یک نکته را بگوییم و برویم . قبل از هر چیز باید از انسجام همه جانبه ای که طی این روزها در سازمان بورس ، حقوقی ها ، شرکت بورس و به خصوص صندوق توسعه به وجود امده است استقبال کرد و انصافا عملکرد آنها قابل دفاع بود هر چند بارها عرض کردیم ممکن است در اجرای برخی فرامین و حرکت ها اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد ولی این انسجام همگانی قابل تقدیر بود .

این که بعد از این اتفاقات تیتر یک خبر رسانه ها می شود بورس ، این که بانک مرکزی پای کار می اید ، این که دولت حاضر می شود قانون تجدید را خارج از دستور تصویب کند ، این که بسیاری از حقوقی های ریز و درشت که تا دیروز بورس را حتی نمی شناختند گوش به فرمان می شوند خود یک نشانه بزرگ از بالغ شدن و اهمیت این بازار دارد اهمیتی که امروز همه به ان پی بردند . نکته بعد حفظ این شرایط برای بازار است ببنید دو توصیه مهم برای عزیزان تصمیم گیر داریم اول از همه بحث تجدید ارزیای دارایی هاست .

ببینید یا شرکت ها افزایش سرمایه از محل تجدید دارند یا ندارند . در هر دو حالت باید سهامداران مطلع باشند قطعا با توجه به قطعی شدن بحث هم اکنون بسیاری از شرکت ها این موضوع را یا در دستور کارقرار داده یا قصدی برای این کار ندارند به نظر سازمان بورس برای شفاف شدن هر چه بیشتر بهتر است در یک اقدام از همه شرکت ها خواسته تا در یک اطلاعیه جداگانه در مورد این موضوع شفاف توضیح بدهند این موضوع باعث خواهد شد تا شفافیت این شرکت ها یک درجه در این حوزه بیشتر شده و از سوی دیگر کمکی به جو فعلی بازار باشد .

اما توصیه دوم

بازهم تکرار یک خواهش قدیمی است به نظر حالا دیگر عزیزان متوجه شده اند که نبود پیش بینی سود چه میزان ابهام را در شرکت ها ایجاد کرده است به نظر در یک تصمیم مهم بیایید طی روزهای اتی و از ابتدای بهمن جریان اعلام سود سال ۹۹ را حداقل به راه بیاندازید و از شرکت ها بخواهید در این مورد شفاف سازی کنند به نظر حتی اگر این سود ها محافظه کارانه باشد کمک مهمی برای ثبات و شفافیت در بازار خواهد کرد .

باور کنید یک دنیا حرف داشتیم ولی امروز حال و حوصله بیان کردن آن را نداریم . از بعد از صحبت های ترامپ و پیش بینی بازار خوب برای این هفته نکات مهمی را نوشته بودیم که در این گزارش بازار بیان کنیم ولی دل و دماغ حرف زدن هم نیست روزهای اتی حتما توضیحات بیشتری خواهیم داشت.

بتا سهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *