چاله ای که ۳ روزه پر شد!

عجب روزی بود امروز ، باور نکردنی ورویایی… البته نه این که غم بزرگ روزهای قبل را فراموش کنیم ولی به هر حال بازار در مسیری حرکت کرد که چاله ای که یک هفته قبلش ایجاد شده بود در ۳ روز گذشته پر کرد تا اوج هیجان و یک رالی عجیب رفت و برگشتی را در این چند روز ببینیم .ان هم در روزی که انصافا بسیاری فکر میکردیم موج عرضه بیش از تقاضا خواهد بود ولی تقاضای قوی پول در بازار انقدر محکم گام برداشت که دل فروشنده ها لرزید و عقب نشینی کردند …

این دو روز که شاخص بیش از ۳۰ هزار واحد رشد کرد در کار عزیزان مانده بودیم در این هیجان زدگی ! و باز برای خود نوشتیم که سعی کن همیشه از هیجان دور باشی . انصافا و حقا کسانی که روزهای قبل به خصوص روز چهارشنبه ان طور بی محابا سهم می فروختند و امروز بالاتر از قبل و با هیجان در ولع خرید داشتند چه پیش خود تحلیل میکنند ؟! البته این را هم بگوییم به حقیقی ها حق میدهیم این اتفاق برای انها رقم بخورد ولی اساتید و تحلیل گرانی که دستی به سبد حقوقی دارند در این مدت کم نبودند که بعد از فروش سهم شخصی بی محابا دل به فروش پرتفوی حقوقی می زدند انصافا این عملکرد جای سوال دارد . فقط باید گفت نه به هیجان ان مقطع در فروش و نه این هیجان در خرید.

بازار از چیزی به نام موج عقلانیت و تحلیل به شدت رنج می برد و این حرکات ناشی از همین امر است .

بگذریم تا بوده همین بوده و تا بوده بازار این هیجانات را دوست دارد ولی یک نکته را روزهای قبل هم گفتیم و امروز هم میگوییم . شاید یکی از قوی ترین و سخت ترین ریسک های مدت اخیر در بازار به وجود امد، عمق ریزش و فضای خاص و تا بیخ جنگ رفتن را به چشم خود دیدیم . این را فقط ما نمیگوییم بسیاری از سیاستمداران میگویند که در ۲۵ سال اخیر این سطح از رویایی تقریبا دیده نشده بود . کل عرض ما این است که قبول داریم ریسک بالا بود حق میدهیم برخی حاضر به پذیرش ریسک نبوده و فروش می زدند .

ولی نکته بسیار مهم و اموزنده بحران این بار این بود که…

دست کسانی که به هر دلیلی سهم فروخته بودند سوخت و بعد از این دو روز تازه امروز توانستند حجم بخرند و این یکی از مهم ترین نتایج بازار است که شاید ریسک های متعددی از این پس پیش روی بازار قرار گیرد ولی ترس از این گیر افتادن امیدواریم رنج های بی محابا در فروش را کمتر کند . به این روزها هم فکر کنید که سهمی که مثل اب خوردن رنج میکشید و می فروشید باید در روزهای برگشتی به سختی خرید کنید .دست برخی عزیزان و فعالان بازار این باردر این فروش سوخت تا ریسک های بعدی با هیجان کمتر و تحلیل بیشتری حرکت کنند .

اما روزهای قبل هم گفته بودیم سعی میکنیم طی هفته پیش رو در مورد بخش هایی ازاین اتفاق بزرگ که رخ داد و چیزهایی که به دست اوردیم و از دست دادیم صحبت کنیم .

قبل از هر چیز یکی از موازدی که به نظر از بعد از این جریان مشخص خواهد بود این است که مسیر مذاکره مسیر بسیار سخت و دشواری خواهد بود و مذاکره با امریکا با این ادبیات و این فضا نه این که غیر ممکن ولی بسیار سخت تر شده است .

حداقل برای چند ماه پیش رو تا انتخابات امریکا … این موضوعی بود که رهبری هم در سخنان خود به ان اشاره داشت و طبیعی هم هست که ادم عاقل با مسبب شهادت یکی از ارکان نظام مذاکره نخواهد کرد مذاکره ای هم اگر در کار باشد بیشتر غیر مستقیم و از طریق کشور های دیگر است مذاکره مستقیم تقریبا بعید است .(این را هم میگوییم سیاست واقعا کوه یخی است که ما بخش کوچکی از ان را می بینیم جنس رویداد ها را باید در ظرف مکان و زمان خود بررسی کرد و امروز این حرف را می زنیم و ممکن است بعد تر خبر دیگیری بروز کند ولی معتقدیم به نظر این موضوع بسیار جدی است) ولی ازاین عدم مذاکره احتمالی یک نتیجه گیری مهم می شود این که وضعیت دلار و تورم به این راحتی دست از سر ما برنمیدارد …

این یعنی…

ممکن است همین حالا دوباره جریان پول به سمت بازار سرازیر شود تجزیه و تحلیل این جریان پول برای ما قدیمی ها که همیشه اب باریکه های کوچک را دیده ایم کمی سخت و زمان بر است … این موضوع را حتما در محاسبات خود لحاظ کنید . البته این را نمی نویسیم که بگوییم بازار افت و خیز ندارد همین حالا معتقدیم سرعت رشد بازار بالاست و اتفاقا با گزارش های ۹ ماهه کمی تب بازار سرد می شود ولی به هیچ وجه معتقد نیستیم که این جریان نقدینگی ارام می شود و فضای نقدینگی از بازار کوچ میکند .

فعلا تا وقتی فضا فضای تورمی هست بازار سرمایه هم می تواند مورد توجه باشد همیشه در ذهن خود دو بال جریان نقدینگی و فضای بنیادی را در نظر داشته باشید کاهش ارزش پول ملی می تواند بهانه خوبی برای پذیرش پول ها در این بازار باشد و بال دوم فضای بنیادی است که از دید ما کل حرف و حدیث بازار این روزها روی همین امر است .

امروز معاملات فولاد به خوبی نشان میداد که فضا چگونه است و تمایل به خرید بالاست برخی امروز معتقد بودند صندوق توسعه در فولاد فروشنده شده اما تقریبا با این جو هیجان صندوق توسعه هم دیگر خیلی فروش هایش موثر نیست طوری که امروز کمتر از ۷% از فروش ها برای این صندوق بود و باقی را افراد فعال دیگر یا خریده و یا فروخته اند . همین جا این نکته را هم عرض کنیم که این نشان میدهد جریان پول انقدر قوی است که می تواند حتی عرضه های صندوق توسعه را نیز در خود هضم کند و نباید از این موضوع برای بازار غول ساخت و ترسید …

یک چیز دیگر هم در بازار به چشم میخورد

ان هم این موضوع است که حرکت به سمت سهم های بزرگ و حجم گرفتن انها جدی تر و بیشتر شده و این وقتی خود را بیشتر نشان میدهد که نقش افزایش سرمایه تجدید نیز کمی شفاف تر و روشن تر شود به نظر این چرخش از مدت ها قبل رخ داده بود و بعد ازاین بحران سرعتش بیشتر خواهد شد . بازار ازاین پس به گزارش و جریان سود سازی شرکت ها و بحث افزایش سرمایه ها اهمیت دوچندانی خواهد داد.

حرف اخر ما با عزیزان در شرکت بورس …

قبل از هر چیز انصافا روزهای سختی داشتند میدانیم چقدر تحت فشار و کار مداوم بودند واقعا خسته نباشید میگوییم و عملکرد انها در این مدت بسیار ستودنی بود .اما … ۲ پیشنها داریم باور کنید این هسته و سیستم و سایت معاملات برای بازار سرمایه ای به حجم روزانه ۴ هزار میلیارد تومان نیست همه بزرگ شدیم هم از نظر حجم پرتفوی و هم عملکرد و وقت ان است که این سیستم هم ارتقا یابد. یک بار عزیزان دقیق توضیح دادند که مشکلات چیست و به انها حق میدهیم ولی به نظر بهتر است موضوع شفاف بیان شود و راه حل های دیگر را هم بررسی کنید.

موضوع دوم این است که بازار دوباره اوج گرفته و این اوج گیری و جریان پول احتمالا ادامه داشته باشد دوباره انتهای روند به فکر عرضه اولیه نباشیم همین امروز که می بینید تقریبا از بحران خارج شدیم به فکر حضور حداقل ۴ الی ۵ شرکت بزرگ در بازار باشیم انصافا این عرضه ها می تواند استحکام بازار و جریان تبلیغی حضور پول در بازار را قوی تر کند .

بتا سهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *