که یک کرشمه تلافی صد جفا بکند!

این روزها همه از ارتفاع گرفتن می ترسند ! حادثه اخیر همه را نسبت به ارتفاع حساس کرده و در بازار هم این روزها این حس زیر پوست رفتار برخیمعامله گران به چشم میخورد که بین یک دوگانگی دست و پا میزنند … انها رشد را حق بازار میدانند و با خود میگوید باید این مثبت ها و کرشمه ها در بازار وجود داشته باشد تا رنج و جفایی که به قیمت ها وارد شده جبران گردد … اما در این رشد هم تفکر و هم تردید وجود دارد و هر چه جلوتر هم می رویم عیار سهم ها با توجه به عرضه و تقاضای انها روشن تر می شود امروز بازار کمی از فضای احساسی روزهای قبل و قفل زدگی سهم ها در صف خرید فاصله گرفته بود و معقول تر و منطقی تر نگاه میکرد .

به نظر طبیعی است که بعد از ریزش اخیر این رشد ها رخ دهد و شاخصی که یک هفته ای ۴۰ هزار واحد ریخت یک روزه ۱۵ هزار واحد رشد نماید .

به نظر میرسد و فردا هم این رشد ادامه خواهد داشت ولی شدت عرضه و متعادل شدن بازار بیشتر خواهد بود . برخی از همین حالا روضه بازار فردا را نخوانند که ای داد رفت و تمام شد و همه چیز به حالت قبل برگشت . خیر بازار بعد ازاین ریزش ۱۵% و برگشت حدود ۱۰% و با فردا ۱۲تا ۱۵% می تواند کمی هم استراحت کرده و دست به دست شود مهم این است که در این فرایند بشود از سهم های خوب استفاده کرد و دوباره سراغ انها رفت … ولی بازهم میگوییم این ریزش تلنگر بزرگی بود و درس های مهمی داشت …

در مورد بازار این روزها همه از صندوق توسعه و عرضه های او حرف میزنند ولی کسی به این نگاه نمیکند که روزهای سرد و تلخ بازار صندوق توسعه و سایر حقوقی ها بسیجی وار زیر صفوف فروش بودند

قبل از هر چیز این را در ذهن خود داشته باشید صندوق توسعه نمی فروشد که از بازار برود این فرق مهم او با بسیاری از حقوقی هاست او پول را سیو میکند و در اولین بحران دوباره اتوماتیک وار سر و کله اش پیدا می شود … .ولی بیایید جور دیگری نگاه کنیم نفس حضور جهادی این بار حقوقی ها و صندوق توسعه در بازار چه بود ؟!در هر صورت به ظاهر دلیل اصلی کمک به تعادل ونقد شوندگی بازار بود . این را عرض میکنیم که عزیزان بهتر بدانند صندوق توسعه در بیش از ۱۹۰ شرکت و حدود ۲۰۰ شرکت ریز و درشت بازار خرید و صف فروش جمع کرد .

اما این یک طرف قضیه است در سمت دیگر قضیه دو انگیزه پنهان را در این همبستگی حقوقی ها می بینیم که دلگرم کننده است

اولین ان حیثیتی بودن موضوع شهادت حاج قاسم و دومین ان که بحث امروز ماست این است که بازار سرمایه و پرچمش همچنان باید بالا بماند و اهمیت ویژه و جایگاه خاص خود را در اقتصاد داشته باشد از همین روست که این طور همه را بسیج میکند و در سوی دیگر می رود و هیئت دولت را توجیه میکند که در روزهای حساس خاص روز چهارشنبه در ان فضا این ایین نامه را برای کمک به بازار تصویب کند پس قرار نیست پرچم این بازار به این راحتی ها از دست کسی زمین بیوفتد و از همین رو هم با اطلاع و هم با تحلیل خدمت شما عزیزان عرض میکنیم که صندوق توسعه قرار نیست صف خراب کن بازار باشد و امروز هم عملکرد او در عرضه صف ها بسیار منطقی بود.

به نظر نگرانی فعالان بازار از عرضه های ابشاری این صندوق کمی بی مورد است

به نظر باید هوای سایر غضنفرهای حقیقی و حقوقی بازار را داشت که بی محابا در بازار خرید و فروش نکنند انهایی که در منفی ۲% روز چهارشنبه سهم فروختند و تازه به فروش خود افتخار میکردند و این چند روز در صف خرید یکدیگر را هل میدادند !

اتفاقا رفتار حقوقی ها باید همینطور با دل و جرات و تمیز باشد وگرنه در خوب و خوش خوشان بازار که همه یل و بزن بهادر می شوند ! بگذریم این را عرض کردیم که کمی خیال ها از عرضه های ابشاری راحت باشد به خصوص از سمت صندوق توسعه و از این موضوع غول و چالش نسازند ولی این را هم بدانید عرضه و فروش حق هر سهامداری است و همانطور که انها در هنگام گریه و ترس بازار میخریدند این فروش در مثبت ها و صف خرید شیرینی و جایزه پذیرش ریسک انهاست .فقط نباید زمین بازی را با عرضه های ابشاری خراب کنند همین …

اما به نظر از فردا باید برای بازار پلن داشت دیگر این طور نیست که دمپایی را پرت کنی و بخری و سود کنی

خیر به نظر فضای بازار تحلیلی تر جامع تر و خاص تر می شود و میتوان این طور دید که باید برای هر خرید استدلال های مشخصی داشت . ریزش اخیر هم به خوبی این را اثبات کرد که علاوه بر عواملی مانند نقدشوندگی موارد مهم دیگری هم هست که می تواند در سرنوشت بازی سهم شما موثر باشد . اما منظور از استدلال برای هر سهم چیست ؟!

ببنید روزهای قبل هم عرض شد اگر تحولات دلار را کنار بگذاریم و خبرهای مثبت و منفی را هم فعلا چشم پوشی کنیم بازار ۳ رویداد مهم را در پیش دارد یکی بحث گزاش های ۹ ماهه است که به نظر به زودی میرسد و می تواند برای بازار مهم باشد همین جا یک نکته را عرض کنیم گزارش ها چشم گیر و چشم نواز و به قول کانال بتاسهم سوپر گزارش نیست ولی هر چه هست تایید کننده روند خوب سود اوری در شرکت هاست .

مورد دوم بعد از ۵ روز و در ۵ روز ابتدای بهمن رخ میدهد و گزارش های ماهانه است که به نظر با توجه به رشد دلار می تواند شرایط خوبی را در گزارش دی داشته باشد و اتفاق خوبی باشد . اما رویداد سوم گزارش افزایش سرمایه هاست که به نظر طی این مدت و تا اخر سال خبرهای ان می تواند برای بازار جالب و جذاب باشد .

به نظر از فردا بیشتر درگیر این معادلات و حل این اتفاقات باشید هر چه هست خوب یا بد بخواهید و نخواهید قیمت ها باید بر مبنای این اتفاقات همراه شوند . نمی توان دیگر خیلی جریان پول را درگیر بازی های اسمی و حرف و شایعات کرد پول باید هوشیار تر باشد هر اتفاقی در هر لحظه ممکن است رخ بدهد و باید به نقدشوندگی سرمایه فکر کرد …

بتا سهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *